تونر: باید ایران بخشی از فرآیند گفتگوهای سوریه باشد

به گزارشافکارخبر،مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز گذشته خود به دیدار جان کری، وزیر خارجه آمریکا با همتایان عربستانی و ترکیه‌ای ‌اش در وین اشاره کرد. در این نشست کری با سرگئی لاوروف و فدریکا موگرینی نیز دیدار کرد.

تونر درباره محتوای این دیدارها که با هدف پایان دادن به بحران داخلی سوریه انجام شد گفت: جان کری دیدارهای خود در زمینه سوریه را سازنده دانست و گفت این نشست ها به طرح ایده‌هایی منجر شد، اما او نمی‌خواهد امروز این ایده ها را در میان بگذارد؛ با وجود این، وزیر امور خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که ایده‌ها، امکان لازم را برای تغییر اوضاع مرتبط با بحران سوریه فراهم کند. کری همان طور که بارها درباره آن صحبت کرده ایم، خاطرنشان کرد دستیابی به راهکار برای بحران سوریه دشوار است. سایر وزرا نیز توافق کردند با همه گروه ها رایزنی کنند تا بزودی نشست جامع‌تری داشته باشند و بررسی کنند آیا نقاط مشترک کافی برای پیشبرد «روند سیاسی» که بسیاری آن را هدف خود اعلام کرده اند، وجود دارد یا خیر.

وی درباره احتمال حضور ایران در روند گفتگوها نیز گفت: در این مقطع زمانی، نه. البته ما همواره گفته ایم که لازم است ایران در مقطعی، بخشی از این فرآیند باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره تعامل روسیه و عراق علیه داعش نیز گفت: تعامل آنها با عراق، به طور مشخص، بسیار محدود است. در واقع، دولت عراق اعلام کرده است که آنها عملاً با روسیه همکاری نمیکنند. اما به طور کلی، دوباره میگویم که روسیه میتواند نقش سازندهای در مقابله با داعش ایفاء کند.