جناحی کردن خمینی‌ها برای تسخیر خیالی خبرگان

به گزارش افکارخبر، «دور خیز تجدیدنظرطلبان برای تسخیر کرسی‌های پنجمین دوره انتخابات خبرگان» را باید یکی از اهداف عالی طیف رفرمیسم داخلی از سال ۹۲ تاکنون دانست، هدفی که موازی با پیروزی در انتخابات دهم مجلس تعریف می‌شود و در سایه جناحی کردن خبرگان رهبری به‌دست خواهد آمد.

با تورق روزانه رسانه‌های مکتوب این طیف می‌توان به سهولت به این نکته پی برد که بر اساس طرحی مدون و هدایت شده «جناحی کردن» و به تبع آن، نفوذ عناصر نشانه‌دار در مهم‌ترین مجلس تصمیم‌گیری کشور می‌تواند حتی باعثتغییر بسیاری از ساختارهای نظام و شاکله و ماهیت انقلاب هم بشود.

توقع تجدیدنظرطلبان از تغییر شخصیت‌ها در خبرگان پنجم را نمی‌توان مسئله‌ای غیر از آنچه گفته شد عنوان کرد، هدفی که با استفاده ابزاری از برخی وابستگان به بیت حضرت امام می‌تواند آسان‌تر به‌دست آید، آن هم در شرایطی که جامعه ذهنیت مناسبی از رهبران و ملازمان جناح «تجدیدنظرطلب» ندارد و اهداف و حرکت این جریان را در تعارض کامل با مبانی انقلاب و اندیشه‌های حضرت امام(ره) معنا می‌کند.

بهره برداری از نام بنیانگذار انقلاب اسلامی هر چند مسئله جدیدی نیست و قدمت آن به بعد از سال‌های۷۶ بر می‌گردد اما همانطور که اشاره شد طی ماه‌های اخیر وارد فاز جدیدی شده که می‌توان در ادامه به کلیاتی از آن پرداخت.

توجه هفته نامه صدا به ۳ تن از نوادگان


طی دو سال گذشته که مردم مهم‌ترین توقع‌شان برآورده شدن شعارهای اقتصادی دولت و مرتفع شدن مشکلات معیشتی بود، روزنامه‌های زنجیره‌ای طیف مدعیان اصلاحات به واسطه هدایت رهبران خود درصدد بودند بدون توجه به چنین فضایی در کشور دغدغه‌های انتخاباتی خود را برجسته کنند.

«موج دعوت از خمینی‌ها برای خبرگان» این تیتر شماره اخیر هفته نامه صدا، رسانه رسمی حزب کارگزاران است. این هفته نامه با انتشار تصاویر سه تن از نوادگان حضرت امام تلاش کرد حضور این افراد در کنار برخی دیگر از روحانیون مشهور و متمایل به جبهه تجدیدنظرطلب در انتخابات پیش‌روی خبرگان را امری قطعی بداند و موج درخواست‌های عمومی از ورود سه تن از نوه‌های حضرت امام را خیره کننده و رو به افزایش دانسته است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری خود را مهیا می‌کنند. دراین میان موج دعوت از نوادگان امام نیز این روزها قابل تامل است. سید حسن خمینی، سید یاسر خمینی و سید علی خمینی این روزها پا به هر محفل و مجلسی که می‌گذارند با دعوت‌های بی‌شماری مواجه می‌شوند که از آنها می‌خواهند در انتخابات خبرگان رهبری کاندیدا شوند. پیشتر هاشمی رفسنجانی مشخصا از حسن آقا خمینی به عنوان علامه یادکرده و از وی خواسته تا در انتخابات خبرگان کاندیدا شود... از بیت امام فقط سید حسن مورد توجه نیست. سیدیاسر و سید علی خمینی نیز در چند روز گذشته مکرر از سوی گروه‌ها و مردم برای شرکت در انتخابات خبرگان دعوت شده‌اند.»

آمدن سید حسن قطعی است


مصادره بیت حضرت امام و ترغیب و تحریض برخی از نوادگان امام جهت نامزد شدن در انتخابات پیش رو با برند اصلاح‌طلبی موضوعی است که به شکل ثابت توسط روزنامه‌های زنجیره‌ای هم دنبال می‌شود که از آن نمونه می‌توان به گزارش روز گذشته آرمان، رسانه اختصاصی خانواده آقای هاشمی اشاره کرد که برای چندمین بار طی ماه‌های اخیر با انتشار عکس سید حسن خمینی و درج تیتر «آمدن سید حسن قطعی است» می‌نویسد‌: «در… برخی هستند که اکثریت مردم در آستانه انتخابات‌های مجلس خبرگان به آنها نامه می‌نویسند و خواستار حضورشان در این مجلس می‌شوند، که آیت‌الله سید حسن خمینی از این شخصیت‌هاست. او دارای علم اجتهاد و مشی میانه‌روی است و دیگر ویژگی‌های یک عضو مجلس خبرگان با او عجین شده است و به همین دلیل بود که چندی قبل روزنامه آرمان نوشت: «اکنون که آیت‌الله سیدحسن خمینی بسیاری از مراحل از جمله خودسازی و مدارج علمی را طی کرده است تکلیف خود را پاسخ مثبت به درخواست‌ها می‌داند و به عنوان کاندیدای حضور در مجلس خبرگان اعلام آمادگی خواهد کرد.»

رویگردانی مدعیان اصلاح‌طلبی از مشکلات روز مردم


روزنامه شرق هم چند هفته پیش با ارائه یک بیوگرافی انتخاباتی از سیدحسن خمینی در گزارشی با عنوان «خمینی ِنسل سوم» تلاش کرده بار دیگر وی را به عنوان یکی از نامزدها در انتخابات خبرگان آینده معرفی و از سیدحسن بهره‌برداری انتخاباتی کند.

این روزنامه در بخشی از گزارش خود می‌نویسد: «سیدحسن خمینی بی‌آنکه در طلبش بوده باشد، عنوان «یادگار امام» را از پدر به ارثگرفت. حالا او از تبار خمینی، نسل سوم روحانی است که در میانه دهه ٩ با همه شاخصه‌های آن، سعی دارد در عصر مدرنیته و دنیای مجازی امانتدار گفتمان نسل‌های قبل خود باشد.»

این روزنامه در ادامه به ذکر جنبه‌هایی از زندگی وی می‌پردازد که بیشتر شبیه به رپرتاژ آگهی زودهنگام انتخاباتی است: «سیدحسن، اوقات فراغت خود را با تماشای فیلم‌های روز دنیا البته با زبان اصلی سپری می‌کند. شب‌ها قبل از خواب معمولاً فرصت مناسبی برای این کار است. یکی دیگر از برنامه‌های موردعلاقه سیدحسن پرداختن به ورزش کوهنوردی است. او اغلب در تابستان که کلاس‌های درس و بحثتعطیل است و البته چند هفته یک‌بار کوهنوردی می‌کند. تصاویر متعددی از کوهپیمایی سیدحسن همراه فرزندش و البته برخی از بستگان و دوستان آنها در فضای مجازی توسط سیداحمد منتشر شده است. نوه امام، به صورت روزانه یک ساعت در منزل پیاده‌روی می‌کند که حین آن یا مقاله‌ای می‌خواند یا ذکری می‌گوید.»

شرق در پایان هدف خود را از نوشتن این گزارش به صورت صریح بیان کرده و اینطور می‌آورد: «این، چهره نسل‌سومی است که فاصله‌اش را با مخاطبانش کم کرده تا آنها فرزندانش را بشناسند. او را پشت لپ‌تاپ یا در حال رانندگی یا کوهنوردی بدون عمامه‌ای یا عبایی ببینند، نسل‌سومی که می‌خواهد هرچه‌بیشتر به مخاطبان امروزی خود نزدیک شود، بی‌آنکه بخواهد از سنت پدرانش عبور کند. سیدحسن، نسل سوم خمینی است.»

تمرکز بر سیدحسن بلافاصله پس از شهر آشوب ۸۸


همانگونه که اشاره شد رسانه‌ها و شخصیت‌های منسوب به تجدیدنظرطلبان چند صباحی است تلاش می‌کنند در قالب‌های مختلف سیدحسن خمینی – و اکنون به همراه دوتن دیگر از نوادگان امام - را مورد توجه قرار دهند که شروع چنین فرآیند سیاسی را باید پس از فتنه ۸۸ دانست که چهره واقعی رهبران این طیف برای عموم جامعه روشن شده بود و این جریان ناچار بود برای حفظ مشروعیت سیاسی خود برخی از چهره‌های معتدل یا وابسته به طیف مقابل را مورد توجه قرار دهد.

پیش بینی «جوان» از رفتار تجدیدنظرطلبان در سال ۸۹

نخستین باری که یک روزنامه از سیدحسن خمینی به نام «خمینی جوان» یاد کرد، همین روزنامه شرق بود که روز یک‌شنبه مورخ ۶/۴ / ۸۹ تیتر «معیشت مردم دغدغه خمینی جوان» را برجسته کرد آن‌هم در شرایطی که تیتر یک اکثر روزنامه‌های آن روز سخنان رهبری در دیدار با جمعی از مردم بوشهر بود که در همان مقطع زمانی روزنامه جوان در قالب تحلیلی با عنوان «پارادوکس‌های مجمع روحانیون در فاز جدید» از مصادره و بهره‌برداری اعضای مجمع روحانیون مبارز از سیدحسن خمینی سخن به میان آورد.

چاپ چنین مطلبی در «جوان» با واکنش تند و عصبی این مجمع در قالب بیانیه‌ای گستاخانه روبه‌رو شد که در آن روزنامه جوان را با رسانه سازمان منافقین در دهه ۶۰ قیاس کرده بود و در آن تأکید شده بود که مصادره حسن خمینی چیزی به‌جز افترا نیست!

اعتبار‌گیری با برند حضرت امام(ره)


با توجه به رویکرد کنونی تجدیدنظرطلبان –که به بخشی از آن اشاره شد - رفرمیسم داخلی تلاش دارد در راستای برجسته‌سازی و اعتبارگیری از ‌سیدحسن خمینی و دیگر نوادگان حضرت امام، همچنین با استفاده ابزاری از قداست حرم امام راحل و همچنین خطاب قرار دادن سید‌حسن با عناوینی همچون یادگار امام و آیت‌الله و علامه، با ایجاد یک پایگاه معنوی همسو با خود به منظور تحقق اهداف احتمالی در آینده باشد. آنها معتقدند حرکت در چنین مسیری می‌تواند آرای بسیاری را به سوی عناصر این طیف در انتخابات پیش رو سرازیر کرده و مقبولیت و مشروعیت از دست رفته را ترمیم ببخشد؛ هدفی که با عبارت معروف سعید حجاریان مبنی بر «اصلاحات بی‌سر است»، بهتر قابل درک است.

سؤالي كه همچنان بدون پاسخ ميماند آن است كه اصلاحطلباني كه بارها با رفتار و رويكردشان تلاش داشتهاند افكار و انديشههاي حضرت امام(ره) را به موزه تاريخ بسپارند، چگونه ميتوانند وجود نوادگان ايشان را به عنوان گزينههاي اصلي خود بپذيرند جز آنكه از آنها به عنوان پلي براي رسيدن به قدرت استفاده كرده و پس از عبور از شرايط اضطرار، از آنها عدول كنند.