پشت پرده ماجرای جیسون رضائیان

به گزارشافکارخبر، مسأله جاسوسی در دنیا موضوع بسیار حساسی است که پیگردهای خیلی سخت و همچنین مجازات‌های خیلی شدیدی را در بردارد. نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز به خاطر شرایط منحصر به فردی که دارد و پرچمدار اسلام ناب محمدی در سراسر دنیا است، تحت فشار نظام استکباری بوده است.


در همین راستا دولت هایی همچون آمریکا، انگلیس، فرانسه و …. عملیات های مختلف امنیتی و اطلاعاتی بر علیه منافع کشور ایران چه در داخل خاک این کشور و چه در خارج از آن شکل می دهند که خوشبختانه به دلیل توانمندی بالای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران، بسیاری از این شیطنت ها و اقدامات جاسوسی کشف و متوقف می شوند و عوامل جاسوسی نیز تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و دستگیر می شوند.


یکی از حربه های نظام سلطه برای جاسوسی از ایران، استفاده از افرادی که اگرچه با پاسپورت خبرنگاری وارد کشور می شوند اما درحقیقت ماموریت اصلی آنها جمع آوری اطلاعات حساس و ارسال آن به سرویس های جاسوسی و همچنین ارتباط گیری با افرادی که به دلایل گوناگون حاضرند خود را در اختیار بیگانگان قرار دهند.


ماجرای جیسون رضاییان

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران که همواره در حال رصد تهدیدات علیه کشور هستند، فعالیت خبرنگاران نماینده کشورهای خارجی به خصوص غربی را نیز تحت نظر دارند تا آنها نتوانند در پوشش خبرنگاری به فعالیت‌هایی علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دست بزنند. در این میان برخی از این خبرنگاران چنان با گستاخی دست به جاسوسی می زنند که راهی جز دستگیری و محاکمه ی ایشان باقی نمی ماند. یکی از جدیدترین نمونه‌های این دستگیری ها «جیسیون رضائیان» خبرنگار «واشنگتن پست» است که زمینه ی فشار زیاد تبلیغاتی و رسانه‌ای غربی‌ها به خصوص آمریکایی‌ها علیه کشورمان را فراهم کرده است.


خبرنگار ۳۸ ساله واشنگتن پست، که از سال ۲۰۱۲ به عنوان خبرنگار در ایران فعالیت می‌کرد، زاده آمریکا در ۱۵ اسفندماه سال ۵۴ است که تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی دارد. پدر او مشهدی‌الاصل و مادر وی آلمانی ا‌ست. رضاییان با گذرنامه ایرانی خود وارد خاک ایران شده و در پوشش خبرنگار به فعالیت در کشور پرداخت.


طبق اسناد اطلاعاتی اما عنوان خبرنگار صرفا پوششی برای فعالیتهای جاسوسی او بوده است. جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با استناد به گزارشات سازمان اطلاعات سپاه می‌گوید: «رضاییان مدتی مسئول پایگاه اطلاعاتی آمریکایی‌ها در تهران بود و از روز بعدی که دستگیر شد آمریکایی‌ها درخواست داشتند که او آزاد شود، به ویژه در پوشش مذاکرات هسته‌ای جان کری مکرر از وزیر امور خارجه کشورمان درخواست می‌کند که تلاش کنید جیسون آزاد شود. در یکی از جلسات هم ظریف می‌گوید که در تهران او را جاسوس جاسوس می‌خوانند در حالی‌که جان کری می‌گوید نه! او یک جاسوس نیست بلکه یک خبرنگار است».


جیسون از فتنه ۸۸ تا حضور در روستاهای ایران

او در همین راستا تاکید می‌کند که پس از ۱۹روز از دستگیری رضاییان شروع به اعتراف کرده و اطلاعات بسیار مهمی را بیان می‌کند. این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه عنوان می‌کند «جیسون با وجود اینکه که دو تابعیتی است به عنوان خبرنگار ایران فعال شده و مستند برزخ را تهیه می‌کند. در سال ۸۸موفق می‌شود چارکه کامل با بلوغ جاسوسی را در ایران شکل دهد.»


از جمله کارهای ویژه‌ای که این جاسوس حرفه‌ای در زمان فتنه ۸۸انجام داد، جمع‌آوری بسیار وسیع از لحظه به لحظه ناآرامی‌ها و فتنه بود. منطقه به منطقه در خیابان‌ها نیرو گذاشته بود که در هر منطقه اسناد را جمع‌آوری می‌کردند. در واقع آنها عکس گرفته و به او می‌رساندند و بلافاصله این اسناد را منعکس می‌کردند. وی همچنین ارتباطات وسیعی با وزارت خارجه آمریکا داشته است.


طبق اسناد به دست آمده و اعترافات رضاییان؛ از دیگر امور ویژه‌ای که وی و همکارانش از سوی صهیونیست‌ها مامور به انجام آن بودند، سرمایه‌گذاری در اختلافات قومی در ایران بود؛ به ویژه به او اطلاع داده می شود بهترین جایی که می‌شود نفوذ کرد روستاها و بین اقوام است. بنابراین رضاییان حتی به روستاها هم سفر می‌کند و با اهالی روستا صحبت می‌کند که شما چه زمانی مقابل نظام اسلامی می‌ایستید و در چه شرایطی معیشت به شما فشار می‌آورد.



به عنوان مثال از روستاییان سوال می‌کرده که مثلا ۶ ماه پیش به چه میزان گوشت مصرف می‌کردید؟ اکنون به چه میزان معیشت شما بدتر شده است؟ در این شرایط شما چه زمانی به خیابان‌ها می‌ریزید؟ البته زمانی که با پاسخ روستاییان درمورد پشتیبانی از نظام روبرو می شد به سرویس‌ها توصیه می‌کرده که در میان اقوام روستاها باید بسیار سرمایه‌گذاری و ورود پیدا کرد.



پای ثابت سفرهای دولت و جلسات مهم

تیم جیسون در سفرهای استانی آقای روحانی کاملا فعال بوده و در هواپیمای او نیز حضور داشت؛ او به خصوص در سفر به خوزستان روحانی فعال می‌شود. یکی از وظایف تیم جاسوسی جیسون جمع‌آوری میزان استقبال از رئیس‌جمهوری در این استان‌ها بود.



بنا به اظهارات برخی منابع آگاه؛ رضاییان و تیمش در خصوصی‌ ترین جلسات رئیس‌جمهور نیز شرکت و اخبار این جلسه را به شبکه‌های جاسوسی منتقل می‌‌کردند. جیسون در گزارشی به آمریکایی‌ها می‌گوید که من به قدری به رئیس‌جمهور نزدیک شدم که حتی طعم و مارک آدامسی که می‌جود را شناسایی کردم و می‌دانم ایشان به چه آدامسی علاقه دارد.



شاید همین رابطه نزدیک رضاییان با برخی دولتمردان باشد که باعثشد محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در بخشی از سخنان خود در نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ به حکم صادره علیه جیسون رضائیان روزنامه‌نگار واشنگتن پست پرداخته و بگوید: در خصوص جیسون رضاییان، در حال تلاش هستیم این موضوع را از بعد بشردوستانه بررسی کنیم. اتهامات واردشده به وی بسیار جدی هستند اما تلاش داریم با در نظرگرفتن بعد بشردوستانه آن را حل کنیم.



از دیدگاه آقامحمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعتقاد این گروهک جاسوسی این بوده است که اگر بخواهیم به سطح روابطی مانند قبل از انقلاب برسیم و ایران در چنگ ما باشد باید بتوانیم از طریق وابسته کردن افراد موثر و نفوذ دادن آنها در موارد تصمیم‌گیری نظام ورود پیدا کنیم.



جیسون در قامت یک «کاسب تحریم»

علی رغم جوسازی شدید رسانه‌های غربی به خصوص مقامات آمریکایی مبنی بر بی‌گناهی جیسیون رضائیان، اتهامات سنگین امنیتی متوجه وی شده است. از جمله مهم‌ترین اتهامات ضدامنیتی رضاییان، نفوذ در اماکن مهم دولتی و افشای برنامه‌های " ضدتحریمی ایران " از جمله هویت واسطه‌های تجاری و ماهیت شرکت‌های همکار ایران در پروسه دور زدن تحریم‌ها و جاسوسی از برنامه هسته‌ای کشورمان است. رضاییان در ایران و آمریکا ارتباطات وسیعی با افراد مختلف دارد که می‌توان به دوستی با " توماس اردبرینک " خبرنگار نیویورک‌تایمز مقیم ایران که با یک خانم ایرانی ازدواج کرده تا لابی " نایاک " که مرتبط با وزارت دفاع آمریکا است و… اشاره کرد.


محمد دهقان، عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در خصوص نحوه رسیدگی به پرونده این تبعه ایرانی - آمریکایی بیان می دهد: هرکسی در سرزمین ایران مرتکب جرمی شود، چه تابع ایران باشد و چه نباشد، دادگاه های ایران صلاحیت رسیدگی به جرم آن شخص را دارند و همین طور هرکسی هم در خارج از مرزهای ایران علیه منافع ملی ایران مرتکب جرم شود باز هم دادگاه های ایران صالح برای رسیدگی به اتهامات آن فرد هستند و قوانین ایران نسبت به آنها حاکم خواهد شد.


کاخ سفید در واکنش به اتهامات جاسوسی مطرح شده علیه خبرنگار روزنامه واشنگتن پست در ایران، این موارد را بی اساس دانسته است.


دولت آمریکا درحالی که هرساله با بسیاری از شهروندان ایرانی ساکن در این کشور و یا اساتیدی که به این کشور وارد می شوند به بدترین اشکال ممکن برخورد کرده و برخی از شهروندان ایرانی را به بهانه های مختلف سالها در زندان نگه می دارد؛ فشارها بر دولت ایران برای چشم پوشی از اتهامات رضایی را تشدید کرده است.


باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در گفت‌وگو با جمعی از روزنامه‌نگاران خارجی در کاخ سفید به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات گفت: ما به تلاش‌هایمان برای آزادی خبرنگارانی که در حبس به سر می‌برند از جمله جیسون رضاییان خبرنگار روزنامه واشنگتن پست که در ایران بازداشت شده است ادامه می‌دهیم.



با این وجود اما بسیاری از کارشناسان حقوقی براین عقیده اند که با توجه به شواهد موجود در دادگاه و همچنین مدارک علیه این جاسوس آمریکایی که در کسوت خبرنگاری برای آمریکا جاسوسی می کرده است، حکم اعدام محتمل ترین حکمی است که برای او می توان در نظر گرفت.