لاریجانی: همه مشکلات ناشی از تحریم‌ها نبود

به گزارش افکارخبر، جلسه شورای اداری استان البرز صبح امروز با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سید حمید طهایی استاندار البرز، نمایندگان البرز در مجلس شورای اسلامی، معاونان استاندار، فرمانداران و اکثریت مدیران کل استان برگزار شد.

علی لاریجانی در بخشی از این مراسم طی سخنانی با اشاره به موضوع تحریم‌ها گفت: ما دوره سختی را سپری کردیم و فشارهای مختلفی به کشور وجود داشت، عملاً سنگی انداخته بودند که کار با سختی جلو می‌رفت.

وی افزود: البته همه مشکلات ما ناشی از تحریم‌ها نبود و سوء‌مدیریت و اشکالات اجرایی وجود داشت که اگر درست عمل می‌شد این قدر به کشور فشار وارد نمی‌آمد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به عنوان نمونه اینکه دستگاه‌های اجرایی بدهی سنگینی به بخش خصوصی دارند ربطی به تحریم‌ها نداشت، به عنوان نمونه با وزیری صحبت می‌کردم که می‌گفت ۳۰ هزار میلیارد ریال به بخش خصوصی بدهی باقی مانده است که این رقم در کل دولت بسیار زیادتر است.

لاریجانی گفت: این موضوع ربطی به تحریم‌ها ندارد و نشان می‌دهد که در مدیریت اشکال داریم، ما باید به بخش خصوصی کمک کنیم تا رشد کند، مگر بخش خصوصی چقدر قدرت دارد که ما بخواهیم این میزان به آنها بدهی داشته باشیم.

وی تأکید کرد: ‌ من اغلب مشکلات کشور را ناشی از تیم مدیریتی می‌بینم و این موضوع سال‌ها به کشور لطمه وارد کرد و نقش سوء مدیریت را بیشتر از تحریم‌ها می‌دانم.

رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: به هر حال نتیجه سوءمدیریت و تحریم‌ها فشار زیادی به کشور وارد کرد که از جمله آن افزایش تورم بود و حرکت آبادانی کشور را کند کرد، به عنوان نمونه چندین سال نرخ رشد کشور منفی بود، هنوز هم بنیه اقتصادی ایران ضعیف است که امیدوارم بعد از توافق هسته‌ای درست عمل کنیم و مشکلات را برطرف کنیم.

لاریجانی تصریح کرد: برای بیان بهتر حرفم یک مثال می‌زنم همانطور که گفتم تحریم‌ها سنگی بود که در راه توسعه ایران انداختند، حال این پرسش مطرح می‌شود که اگر ما سنگ را در یک رودخانه خروشان بیندازیم چقدر می‌تواند مانع در راه حرکت آب ایجاد کند و اگر این سنگ در یک رودخانه با آب کم انداخته شود چه اندازه تأثیر دارد، آیا واقعاً‌ حرکت اقتصادی کشور مانند رودخانه خروشانی بود که یک سنگ بزرگ در مقابل آن مانع ایجاد کند؟ متأسفانه باید بگویم رودخانه اقتصاد ایران آب کمی دارد و سنگ تحریم مانع اصلی نبود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: ‌ باید درد اصلی را شناسایی کنیم و آن را درمان کنیم تا حرکت اقتصادی کشور فعال شده، از رکود خارج شویم و بتوانیم به توسعه اقتصادی پایدار دست پیدا کنیم که این کار با حمایت از بخش خصوصی و فعال شدن این بخش محقق می‌شود.

وی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه حرکت اقتصادی باید به وسیله مردم انجام شود، ‌گفت: رسیدن به آبادانی و توسعه به طور قطع بدون حضور و مشارکت مردم و بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست و این دقیقاً نقطه‌ای است که ما باید در آن خیلی تلاش کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما در ورزش قوانین خوبی از جمله برای خروج از رکود و دستیابی به توانمندی اقتصادی تصویب کردیم حتی برای یکی از این قوانین خیلی هم نفرین شدیم، بر اساس این قانون که اعتراضات زیادی هم به آن مطرح و به سختی به تصویب رسید به دولت اجازه دادیم که طرح‌های عمرانی را بر اساس کار کارشناسی شده به بخش خصوصی واگذار کند.

لاریجانی گفت: ‌ این قانون که با تأخیر به تصویب رسید هنوز بعد از چند سال اجرایی نشده، ما نمی‌دانیم چرا دولت طرح‌های عمرانی که قابلیت واگذاری دارد را به بخش خصوصی واگذار نمی‌کند، به عنوان مثال اگر قرار است با اعتبارات فعلی بیمارستانی ۲۰ سال دیگر تکمیل شود چرا به مردم واگذار نمی‌شود.

وی تأکید کرد: ما باید از همه کارها و امکانات و ظرفیت‌ها برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام استفاده کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بعید می‌دانم وضع اقتصادی کشور در سال آینده هم یک تکان جدی بخورد، گفت: خیلی تلاش کنیم رشد اقتصادی در سال آینده به سه درصد می‌رسد و با این رشد هم نمی‌توانیم خیلی از پروژه‌ها را به اتمام رسانده و مشکلاتی مانند بیکاری را برطرف کنیم.

لاریجانی افزود: به عنوان نمونه از استاندار البرز شنیدم که برای اجرا و تکمیل یک پروژه عمرانی مانند یک آزادراه بخش خصوصی استقبال کرده و آماده سرمایه‌گذاری است، به ایشان گفتم حتماً از این طرح استقبال کنید چرا که بعید می‌دانم در سال‌های آینده هم اعتبارات لازم را بتوان برای این پروژه تخصیص داد.

وی افزود: ‌ رفع مشکلات اقتصادی موجود نیازمند تغییر رویکردها، افزایش مشارکت مردم و همچنین هم اندیشی مسئولان به ویژه مجلس و دولت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی از فربه بودن دولت به عنوان یکی از مهمترین اشکالات اجرایی یاد کرد و گفت: وقتی دولت به این اندازه فربه باشد معلوم است که پولی برای طرح‌های عمرانی باقی نمی‌ماند، متأسفانه ما کشور را گران اداره می‌کنیم و این کار عاقلانه نیست.

لاریجانی تأکید کرد: گران اداره کردن کشور دودش به چشم مردم می‌رود چرا که ما مالیات و عوارض می‌گیریم و خرج دستگاه‌ها و ادارات می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: ‌ خوشبختانه در سال‌های گذشته با عقلانیت خوبی در این حوزه وارد شدیم و نشان دادیم که ایران کشوری قدرتمند و دارای جایگاه تأثیرگذاری است.

لاریجانی افزود: به عنوان نمونه ماجرای هسته‌ای به نحو عقلانی حل شد و برای حل این مسئله ساعت‌ها و ماه‌ها فکر شده و آقایانی که مذاکره کردند از پختگی خوبی برخوردار بودند.

وی تصریح کرد: نتیجه مذاکرات هسته‌ای این شد که ما دانش هسته‌ای را داریم، شرایط برای تحقیق و پژوهش فراهم است، کشورهای دیگر به حقوق ایران اعتراف کردند و تحریم‌ها برداشته می‌شود، البته ممکن است طرف مقابل شیطنت کند که برای شیطنت آنها نیز راهکار لازم پیش‌بینی شده و اگر شیطنت کنند جواب خود را می‌بینند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه دو بخش اقتصاد و همچنین موضوعات اجتماعی به عنوان دو نقطه آسیب‌پذیر کشور است، گفت: ‌ با پول نفت تا کی می‌توانیم کشور را اداره کنیم لذا موتور محرکه کشور باید تولید باشد و همه بخش‌ها از جمله دولت و بانک‌ها باید با بخش خصوصی همراهی کنند و اگر امروز به بخش خصوصی کمک نکنیم چه زمانی باید از آنها حمایت کنیم.

وی ادامه داد: اولویت نخست ما در حوزه اقتصادی باید سرپا ماندن واحدهای تولیدی فعلی باشد و اولویت دوم جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی است.

لاریجانی ادامه داد: خوشبختانه مطلع شدیم که اقبال خوبی برای سرمایه‌گذاری خارجی در البرز وجود دارد که ظاهراً آنها منتظر نتیجه مذاکرات هستند تا در این استان سرمایه‌گذاری کنند لذا مسئولان البرز باید از این فرصت استفاده لازم را داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را یکی از نیازهای کشور دانست و افزود: ما در مجلس مصمم هستیم تا در برنامه ششم توسعه این موضوع را به سرانجام برسانیم.

لاریجانی دستیابی به رونق اقتصادی را نیازمند ایجاد شرایط روانی مناسب در جامعه توصیف کرد و گفت: هیچ وقت جامعهای که ذهن منقبض داشته باشد رشد نمیکند و به طور قطع روحیه یأس و ناامیدی و منفیبافی باعث رکود در کشور میشود، متأسفانه برخیها در حوزه ملی همین کارها را میکنند که قطعاً اشتباه است.