مخفی‌کاری ایران تنها دستاورد گزارش  آژانس اتمی!

به گزارش افکارخبر، وال استریت ژورنال در گزارشی مدعی شد: با توجه به گزارش روز چهارشنبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، می‌توان به این نتیجه رسید که هیچگاه ابعاد فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران به طور کامل مشخص نخواهد شد؛ زیرا این کشور هرگز قصد ندارد از آزمایش‌هایی که برای ساخت سلاح اتمی در پایگاه نظامی پارچین انجام داده است، پرده بردارد.

 

به ادعای این گزارش، اطلاعاتی که آژانس در این زمینه به دست آورده، نتایج نمونه‌برداری‌ها و تصاویر ماهواره‌ای، با اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای گذشته این کشور مطابقت ندارد.

 

در ادامه این گزارش ادعا شده است: به گفته بازرسان آژانس، فعالیت‌های گسترده ایران از فوریه سال 2012 (29 روز منتهی به 10 اسفند 91) در مکان انجام آزمایش‌های هسته‌ای گذشته، آثار به جا مانده را مخدوش کرده است. در نتیجه، نمی‌توان به طور دقیق درباره آن‌ها اظهار نظر کرد.

 

به ادعای نگارنده این گزارش، دولت اوباما که توافق مذکور را با وعده بازرسی و نظارت دقیق بر فعالیت‌های گذشته و حال ایران به همه تحمیل کرد، هم‌اکنون موضع تازه‌ای را در پیش گرفته است. یکی از مقامات کاخ سفید که تمایلی به فاش شدن نامش نداشت در این باره گفت: ما از ابتدا نیز توقع نداشتیم ایران به طور کامل به فعالیت‌های گذشته خود اعتراف کند.

 

به ادعای نگارنده این گزارش، با وجود همه این نواقص،  گزارش پایانی آژانس، چند نکته را به خوبی روشن می‌کند. نخست این که ایران تا سال 2009 همچنان برای ساخت سلاح اتمی تلاش می‌کرده است. این نکته، ارزیابی سال 2007 آژانس اطلاعات ملی آمریکا را زیر سؤال می‌برد. زیرا در ارزیابی مذکور عنوان شده بود ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را در ابعاد نظامی در سال 2003 به اتمام رساند. این مسئله باعث شد جرج بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، گزینه نظامی علیه ایران را کنار بگذارد.

 

با توجه به نواقص موجود در سازمان‌های اطلاعاتی غربی، عجیب است چطور مقامات کاخ سفید همچنان ادعا می‌کنند مخفی‌کاری‌های ایران اهمیتی ندارد؛ زیرا آمریکا از همه فعالیت‌های تهران به طور کامل آگاهی دارد.

 

در پایان گزارش مذکور ادعا شده است: نکته دوم این است که توجه به این مسائل در ابعاد بزرگتر نشان می‌دهد آمریکا و ایران برای به سرانجام رسیدن توافق مذکور، خود را گول می‌زنند. ایران تظاهر می‌کند تغلب نمی‌کند. از طرف دیگر، آمریکا نیز تظاهر به نفهمیدن می‌کند. شاید این مسئله در نهایت، توافق هسته‌ای ایران را به مرحله اجرا برساند؛ اما هیچ تضمینی وجود ندارد که ایران در آینده برای ساخت سلاح اتمی اقدام نکند.