هاشمی و اصلاح‌طلبان دنبال ایجاد تفرقه در اصولگرایان هستند
به گزارش افکارخبر ، علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با حضور در مراسم روز دانشجو دانشگاه تربیت مدرس که به همت بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به تاریخچه ظهور جنبش دانشجویی در ایران گفت: در دهه 20 جنبش دانشجویی در ایران رنگ و لعاب مارکسیستی داشت که به دهه 20 برمی‌گردد اما شرایط به سمت غلبه جریان ملی‌گرا رفت اما در دهه 40 تا انقلاب اسلامی غلبه با جریان مذهبی و متأثر از انقلاب و امام بود.

زاکانی در ادامه تصریح کرد: این شرایط بعد از انقلاب هم ادامه پیدا کرد که ماحصل آن خدمات خوبی در جنبش دانشجویی به نظام و انقلاب ارائه شد البته تجربه‌های تلخی هم وجود دارد که امروز همین تجارب در حال تکرار شدن است که هزینه‌های سنگینی را برای جنبش دانشجویی ایجاد می‌کند.

رئیس کمیسیون برجام مجلس اولین تجربه تلخ را در دهه 70 عنوان کرد و گفت: اولین تجربه تلخ گذشته نسبتی بود که گروه‌های سیاسی بیرون دانشگاه برای جبران خلأ‌های کاری خود از جنبش دانشجویی استفاده کردند و به دانشجو نگاه ابزاری داشتند که بنده معتقدم این نگاه بزرگترین توهین به جنبش دانشجوست و خود دانشجو باید مانع طمع‌ورزی جریانات سیاسی به خود شود.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: بر همین اساس آن التهابات دهه 70 رقم خورد و ما رخوت، سرشکستگی و افول فعالیت‌ جریانات دانشجویی را مشاهده کردیم.

وی آفت دومی که جنبش دانشجویی با آن مواجه شد را حرکت جنبش دانشجویی علیه خود و از درون عنوان کرد و گفت: نمونه این آفت ابتدای دهه 70 بود که ماحصل آن انشقاق و تشکل‌های دانشجویی و ایجاد شرایطی برای دگردیسی شد به طوری که سردمداران برخی تشکل‌های آن روز، در آمریکا هستند و علیه منافع ملی و مردم خود ایستادگی می‌کنند.

زاکانی تأکید کرد: منشأ این انحراف کاملاً حساب‌شده بود که هدف آنان در مقابل انقلاب قرار دادن جنبش دانشجویی بود که تبدیل به عناصری شدند که تنش و انسداد علمی را در دانشگاه‌ها دنبال می‌کردند.

رئیس کمیسیون برجام مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: اگر در آفت اول از نفوذ احزاب و اثرگذاری آنها به عنوان نگاه ابزاری و تشکل‌ها جلوگیری شود تجربه تلخ گذشته تکرار نخواهد شد. عدم تکرار آفت دوم نیز در عمق‌یابی دانشجوست که مانع از انحراف و دست‌اندازی گروه‌های سیاسی به تشکل‌ها شود.

نماینده مردم تهران در مجلس ایجاد تشکل‌های دولتی را آفت دیگر جنبش دانشجویی عنوان کرد و گفت: اواخر دهه 70 شاهد بودیم که تمام تلاش وزارت علوم وقت به تکثیر تشکل‌ها و کمک به تشکل‌های همسوی با دولت وقت بود که این وضعیت به استقلال جنبش دانشجویی ضربه زد و نگذاشت جنبش دانشجویی رسالت اصلی خود را در مطالبه‌گری از دولت‌ها و سایر دستگاه‌ها به کار گیرد.

وی افزود: آفت سوم را باید با دقت‌نظر، حفظ استقلال، روحیه نقد و فعالیت در جامعه دنبال کرد تا ما‌به‌ازاء این حرکت دولت‌ها پاسخگوی جنبش دانشجویی شوند و نه تأثیرگذار بر آن البته هر سه آفت گذشته در حال تکرار است.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید جنبش دانشجویی از جریانات سیاسی فاصله معناداری داشته باشد نه اینکه ابزار آنان شود و باید به خود عمق ببخشد تا مانند برگی روی آب سرگردان نباشد، استقلال خود را حفظ کند تا نهایت اثرگذاری را روی مسئولین داشته باشد نه اینکه به عنوان عنصری خاموش باعث شود مسئولین پاسخگویی به دانشجو را فراموش کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم پیوستگی بهتر تشکل‌ها با خود، گفت: تشکل‌ها به جای رودررویی با یکدیگر باید به همراهی و تعامل با هم بپردازند البته یکی از کار ویژه‌های جنبش دانشجویی ارتباط عمیق با مجموعه جوانان دانشجوست تا بتواند از عقبه بالایی از همفکران دانشجو برخوردار باشد.

زاکانی در ادامه مراسم در پاسخ به سؤال دانشجویی مبنی بر چگونگی وضعیت PMD بر اساس گزارش آمانو، گفت: تمام رخدادهایی که در 12 سال گذشته به بهانه هسته‌ای علیه ملت ایران رقم خورده بر اساس همین ادعا است.

رئیس کمیسیون برجام مجلس افزود: بر همین اساس غرب و آمریکا فشارهایشان را طبق همین ادعا علیه ملت ایران انجام می‌دادند و رفتار غیرقانونی خود را به بهانه PMD توجیه‌پذیر می‌کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به سفر آمانو به ایران و حضورش در کمیسیون ویژه برجام مجلس، گفت: این هفته متن این گفت‌وگو پیاده و در اختیار رسانه‌ها قرار داده می‌شود تا سخنان ما و پاسخ‌های آمانو برای همگان مشخص شود.

وی افزود: در این جلسه آمانو گفت ما تا پایان سال میلادی پرونده PMD را خواهیم بست و سیاسی‌کاری در این پرونده نخواهد بود اما گزارش اخیر آمانو سیاه‌ترین گزارشی است که تا امروز علیه ما داده شده است.

زاکانی با اشاره به جزئیات گزارش اخیر آمانو گفت: آمانو در این گزارش آورده در ایران قبل از سال 2003 ساختاری برای رسیدن به بمب اتم و استفاده غیرصلح‌آمیز هسته‌ای شکل گرفته و اعلام کرده که محاسبات کامپیوتری و مدلسازی‌هایی انجام داده‌اند که در همین مسیر بوده است.

رئیس کمیسیون برجام مجلس افزود: آمانو بازدیدهایی در زمینه ادعای وجود مخزن انفجاری در پارچین انجام داده و سپس گفته با چنین چیزی مواجه نشده اما احتمال می‌دهد که بوده ولی جابجا یا منتقل شده باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: آمانو ادعاهای گذشته خود را بار دیگر در گزارشی تلخ و نادرست مطرح کرده است بدون اینکه دلایلی را برای این گزارش ارائه کند. در بخش سفید این گزارش نیز گفته از سال 2009 به بعد هیچ انحرافی در فعالیت هسته‌ای ایران نبوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: حال دوستان تیم مذاکره‌کننده مشتاقانه با این گزارش برخورد کردند و می‌گویند نشان تبرئه ما و بسته شدن پرونده ما است اما در این خصوص باید به 5 نکته اشاره کنم.

نماینده مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: در این گزارش صریحاً اعلام شده که تمام ادعاهای قبلی ایران دروغ بوده، تمام حدسیات و ادعاهای غرب و آژانس درست بوده. وقتی این ادعاها درست است همه اقدامات قبلی و تمام جنایات و تحریم‌های آنها توجیه‌پذیر می‌شود پس در برجام مواجهه سخت‌گیرانه و استثنا شدن ایران هم توجیه پیدا می‌کند. علاوه بر این اگر شورای حکام در 15 دسامبر به جمع‌بندی برسد که پرونده ما را ببندد این اتهامات نقطه سیاهی در پرونده ما است که اگر آنان در آینده هر ادعایی کنند باعث تحمیل فشار بیشتری بر ما می‌شود.

زاکانی خاطرنشان کرد: این نوع نگاه آمانو مانند نگاه‌های قبلی با سوءظن است و مستقل نیست. بر همین اساس بود که در ایران از آمانو خواستیم متعهد باشد آنچه دریافته را منتشر کند و تحت تأثیر آمریکا و  اسرائیل عمل نکند اما آمانو به تعهد خود عمل نکرد.

رئیس کمیسیون برجام مجلس با بیان اینکه غرب به سمت بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران خواهند رفت، گفت: چون علاقه‌ای ندارند انسدادی در مسیر جمع‌آوری سرمایه‌ها و داده‌هایی که از طریق برجام به دست می‌آورند، به وجود بیاید اما این نقطه سیاه را بدون دلیل در پرونده ما حفظ خواهند کرد تا در آینده بهانه‌هایشان را توجیه‌پذیر کنند

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه مسئولین باید مقداری خویشتن‌دار باشند و منافع ملی را دستاویز بازی‌های سیاسی نکنند، گفت: اینکه ما سناگوی گزارش آژانس باشیم در حالی که ما را در مقام مجرم قرار داده، حرکت شتابزده‌ای است که برخی مسئولین انجام می‌دهند و این موضوع دوباره دارد فدای هیاهوهای سیاسی می‌شود.

وی افزود: معتقدم این الفاظ نادرست آمانو باید با مواجهه درستی از سوی دستگاه سیاست خارجی پاسخ داده شود و از شتابزدگی در مواجهه با ‌آن پرهیز شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤال دانشجویی مبنی بر لزوم بهبود عملکرد دولت در مواجهه با دشمن، گفت: بنا نیست مسئولین ما فحش بدهند، تندی کنند و یا حرکت‌های غیرمنطقی انجام دهند اما بنا است مسئولین مطالبات به حق را با منطق درست بیان کنند.

زاکانی تأکید کرد: ما نمی‌توانیم اتکا به دیپلماسی کنیم که با درخواست، التماس و ایجاد انفعال حقوق ملت را دنبال می‌کند. در حادثه منا وزیر خارجه ما زحمت کشیدند اما پیگیری‌هایشان از طریق امیر کویت بود تا با عربستان تماس گرفته شود از اینکه وزیر بهداشت ما را تحویل بگیرند که تحویل نگرفتند اما برخورد باصلابت رهبری باعث شد معادلات تغییر کند زیرا مواجهه همیشه از موضع پایین نیست و البته از موضع تند هم نیست بلکه جمع بین این دو است نرمی و شدت باید در کنار هم باشند.

رئیس کمیسیون برجام مجلس اضافه کرد: اشکال دولت این است که فقط یکسونگری می‌کند و از همه ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کند و شرایط را به سمتی می‌برد که سایر ظرفیت‌های ما را هم محدود می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سؤال دانشجویی مبنی بر اینکه آیا اصولگرایان در خصوص لزوم وحدت از انتخابات 92 عبرت نگرفته‌اند، گفت: ما در سال 92 و بی‌تدبیری دوستانی که در صحنه بودند و کسانی که از آنان حمایت کردند باختیم یعنی 4 نفر اصولگرا در صحنه باقی ماندند و یک نفر با آنان رقابت کرد. عملاً این 4 نفر نیز به یکدیگر پرداختند. این سناریو برای جریان اصولگرا طراحی شده بود الان هم همین سناریو در حال پیاده‌سازی است.

وی تأکید کرد: بنده خبر دارم که هاشمی و رئیس دولت اصلاحات تدبیر کردند که اصولگرایان را از وحدت و انسجام بیرون بکشند. این نقشه را بیان کردند تا آقای ناطق نوری را وارد میدان کنند؛ نقشه‌ای که عناصر دوم خردادی برای اصولگرایان کشیدند. این آقایان در سناریویی بازی می‌کنند که برایشان نوشته شده و ما این را دور از شأن این افراد می‌دانیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: هر فردی سبب شکاف در مجموعه اصولگرایی شود آب به آسیاب کسانی خواهد ریخت که فردا برای قدرت از روی همین افراد عبور خواهند کرد.

زاکانی با تأکید بر اینکه اصولگرایان به سمت وحدت حرکت می‌کنند، گفت: البته وحدت یکی از مؤلفه‌های پیروزی است. باید دقت کنیم که چه خصوصیاتی در ما باشد تا مورد اقبال مردم قرار گیرد. علاوه بر آن عنصر مفیدی را معرفی کنید تا مردم به آن اقبال کنند.

رئیس کمیسیون برجام مجلس با بیان اینکه این اقدامات باید بدون التهاب صورت گیرد، گفت: ایجاد هر التهابی آب به آسیاب کسانی می‌ریزد که خلاف جریان اصولگرایی گام برمی‌دارند. البته بابصیرت و آگاهی که در مجموعه اصولگرایی وجود دارد در انتخابات پیش‌رو شکاف گذشته را نخواهیم داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: اصلاح‌طلبان به دنبال القای تفرقه بین اصولگرایان هستند اما ما مسیر وحدت خود را دنبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا برجام نرمش قهرمانانه بود یا خیر، گفت: ما در دو جا با عنصر سلطه‌گر مذاکره می‌کنیم زمانی که بخواهیم دفع شری کنیم مانند مذاکره‌ای که با آمریکا در عراق کردیم و یا در زمانی که بخواهیم مانع را دور بزنیم. در مذاکراتی که منجر به برجام شد نکاتی به ما تحمیل شد که خارج از نرمش قهرمانانه بود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه می‌شد کار کاشناسی‌تری در خصوص مذاکرات صورت گیرد، گفت: برخی ضعف‌های برجام به خاطر عدم کار کارشناسی دقیق بود. آقای ظریف در جلسه غیرعلنی مجلس به ما گفت: ما در ژنو 16 نفر بودیم اما آمریکایی‌ها 143 نفر و انگلیسی‌ها نزدیک به 50 نفر بودند و عدد و رقم ما کمتر از 10 درصد افراد مقابل ما بود. همچنین صالحی گفت ما در مقابل مونیز دو نفر بودیم اما آنان مقابل ما گوش تا گوش آدم نشانده بودند.

زاکانی تأکید کرد: علاوه بر این خود تیم مذاکره‌کننده از برجام برداشت واحدی نداشت بلکه برداشت‌های متنوعی ارائه می‌کردند برای مثال در کمیسیون برجام آقای عراقچی یک صحبتی می‌کردند و آقای صالحی نقیض آن را می‌گفتند.

رئیس کمیسیون برجام مجلس در ادامه با بیان اینکه تیم مذاکره‌کننده با 4 پیش‌فرض به مذاکرات رفت گفت: اول آنکه معتقد بودند که اگر این کار را نمی‌کردند (مذاکره و رسیدن به برجام) طرف مقابل به ما حمله می‌کرد. این در حالی است که تمام افرادی که به کمیسیون برجام آمدند این سخن را نگفتند اما گفتند آمادگی و اقتدار کشور باعث شده که به ما حمله نکنند. همچنین اینکه ما از فصل 7 بیرون ‌آمدیم چرا که تمام حقوقدانان می‌گویند این حرف نادرستی است.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: اینکه اگر ما این کار را نمی‌کردیم فروش نفت صفر می‌شد حرف کاملاً غلطی است چرا که بازار جهانی دیگر کشش ادامه آن وضعیت را نداشت. ما مجبور نبودیم که برجام را بپذیریم البته برجام برای ما هم فرصت و هم تهدید دارد.

وی با بیان اینکه در مجلس عده کمی به دنبال تأیید یا رد صد درصدی برجام بودند، گفت: اکثراً به دنبال مشروط کردن برجام بودند اما ما می‌گفتیم شروط جدی بر برجام بگذاریم تا در آینده کار به نفع ما پیش برود اما برخی دوستان دولتی می‌گفتند خیر که این باعث شد رهبری آن شرایط را بیان کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا شعار مرگ بر آمریکا در عرصه اقتصادی عملی نشد، گفت: در هیچ دور‌ه‌ای شعارها و اصول انقلاب در دولت‌ها به عنوان مبنای حرکت قرار نگرفته، ما قبل از جنگ و دولت موقت و بنی صدر را دیدیم بعد از جنگ هم تکلیف دولت آقای هاشمی و اصلاحات روشن است. اما در دولت نهم دولت با شعارهای اصولگرایی سر کار آمد اما ملتزم به آن شعارها نبود و به سمتی رفت که لایه‌های دوم و سوم به دست کارگزاران بود.

زاکانی در ادامه خاطرنشان کرد: متأسفانه نه در دوره قبل و نه در این دوره ملتزم به روشی در اقتصاد نیستیم که ایجاد مصونیت در داخل کشور کند. رهبری در ابتدای دهه 70 بر اقتصادی که تکیه به نفت نداشته باشد تأکید می‌کرد اما مشاهده می‌کنیم عناصر دولت هاشمی و بعد از آن به این امر بی‌توجهی کردند.

رئیس کمیسیون برجام مجلس با اشاره به دو نگاه برای توسعه و پیشرفت کشور، گفت: یک نگاه می‌گوید ما باید داخل کشور را بسازیم و این کار مبتنی بر توانمندی‌های داخلی باید صورت گیرد البته از فرصت‌های جهانی هم باید سود ببریم که این نگاه رهبری و نگاه اصیل انقلاب است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: نگاه دوم می‌گوید ما برای رفع مشکلات چاره‌ای جز اینکه با آمریکا کنار بیاییم نداریم نگاهی که در دوم خرداد بود که در کتاب مبانی نظری برنامه چهارم توسعه نیز به آن  ذکر شده بود. امروز هم همین نگاه در اقتصاد ما نقش‌آفرینی ویژه‌ای دارد.

وی در خصوص سؤالی مبنی بر اینکه آیا اعضای کمیسیون برجام متن کامل برجام را خوانده‌اند، گفت: کمیسیون برجام چندین بار متن برجام را خوانده‌اند و حدود 60 روز با این سند زندگی کردند اما متأسفانه خیلی از مسئولین کشور بی‌توجه به این سند بودند یکی از نکاتی که رهبری تأکید داشتند که سند برجام به مجلس بیاید این بود که ضمن رعایت قانون سند بیشتر بررسی شود و مردم از محتوای این سند باخبر شوند. اما مجلس در تصویب قانون خودش در این خصوص به درستی عمل نکرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سؤال در خصوص لزوم استمرار آمریکاستیزی گفت: ما در 37 سال بعد از انقلاب آنجا که آمریکاستیزی کردیم منفعت بردیم و آنجایی توسعه یافتیم که مستقل از آمریکا عمل کردیم و هر جا غیر از این عمل کردیم آسیب خوردیم. مسئولین اگر قدر ظرفیت‌های انقلاب را بدانند می‌توانند برخلاف شرایط تحمیلی جهان پیش بروند.

زاکانی در ادامه تصریح کرد: نمونه سخنان بنده کشور سوریه است از اینکه در مورد سوریه دو نگاه وجود داشت، نگاه اول تأکید بر حقوق ملت سوریه و دفاع از حکومت مشروع سوریه و نگاه دوم تحت تأثیر قرار گرفتن هژمونی جهانی ‌آمریکا بود که هم احمدی‌نژاد و هم روحانی نگاهشان به سوریه نادرست بوده و است و خود را به نوعی تحت تأثیر هرم اثرگذار جهانی دیدند.

رئیس کمیسیون برجام مجلس در پایان تأکید کرد: آمریکا در سوریه با عنوان انقلاب مردمی این حوادث را آغاز کرد اما زود معلوم شد این گونه نیست. در نهایت نگاه نافذ رهبری کار را به جایی رساند که کشوری مانند روسیه هم منافعش را در همراهی با نگاه انقلاب اسلامی دید و سایرین مغلوب این نگاه شدند.