به گزارش افکارخبر، (آمریکا) ترتیباتی را برای صدور روادید به خاک آمریکا پیش‌بینی کرده که این مصوبه هنوز مراحل قانونی خود را کامل نکرده و از دید جمهوری اسلامی این مصوبه در جنبه‌های مختلف دچار مشکل است. هم با قوانین تجارت آزاد بین‌المللی در تناقض است و هم با اصول اساسی حقوق بشر در تناقض می‌باشد.

 

او افزوده است: این مصوبه با روح توافقات هسته‌ای به نحوی در تعارض است! البته جنبه‌های دقیق حقوقی این موضوع توسط وزارت خارجه در حال بررسی است و اگر صراحت تناقض با مواد برجام قطعی شود، وزارت خارجه در روند پیگیری موضوع توجه و اهتمام خواهد داشت.

 

*حقیقت این است که افکار عمومی، فعالان سیاسی و تحلیلگران از کلمه «روح»! و ارتباط آن با دیپلماسی دولت یازدهم به هیچ‌وجه خاطره خوبی ندارند.

در ماجرای توافق موقت ژنو در سال 92 هم که قرار بود به شکاف دیوار تحریم‌ها، فهم بهتر دنیا از زبان‌فهمی دیپلماتیک دولت جدید ایران و ارتقای سطح معیشت مردم بیانجامد! پس از آنکه 100 تحریم جدید پس از توافق، از سوی غرب و آمریکا اعمال شد؛ مقامات وزارت خارجه دولت یازدهم پای چیزی به نام «روح»! را وسط کشیده بودند.

سیدعباس عراقچی، عضو تیم مذاکره کننده دولت در همین راستا و پس از اعمال آن تحریم‌های جدیدِ پس از توافق موقت ژنو گفته بود: این اقدامات خلاف «روح» توافقنامه است.

او در مقطعی دیگر و در اشاره به همین تحریم‌های گسترده‌ی جدید نیز اینطور گفته بود که تحریم‌های جدید خلاف توافق ژنو نیست بلکه خلاف روحیه همکاری و حسن‌نیت است!

محمدجواد ظریف، مقام بالادست عراقچی هم اظهار کرده بود: تحریم جدید آمریکا نقض توافق ژنو نیست، ادامه همان قبلی‌هاست!

این اظهارات و تحریم‌های خلاف روح توافق! در حالی رخ می‌دادند که علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری و مرضیه افخم، سخنگوی وقت وزارت خارجه صراحتاً اعلام کرده بودند که تحریم‌های جدید خلاف متن توافق ژنو است. (نه خلاف روح آن)

جالب آنکه پس از بیانیه لوزان در فرودین ماه امسال نیز برخی تحریم‌های جدید از سوی اتحادیه اروپا اعمال شد که سیدعباس عراقچی از اعضای ارشد تیم مذاکره کننده دولت، آنها را «بدعهدی و بدقولی»! خواند.

اکنون تأسف‌بار است که ماجرای روح توافقنامه ژنو و بیانیه لوزان که هر تحریمی بر اساس آن توجیه می‌شد به «برجام» هم سرایت یافته و افکار عمومی در تحریم‌هایی که 2 مرتبه پس از عقد برجام صراحتاً از سوی آمریکا اعلام شده‌اند، باز هم قرار است که از چیزی به نام «روح» سخن بشنوند.

ماجرای «روح توافق» در حالی اختراع شده است که این سؤال خودنمایی می‌کند که «اگر قرار بود توافقاتی امضا و تعهداتی داده شود که بر مبنای روح آنها هر تحریم جدید و ددمنشی دیگری از جانب دشمنان قسم خورده مردم ایران ممکن باشد پس اساساً چه نیازی به اینهمه مذاکره ملال‌آور و چه نیازی به اینهمه ژست دیپلماتیک»؟!

یادآور می‌شود که بر اساس بند 29 متن برجام و بر اساس دستور 9 بندی مقام معظم رهبری به دولت یازدهم پیرامون برجام، هرگونه تحریم و یا اقدامی با روح تحریمی، از سوی کشورهای 1+5 علیه ایران ممنوع و منتج به لغو برجام خواهد بود.

تحریم‌های جدید آمریکا نیز به اثبات منطق و گواه تحلیلگران، خلاف متن و روح برجام هستند اگرچه عده‌ای معتقدند تیم مذاکره کننده دولت یازدهم به دلایلی هرگز بصورت علی‌الرأس شکست برجام را اعلام نخواهد کرد.

فرض میرایی برجام و لغو آن، یکی از فروضی است که بایستی در مسئله سرنوشت برجام به اقتراح افکار عمومی و تحلیلگران گذاشته شود.