صالحی: با 12 سال مقاومت پیروز شدیم

به گزارش افکارخبر، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ظهر امروز (چهارشنبه) طی سخنانی در دانشکده خبر با اشاره به بسته شدن موضوع PMD گفت: دیروز روز سرنوشت‌سازی بود و پس از 13 سال پرونده ساخته‌ شده هسته‌ای کشورمان بسته شد.

 
وی ادامه داد: آقایان روحانی، لاریجانی، جلیلی، شمخانی و ظریف هر کدام خشتی روی خشت گذاشتند. اینکه در این دوره اخیر مذاکرات با عزتمندی از چالش هسته‌ای بیرون آمدیم یقین بدانید که جز با قرار گرفتن بر روی شانه‌های یکدیگر امکانپذیر نبود.
 
وی انتقادها و تخریب‌های مطرح شده در این زمینه را امری رایج در همه دنیا دانست و گفت: این انتقادها و بیان نظرات اشکال ندارد.
 
صالحی با بیان اینکه این پرونده به واقع ساختگی بود، اظهار داشت: در چالشی که بین ایران و طرف مقابل ایجاد شده بود فکر کردند که از طریق پرونده ساختگی هسته‌ای فشار وارد کنند، البته موضوعات دموکراسی، حقوق بشر و تروریسم هم مطرح بود، فکر کردند که اگر این پرونده را باز کنند طومار جمهوری اسلامی بسته خواهد شد.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با ذکر این نکته که من در آن زمان در آژانس مشغول فعالیت بودم که پرونده عراق مطرح و به این کشور حمله شد، یادآور شد: پس از آن بحث ایران را آغاز کردند چرا که عراق، کره شمالی و ایران را محور شرارت اعلام کرده بودند.
 
صالحی با اشاره به اولین جلسه نشست شورای حکام که در آن بحث ایران مطرح شد اما نتیجه‌ای برای طرف مقابل به همراه نداشت، گفت: یکی از خبرنگاران بعد از نشست پیش من آمد و اظهار داشت که شما به چاه افتادید و من پاسخ دادم به لطف خدا و همت مردم به چاهی نمی‌افتیم و با پیروزی از این بحث خارج می‌شویم.
 
به گفته وی جمهوری اسلامی با 12 سال مقاومت و با بیان منسجم طی این مدت موفق و پیروز شد. 
 
معاون رئیس جمهور اضافه کرد: خوشحالم امروز در حالی در حضور شما هستم که صفحه جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و بین‌المللی گشوده شده است.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تذکرات مقام معظم رهبری که تفسیرهای مختلفی را در دنیا به همراه داشت، گفت: این تذکرات به تیم ایرانی برای راهنمایی بود و به طرف خارجی جنبه اخطارآمیز داشت و ما از این تذکرات استفاده بسیاری کردیم که تبیین نقشه راه با آژانس یکی از آنهاست که در آن همه منویات مقام معظم رهبری از جمله بازرسی از پارچین و مذاکره با دانشمندانمان لحاظ شده است.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تاریخچه فعالیت‌های هسته‌ای در ایران گفت: پیشگامان علوم هسته‌ای در کشورمان از جمله دکتر حسابی‌ها هرگز گمان نمی‌کردند که فعالیت‌های آنها مبنای بنیادین فعالیت‌های ایران در زمینه فناوری هسته‌ای شود.
 
صالحی با اشاره به تصمیم مهمی که 4 سال پیش در ستون عالی نظام اتخاذ شد که بر مبنای آن مسیر دوم مذاکره با آمریکا علاوه بر مذاکره با 1+5 باز شد، خاطرنشان کرد: براساس یک راهبرد زیرکانه و خردمندانه این مسیر باز شد که با حفظ دستاوردهای هسته‌ای تلاش هدفمندی برای دفع فتنه طراحی شده علیه ایران در دستور کار قرار گرفت که نقش مقام معظم رهبری بسیار مفید و کارساز بود و تاریخ به آن گواهی می‌دهد. 
 
صالحی با اشاره به فضای مذاکرات هسته‌ای طی یک دهه گذشته گفت: در اوضاع و احوال ابتدای این پرونده دو رویکرد مطرح بود. اول اینکه ایران بدون قید و شرط به خواسته‌های طرف بین‌المللی تن داده و جز این تصمیم چاره‌ای نداشته باشد و رویکرد دیگر این بود که باید به تمام فعل و انفعالات بین‌المللی بی‌اعتنا بوده و همچون گذشته به راه خود ادامه دهیم. صاحبان این تحلیل چنین می‌پنداشتند که داده‌های فردی بدون توجه به مسائل جهانی می‌تواند ما را به اهدافمان برساند.
 
صالحی یادآور شد: در این بین تصمیم‌سازان نظام براساس اصل عزت، حکمت و مصلحت مسیری را برگزیدند که در بردارنده منافع ایران با توجه به واقعیات موجود بود که با اتخاذ تعامل سازنده شرایطی ایجاد شد که هر گونه تهدیدی از سر ایران دور شده و شرایط در پیشرفت برنامه هسته‌ای فراهم آمد.