فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: دیپلمات‌های اروپایی درگیر در مذاکرات باایران نگران هستند طرح کنگره آمریکا، برای محدود کردن روند معافیت درخواست ویزا برای برخی مسافرانی که قصد سفر به آمریکا دارند، ناقض توافق جامع هسته‌ای با ایران (برجام) باشد.

مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته طرحی را تصویب کرد که ورود بدون ویزای اتباع بیشتر کشورهای اروپایی به آمریکا در صورت سفر به ایران، سوریه، عراق و سودان را ممنوع می‌کند.

بعضی مقام‌های اروپایی معتقدند این که مدیران شرکت‌هایی که به ایران سفر کرده‌اند باید برای ورود به آمریکا درخواست ویزا کنند، خود می‌تواند ناقض تعهدی باشد که امضا کنندگان توافق هسته‌ای ایران داده‌اند.

فایننشال تایمز افزود: این نگرانی بخشی از ناخشنودی گسترده‌تر اروپایی‌ها از برقرار ماندن بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران است که تجارت با این کشور را، حتی پس از اجرای توافق هسته‌ای در سال آینده میلادی، مشکل کند.

این روزنامه نوشت: طرح اولیه مصوبه مجلس نمایندگان فقط افرادی را هدف گرفته بود که به عراق و سوریه سفر کرده بودند، اما ایران و سودان بعداً به آن اضافه شدند. مجلس سنا پیشنهاد مشابهی را در دست بررسی دارد که فقط به عراق و سوریه اشاره می‌کند. کاخ سفید به طور کلی از تغییرات پیشنهادی در ساز و کار صدور ویزا حمایت می‌کند. کشورهایی که توافق هسته‌ای ایران را در تیر ماه امضا کردند- آمریکا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، روسیه، چین و اتحادیه اروپا- پذیرفتند که «هیچ سیاستی را در پیش نگیرند که هدف از آن مشخصاً تأثیر گذاشتن بر عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران باشد.»

مقام ارشد یکی از کشورهای اروپایی درگیر در مذاکرات با ایران می‌گوید اگر این مصوبه به قانون تبدیل شود، تهران ممکن است شکایتی مشروع داشته باشد. به گفته او «آنها ممکن است بگویند این قانون باعث می‌شود تجار اروپایی که نمی‌خواهند ورودشان به آمریکا سخت شود، نسبت به سفر به ایران تمایلی نشان ندهند.»

دولت‌های اروپایی آشکارا از محدودیت‌های پیشنهادی بر برنامه معافیت از اخذ ویزا انتقاد کرده‌اند. 28 سفیر اروپایی در آمریکا در مقاله‌ای در روز دوشنبه در این باره نوشتند که «چنین اقدام فاقد تشخیص صحیح علیه بیش از 13 میلیون شهروند اروپایی که هر سال به آمریکا سفر می‌کنند، غیرسازنده خواهد بود.» این طرح همچنین می‌تواند به «فعال شدن اقدامات متقابل مندرج در قانون» از سوی اتحادیه اروپا علیه آمریکا بیانجامد.

بعضی مقام‌های اروپایی نگرانند که تحریم‌های آمریکا شامل بخش بزرگی از اقتصاد ایران شود این مقام‌ها می‌گویند، ادامه محدودیت‌ها در استفاده از دلار در تجارت با ایران هم ممکن است بانک‌های اروپایی را از کار با تهران منصرف کند.

این مقام‌ها در عین حال نگران هستند که بعضی دادستان‌های ایالتی آمریکا تحریم‌های باقی مانده آمریکا علیه ایران را با شدتی بیشتر از آنچه دولت اوباما در نظر داشته است، پیگیری کنند.