روابط ایران و فرانسه مستحکم‎تر خواهد شد

نشست خبری علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با ژرار لارشه رئیس مجلس سنای فرانسه در ساختمان مشروطه برگزارشد.

 

در ابتدا ژرار لارشه رئیس مجلس سنای فرانسه گفت: درباره تحکیم روابط بین دو مجلس ایران و فرانسه با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران صحبت کردیم.

وی افزود: آرزوی ما این است که این دیدار ادامه روابط گسترده‌تری بین ایران و فرانسه شود.

رئیس مجلس سنای فرانسه در ادامه بیان داشت: پیش از سفر بنده به ایران آقای اولاند به بنده گفتند، خوشحالم که حسن روحانی 27 و 28 ژانویه به فرانسه سفر خواهند کرد و معتقد بودند که سفر ایشان سرآغاز همکاری‌های اقتصادی و مباحث در زمینه پرونده‌های سیاسی منطقه‌ای، پس از لغو تحریم‌ها بین ایران و فرانسه خواهد بود.

رئیس مجلس سنای فرانسه با بیان اینکه قطعنامه تصویبی سوریه در شورای امنیت قطعنامه مثبتی بود افزود: با آقای لاریجانی در مورد چند و چون این قطعنامه صحبت‌‌هایی داشتیم.

لارشه با اشاره به سایر مذاکرات خود با رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در این نشست درباره آینده لبنان از لحاظ نهادهای قانونی، پرونده یمن و مبارزه با تروریست صحبت کردیم.

رئیس مجلس سنای فرانسه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه مجلس سنای فرانسه چه نقشی در مبارزه با تروریسم داشته است گفت: چراغ سبز مجلس برای هرگونه اقدام به خصوص اقدام نظامی برای مبارزه با تروریست روشن است و فرانسه بعد از چند ماه اقدام نظامی انجام داده است.

وی افزود: همچنین سه هفته پیش مجلس سنای به مداخله نظامی هوایی فرانسه در سوریه رأی داد.

رئیس مجلس سنای فرانسه در ادامه بیان داشت: دو کمیسیون امور خارجه و امنیت ملی ایران و فرانسه می‌توانند کارهای مشترک زیادی انجام دهند، بنده چند ماه پیش با پوتین رئیس جمهور روسیه راجع به شرایط سوریه صحبت کردم، دو هفته پیش رئیس جمهور الجزایر را دیدم و ماه پیش هم لبنان بودم بنابراین پرونده منطقه و مبارزه با تروریست برای ما بسیار مهم است.

ژرار لارشه همچنین در ادامه در پاسخ به سوالی درباره مواضع فرانسه مبنی‌بر اتفاقات سوریه و اختلافات این کشور با ایران درباره بشار اسد گفت: در جمهوری فرانسه رئیس جمهور رئیس سیاست خارجی است و باید بگویم بنده بدون گفتگوی قبلی با رئیس جمهور فرانسه اینجا نیامدم و طبعا در بازگشت فرانسه هم قرار است رئیس جمهور را ببینم و گزارش دیدارهایم را در تهران به وی بدهم.

رئیس مجلس سنای فرانسه ادامه داد: بر مبنای قطعنامه شورای امنیت ملی درباره سوریه به نظرم این قابلیت را یافته‌ایم که هم از لحاظ راه‌حل امنیتی برای سوریه و هم از نظر دور نمای سیاسی درباره این کشور پیش برویم.

ژرار لارشه در پایان خاطرنشان کرد: ما معتقدیم هیچ وقت نمی‌شود با سربازها به صلح واقعی رسید ولی می‌شود با سیاست‌مداران به صلح واقعی دست یافت.

 

لاریجانی: مبارزه با تروریسم ظرافت‌های واقع بینانه می‌خواهد

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: امروز افتخار میزبانی جناب آقای لارشه رئیس محترم مجلس سنای فرانسه و همکارانشان را به ایران داشتیم که با ایشان مذاکرات نسبتا مفصلی درباره همکاری‌های پارلمانی بین دو کشور، همکاری‌های اقتصادی و همچنین مسائل و موضوعات منطقه‌ای از جمله تروریسم، داشتیم.

 

لاریجانی با مهم ارزیابی کردن سفر رئیس مجلس سنای فرانسه به ایران ادامه داد: سفر آقای لارشه به ایران سفر مهمی است و می‌تواند در استحکام روابط دو جانبه و پارلمانی بین ایران و فرانسه مؤثر باشد.

لاریجانی افزود: در نشست فوق طرفین دیدگاه‌های خود در موضوعات مهم منطقه‌ای اعم از عراق، لبنان و یمن و همچنین تروریسم مورد ارزیابی قرار دادند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه ابراز امیدواری کرد که سفر لارشه در ایران در همین چارچوب ادامه پیدا کند و این سفر زمینه‌ای برای همکاری‌های گسترده‌تر بین ایران و فرانسه باشد.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به خبرنگار فرانسوی درباره مواضع فرانسه در رابطه با کشور سوریه و رفع اختلافات در رابطه با حضور بشار اسد در کشور سوریه گفت: فکر می‌کنم کشور فرانسه مستحق این است که درباره تروریست فعالیت بیشتری داشته باشد چراکه ما در دوره‌های اخیر ناظر بر فاجعه رخ داده در فرانسه بودیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان داشت: در نشست مشترک با رئیس مجلس سنای فرانسه بحث‌های جدی همواره در مورد تروریست مطرح شد که این بحث‌ها لایه‌های مختلف درباره مبارزه با تروریسم را ورق زد، که آقای لارشه و همکارانشان دیدگاه‌های خوبی را در این زمینه مطرح کردند.

لاریجانی با بیان اینکه مبارزه با تروریسم به عزم جدی بین‌المللی نیاز دارد، تأکید کرد: بدون شک در مبارزه با تروریست یک ظرافت‌های واقع‌بینانه وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد اما با این حال در جلسه فوق بحث‌ها بسیار دقیق، سازنده و رو به جلو بود.