واکنش تهران به قطعنامه جدید سازمان ملل

حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان در پایان سومین نشست بین‌المللی سوریه در محل هتل پلاس نیویورک عنوان کرد: در سومین نشست بین‌المللی سوریه اختلاف اساسی بر سر تعیین مصادیق گروه‌های تروریستی بود. آقای ظریف وزیر خارجه کشورمان که ریاست هیات ایرانی را برعهده داشت با استدلال‌های منطقی مانع آن شد که فهرستی جهت‌دار در موضوع گروه‌های تروریستی به تصویب برسد و در نهایت توافق شد که کارگروهی متشکل از ایران، روسیه، عمان، مصر، ترکیه، اردن و فرانسه برای تنظیم این فهرست و ارائه آن به سازمان ملل اقدام کنند. 

امیرعبداللهیان با اشاره به قطعنامه مصوب شورای امنیت افزود: تهران از توقف درگیری‌ها، مبارزه جدی با تروریسم، آغاز روند سیاسی و کمک به بازگشت آوارگان سوریه به کشورشان حمایت می‌کند.

وی اضافه کرد: تهران، مسکو و تعدادی از کشورهای شرکت کننده در اجلاس معتقدند هیچ کس نمی‌تواند به جای مردم سوریه تصمیم بگیرد.

امیرعبداللهیان افزود: ما به حمایت‌های خود از سوریه ادامه می‌دهیم و در پایان روند سیاسی فقط مردم سوریه تصمیم خواهند گرفت.

معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه با بیان اینکه ما از گفت‌وگوهای سوری - سوری حمایت می‌کنیم، اظهار داشت: در گفت‌وگوی ملی سوریه جایی برای تروریست‌ها وجود ندارد، اما معارضه واقعی و معتقد به راهکار سیاسی، نقش خود را ایفا خواهد کرد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: انتظار می‌رود قطعنامه جدید سازمان ملل روند مبارزه با تروریسم و فرآیند سیاسی را بر مبنای تعهد کشورها و رای شفاف مردم سوریه تقویت کند.

معاون وزیر خارجه گفت: اکنون زمان آن گذشته است که برخی بخواهند با استفاده ابزاری از تروریسم به مداخلات خود در سوریه ادامه دهند.

وی تصریح کرد: اینکه بشار اسد در پایان روند سیاسی مجددا کاندیدا شود به خود ایشان مربوط است و در نهایت مردم سوریه انتخاب خواهند کرد و موضوع رهبری سوریه در صلاحیت مردم سوریه است.

امیرعبداللهیان گفت: استقلال، حاکمیت، وحدت ملی و حفظ تمامیت ارضی از اصول اساسی راه‌حل سیاسی سوریه به شمار می‌رود.