تهدید یکصد نماینده به خروج از صحن مجلس

احمد شوهانی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در آغاز نشست علنی صبح امروز (دوشنبه) پارلمان، در تذکری آیین‌نامه‌ای نسبت به عدم تصویب لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در جلسه علنی روز گذشته خانه ملت به شدت انتقاد کرد و اظهار داشت: در چند سال گذشته چند لایحه ایجاد مناطق آزاد به تصویب رسیده است ولی کسی آن زمان به فکرش نرسید که تصویب این لوایح به دلیل مغایرتش با قوانین برنامه، نیازمند دو سوم آرای وکلای ملت است.

وی افزود: بنده روز گذشته مشروح این قوانین مصوب‌شده را از اداره قوانین مجلس گرفته و به هیأت رئیسه تقدیم کردم، همه این قوانین با نصف به علاوه یک رأی نمایندگان مجلس در صحن علنی به تصویب رسیده است اما در جلسه روز گذشته پارلمان در ابتدا گفته شد که تصویب لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی نیازمند نصف به علاوه یک رأی است، اما در پایان جلسه همه نمایندگان مجلس را غافلگیر کردند و آقای باهنر که اداره صحن علنی را برعهده داشت، گفت که تصویب این لوایح نیازمند دو سوم رای نمایندگان است چراکه با قانون برنامه پنجم مغایرت دارد.

شوهانی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: در تعجبم چرا به تبصره قانون ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی هیچ توجهی نشده است، لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری که روز گذشته در دستور کار مجلس قرار داشت، مغایرتی با قانون برنامه پنجم نداشت و نصف به علاوه یک رای آورده بود.

شوهانی در پایان اعلام کرد: یکصد نفر از نمایندگان مجلس تفسیر دیگری از مصوبه روز گذشته خانه ملت دارند که اگر هم‌اکنون در صحن علنی جواب نگیرند، از مجلس خارج می‌شوند و جلسه علنی از رسمیت می‌افتد.

در ادامه ابوترابی‌فرد در پاسخ به تذکر نماینده ایلام، گفت: این سخنان زیبنده مجلس شورای اسلامی نیست، ما براساس برداشتمان از قانون عمل کردیم و طبق ایین‌نامه داخلی مجلس، رئیس جلسات علنی باید براساس تفسیر و برداشتی که از آیین‌نامه داخلی مجلس دارد عمل کند.

وی افزود: ممکن است موارد متعددی باشد که از آیین‌نامه داخلی برداشتی داشتیم ولی در نهایت در بررسی‌های تکمیلی به این نتیجه رسیده‌ایم که این برداشت قابل نقد و اصلاح باشد.

نایب‌رئیس اول مجلس تصریح کرد: منظور شما از این قانون این است که در قانون مناطق آزاد که تصویب شده، برداشت دیگری هم وجود دارد، تا زمانی که قانون برنامه پنجم تصویب نشده، قوانین مصوب قبل از آن به قوت خودش باقی است اما بعد از تصویب قانون برنامه پنجم، قوانین مصوب شده مشمول کاهش درآمدهای مالیاتی و کاهش حقوق ورودی دولت از گمرک می‌شود که ممنوع است.

ابوترابی‌فرد گفت: فعلا راهی وجود ندارد ولی ما موضوع مورد نظر شما را مجددا در هیات‌رئیسه مجلس مطرح و بررسی می‌کنیم.

 پس از این اظهارات ابوترابی‌فرد، حدود 30 نفر از نمایندگان مجلس با حضور در جایگاه هیات رئیسه شروع به صحبت کردن با ابوترابی‌فرد و دیگر اعضای هیات رئیسه درباره اتفاق روز گذشته صحن علنی کردند.