نوذر شفیعی نماینده مردم ممسنی و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارشی از نشست عصر امروز کمیسیون متبوعش پرداخت و اظهار داشت: در این جلسه، اقدام آمریکا در وضع قانون «محدودیت صدور ویزا برای کسانی که به ایران سفر کرده‌اند»، از طرف کمیسیون امنیت ملی مجلس نقض برجام شناخته و محکوم شد، از وزارت امور خارجه نیز درخواست شد اقدام متقابل و متناسبی را انجام دهد.

وی افزود: طبق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه حادثه منا نباید به فراموشی سپرده شود، لذا در نشست امروز کمیسیون با حضور قشقاوی معاون کنسولی وزارت خارجه و اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت موضوع حادثه منا و اقداماتی که تاکنون انجام گرفته مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تصریح کرد: قشقاوی در این جلسه با ذکر برخی از اقدامات انجام شده گفت که 4 راه به لحاظ حقوقی برای پیگیری حادثه منا وجود دارد، ارجاع به مجامع بین‌المللی، اقامه دعوی در دیوان بین‌المللی کیفری، اقامه دعوی در دادگاه‌های داخلی و اقامه دعوی در دادگاه‌های عربستان؛ در حال حاضر گزینه آخر در دستور کار است.

شفیعی یادآور شد: آقای اوحدی نیز با ارائه گزارشی پیرامون پیگیری‌های انجام شده گفت که در حال حاضر به طور جدی پیگیر تعیین تکلیف وضعیت 10 مفقودی دیگر حادثه منا، حل مسئله دیه جانباختگان، مستندسازی از حادثه منا و حل مشکلات همه خانواده‌های حادثه‌دیده هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این جلسه 7 نفر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی (شفیعی، آصفری، وحید احمدی، جوکار، نعیمی‌رز، اسماعیلی و دواتگری) به عنوان اعضای کمیسیون مشترک بررسی لایحه یک فوریتی شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخاب شدند.