آیا ایران و حزب الله انتقام شهادت قنطار را می‌گیرند؟

المانیتور در گزارشی به قلم "بن کاسپیت" نوشت: هیچکدام از مقامات صهیونیست هنوز به طور رسمی مسئولیت به شهادت رساندن "سمیر قنطار،" از اعضای بلندپایه جنبش مقاومت حزب الله را بر عهده نگرفته‌اند. این عضو حماس در شب 19 و 20 دسامبر (ساعات اولیه 29 آذر) بر اثر اصابت موشک به محل اقامتش در منطقه جنوبی دمشق به شهادت رسید. ساختمانی که قنطار در آن حضور داشت به طور کامل تخریب شد و دیگر سکنه شامل "فرهان شعلان،" دیگر عضو حماس نیز به شهادت رسیدند. حزب الله لبنان رژیم صهیونیستی را مسئول این حمله موشکی و به شهادت رساندن سمیر قنطار می‌داند؛ اما مقامات صهیونیست در این باره اظهار نظر نکرده‌اند.

 

دیدگاه کلی جامعه بین المللی این است که جنگنده‌های صهیونیست با شناسایی محل استقرار قنطار در دمشق، آن را هدف حمله موشکی خود قرار دادند زیرا قنطار یکی از منفورترین مبارزان اسلامی نزد صهیونیست‌ها بود. در پی شهادت قنطار، سه موشک از خاک لبنان به فلسطین اشغالی شلیک شد که تلفاتی بر جای نگذاشت. وزارت جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شد شلیک این موشک‌ها فقط برای گرامیداشت شهادت قنطار نبود؛ بلکه حاوی پیام مهمی مبنی بر انتقام قریب الوقوع حزب الله از صهیونیست‌ها بوده است.

 

سوال مهم اینجاست که حزب الله لبنان چگونه انتقام خواهد گرفت؟ ایران چگونه پاسخ می‌دهد؟ چه اتفاقی در جبهه حساس بلندی‌های جولان رخ خواهد داد؟ این منطقه مرزی مشترک میان سوریه، لبنان و فلسطین اشغالی است و نیروی هوایی رژیم صهیونیستی با نیروی هوایی روسیه رو در رو می‌شود. پیش از این نیز نیروی هوایی رژیم صهیونیستی چند حمله موشکی دیگر در خاک سوریه انجام داده بود و منطقه‌ای که قنطار در آن به شهادت رسید نیز پیش از این هدف حملات موشکی صهیونیست‌ها قرار گرفته بود به همین دلیل مقامات حزب الله هیچ شکی ندارند صهیونیست‌ها عامل شهادت سمیر قنطار هستند.

 

المانیتور در ادامه این گزارش نوشت: موضوع قابل تامل چگونگی ورود جنگنده اسرائیلی به خاک سوریه است. نیروی هوایی روسیه پس از سرنگونی جنگنده این کشور، سامانه پدافند موشکی را در سوریه مستقر کرد که اجازه نمی‌دهد هیچ جنگنده‌ای بدون آگاهی روس‌ها در آسمان سوریه ظاهر شود و درصورت شلیک موشک از سوی این جنگنده‌ها، پدافند موشکی روسیه قادر به منفجر کردن موشک قبل از اصابت به هدف است. با توجه به اینکه روسیه متوجه ورود جنگنده صهیونیست به آسمان سوریه شد و می‌دانست خلبانان جنگنده اسرائیلی هستند و موشکی را به سمت هدفی معلوم – ساختمان محل استقرار سمیر قنطار – شلیک کرده‌اند، چرا مانع از کار آنها نشد؟ آیا دلیل دیگری غیر از هماهنگی جنگنده اسرائیلی با نیروی هوایی روسیه وجود دارد؟

 

برخی از کارشناسان معتقدند شاید ایران و حزب الله مایل به گرفتن انتقامی سخت از رژیم صهیونیستی باشند؛ اما در شرایط مناسب انتقام‌گیری قرار ندارند. حزب الله در نبرد با داعش و نیروهای مخالف "بشار اسد،" رئیس جمهور سوریه، مشارکت دارد و متحمل تلفات انسانی بسیاری شده است. برخی منابع غیر رسمی مدعی شدند یک سوم از نیروهای حزب الله که به سوریه اعزام شده‌اند، کشته و یا مجروح شدند. به همین دلیل توان کافی برای انجام یک عملیات نظامی علیه اسرائیل را ندارد. ایران نیز در دوره زمانی حساسی برای تکمیل توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها است. این کشور در یک قدمی استرداد حدود 100 میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده خود قرار دارد و منتظر برچیده شدن تحریم‌های نفتی و نظام بانکی است. به این ترتیب ایران نیز ترجیح می‌دهد اقدامی که احتمالا در تکمیل این روند اختلال ایجاد می‌کند، انجام ندهد.