تمرکز واشنگتن بر انتخابات ایران/رفسنجانی در پی حکومتی سکولار!

 به دنبال پایان تقریبی موضوع هسته‌ای ایران در مجامع بین‌المللی و کاسته شدن از فشار در این زمینه ، حال مقام‌ها و تحلیلگران غربی انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و خبرگان را نشانه گیری کرده‌اند و در پی این هستند با به‌کارگیری رویه ایجاد تفرقه و القای جناح بندی شدید و البته شاید سرمایه گذاری بر برخی مهره‌ها به اهداف مورد نظر دست یابند.

در همین رابطه  «واهه پتروسیان» از کارشناسان اندیشکده‌های آمریکا در جدیدترین تحلیل در زمینه انتخابات فراروی ایران در اسفند سال جاری نوشت: ایران بر برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان در ماه فوریه 2016 درحالی برنامه ریزی کرده است که دولت اصلاح طلب «حسن روحانی» امید دارد این انتخابات منجر به تقویت جریان اصلاح طلب شود.»

بر این اساس، یکی از مهمترین موضوع‌ها در انتخابات مجلس خبرگان و تعیین موارد مهم در آینده است.

نویسنده خاطر نشان ساخت: از سویی گزینه شورای رهبری هفته گذشته با حضور «اکبر هاشمی رفسنجانی» رییس جمهور ادوار گذشته ایران شدت یافت زیرا هاشمی می‌تواند نظام را به سمت حکومتی سکولار‌ هموار کند.

نویسنده در خاتمه نوشت: موضوع انتخابات یکی از حساس‌ترین موارد بعد از پیروزی انقلاب از سال 79 میلادی به این سو در ایران بوده و اینک حرارت سیاسی در تهران در آستانه انتخابات رو به افزایش است . اینک جناح اصولگرایان بردی را متصور نیست مگر این که رویکرد آشتی جویانه فعلی آمریکا مبدل به یک مواجهه شود. اما در برهه فعلی کاخ سفید اشتیاقی از خود در اجرای اقدامی که به روند اصلاحات در ایران ضربه بزند را نشان نمی‌دهد.

 «علی واعظ» دیگر کارشناسان رسانه‌های فارسی زبان آمریکا نیز چندی قبل در گفت‌و‌گو با شبکه «دویچه وله» آلمان در این باره گفت: «انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و خبرگان از مهمترین رویدادهای تاریخ جمهوری اسلامی ایران است اما انتخابات مجلس شورای اسلامی نسبتا مهمتر است  زیرا زمینه ساز انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 در ایران است. واقعیت این است که اگر روحانی رییس جمهور ایران و یارانش در انتخابات مجلس شورای اسلامی پیروز شوند، آن‌گاه موقعیتی بهتر برای به چالش کشاندن  دیگران دارد.

واعظ در خاتمه افزود: «اما اگر خلاف آن اتفاق بیافتد، روحانی به عنوان رییس جمهور رفتنی، انتخابات آتی ریاست جمهوری را نیز از دست می‌دهد. در مجموع این انتخابات  در برگیرنده سئوالی مهم مبنی بر این است که کدام خط فکری جمهوری اسلامی سرانجام برتری خواهد یافت. »

چندی قبل نیز روزنامه انگلیس گاردین در مطبی نوشت: رفسنجانی به دنبال تابو شکنی است.

گاردین با پرداختن به مباحث مجلس خبرگان و وظایف محول بر آن و انتخابات پیش رو در ماه فوریه 2016 (اسفند سال جاری) نوشت:  «حسن روحانی» رییس جمهور میانه روی ایران و یارانش امید دارند با بهره‌وری از محبوبیت حاصل شده از توافق هسته‌ای که منجر به رفع تحریم‌ها می‌شود، اکثریت کرسی‌های مجلس خبرگان و مجلس را در انتخاباتی که همزمان انجام می‌شود، کسب کنند.

به نوشته این روزنامه، حسن روحانی و اکبر هاشمی رفسنجانی هر دو عضو مجلس خبرگان هستند و قصد شرکت در انتخابات بعدی را دارند.

گاردین در بخش دیگر این گزارش به صراحت نوشت: اظهار نظرهای رفسنجانی به هدف جلب حمایت عمومی در انتخابات و نیز حمایت از یارانش و قدرت گرفتن بیشتر آن‌ها برای موارد مهم آینده است.