عوامل دولتی له یا علیه جریانی وارد نشوند

حسینعلی امیری قائم مقام وزیر کشور و سخنگوی وزارت کشور ‌ به دو رویداد مهم پیش روی کشور یعنی انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات خبرگان رهبری اشاره کرد و اظهارداشت: هماهنگی‌های لازم با شورای نگهبان و هیأت‌های نظارت در استان‌ها صورت گرفته  و کلیه بخشداران و فرمانداران حوزه‌های اصلی انتخابات که جمعیتی بالغ بر هزار و ۸۰۰ نفر هستند طی سه ماه گذشته با حضور اعضای ستاد انتخابات کشور در استان‌ها آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

وی با اشاره به جلسه  مشترک اعضای ستاد انتخابات کشور با مدیران کل ثبت احوال  تصریح‌کرد: با توجه به اینکه یکی از مراجع چهارگانه ثبت احوال است و احراز هویت برای رای دهندگان نیز از طریق پایگاه اطلاعات جهت ثبت احوال انجام می‌گیرد، در جلسه با مدیران کل ثبت احوال، توصیه‌ها و تبادل نظرهای ضروری بین اعضای ستاد انتخابات کشور و مدیران کل ثبت احوال به عمل آمد.

امیری در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه اجرا حدود ۹۶۰ هزار نفر امر انتخابات را ساماندهی می‌کنند و در این  جلسه  نیز سازمان ثبت احوال موظف شد با توجه به اینکه اخذ رای در این دوره تنها از طریق کارت ملی و شناسنامه انجام می‌شود، برای کسانی که کارت ملی ندارند و یا ضرورت دارد شناسنامه آنان تعویض شود، به صورت تمام وقت خدمات ارائه کنند.

سخنگوی وزارت کشور در پاسخ به سوالی مبنی اینکه با تبلیغات زودهنگام انتخاباتی از سوی کاندیداها چه برخوردی انجام می‌گیرد تصریح کرد: توصیه ما این است که کاندیداها مر ّ قانون را رعایت کنند و طبعا کسانی که مرتکب جرایم انتخاباتی شوند توسط قوه قضائیه برخورد می‌شود و اگر تخلفات انتخاباتی که توسط هیات‌های اجرایی و هیات‌های نظارت رسیدگی می‌شود را، مرتکب شوند نیز مطابق قانون با آنها رفتار خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از این تخلفات، تبلیغات زودرس انتخابی از سوی کاندیداها است که مراجع ذیربط آنها را مستند و به هیأت‌های اجرایی و نظارت داده می‌شود که طبیعتا در موقع بررسی صلاحیت‌های کاندیدها مورد نظر قرار می‌گیرد.

امیری همچنین اضافه کرد: طبق قانون، دولت مجری انتخابات است و آمادگی کامل دارد تا این امر را به نحو احسن انجام دهد لذا استانداری ها و فرمانداری ها در حوزه های انتخابیه می بایست از هر گونه رفتاری که شائبه دخالت دولت در امر انتخابات را داشته باشد پرهیز کنند.

 

همچنین محمدحسین مقیمی معاون سیاسی وزارت کشور با اشاره به برگزاری انتخابات الکترونیکی گفت: مرحله نخست تامین اعتبار است که باید از سوی دولت تامین شود، بر اساس تعاملات صورت گرفته، دولت برای برگزاری یک سوم انتخابات الکترونیکی تامین اعتبار خواهد کرد که این به معنی برگزاری دو سوم دیگر به صورت دستی و سنتی خواهد بود.

 

 آغاز ثبت نام پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به ترتیب از روز پنجشنبه ۲۶ آذر ۹۴ و شنبه ۲۸ آذرماه ۹۴ در وزارت کشور و فرمانداری‌ها، مراکز استان‌ها آغاز می‌شود.

برمبنای اطلاعیه ستاد انتخاباتی، ثبت نام داوطلبان نمایندگی انتخابات مجلس خبرگان رهبری از روز پنج شنبه ۲۶ آذرماه آغاز و تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه ۲ دی ماه به مدت ۷ روز ادامه خواهد داشت.

داوطلبان یا نمایندگان آنان که کتباً معرفی شده باشند، می توانند در مهلت تعیین شده به فرمانداریهای مراکز حوزه های انتخابیه (فرمانداری شهرستان مرکز استان) یا وزارت کشور مراجعه و نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند..

فعالیت هیات‌های اجرایی انتخابات مجلس خبرگان از ۲۱ آذر آغاز شده و فعالیت هیأت‌های اجرایی انتخابات مجلس از ۲۸ آذر آغاز می‌شود. هیات‌های اجرایی پس از پایان مهلت ثبت‌نام ظرف یک دوره زمانی ۱۰ روزه صلاحیت داوطلبان را بر اساس استعلامات مراجع چهارگانه مجلس در قانون (نیروی انتظامی، قوه قضاییه، وزارت اطلاعات و سازمان ثبت‌احوال) انجام می‌دهند.

پس از بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات‌های اجرایی، بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات‌های نظارت و پس از آن در شورای نگهبان انجام خواهد شد که این روند تا ۵ اسفند ادامه خواهد یافت.

لازم به ذکر است تعداد نمایندگان مجلس خبرگان ۸۸ نفر و تعداد نمایندگان مجلس ۲۹۰ نفر است