مقام آمریکایی: قانون جدید کنگره نقض «برجام» نیست

یک مقام ارشد دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا بامداد پنجشنبه به توضیح دلایلی پرداخت که کاخ سفید مصوبه اخیر کنگره آمریکا درباره اعمال محدودیت در زمینه صدور روادید برای سفرکنندگان به ایران را نقض برجام نمی‌داند.

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه قانونی را امضا کرد که با اجرای آن، اتباع 38 کشور عمدتا اروپایی در صورتی که به ایران و چند کشور دیگر سفر کنند، باید برای ورود به آمریکا ویزا بگیرند در حالی که پیش از آن، از گرفتن ویزای آمریکا معاف بودند.

تصویب لایحه محدودیت سفر بدون ویزا در کنگره آمریکا و امضا شدن این قانون از سوی رییس جمهوری آمریکا باعث اعتراض دولت ایران و بیش از صد نماینده مجلس شده است. اجرا شدن این قانون می‌تواند ضمن منصف کردن سرمایه‌گذاران اروپایی از سفر به ایران باعث آسیب به صنعت گردشگری این کشور شود. 

تصویب این طرح در حالی صورت گرفت که دولت آمریکا در بند 29 سند برجام متعهد شده است: «اتحادیه اروپایی و دولتهای عضو و همچنین ایالت متحده، منطبق با قوانین خود، از هر گونه سیاست با هدف خاص تأثیر گذاری منفی و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهداتشان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت‌آمیز این برجام خودداری خواهند کرد.»

علی‌رغم این، پایگاه خبری پالیتیکو گزارش داده استدلال مقامات دولت آمریکا این است که این طرح از آنجا که «با هدف خاص» ضربه زدن به اقتصاد ایران تهیه نشده سند برجام را نقض نمی‌کند. 

یک مقام ارشد دولت آمریکا در این باره می‌گوید: «هدف مشخص قانون جدید روادید ارتقای امنیت ملی آمریکا است نه اثرگذاری بر روابط تجاری و اقتصادی با ایران.»

وی افزود: «ایران از آن جهت، (در ارتباط با ارتقای امنیت ملی آمریکا) تحت نظر است که جزو کشورهای حامی تروریسم دولتی است، موضوعی که در توافق هسته‌ای مطرح نشده است.»

طرح اعمال محدودیت در روادید برای سفرکنندگان به کشورهای ایران، عراق، سوریه و سودان، در حالی با هدف محافظت از آمریکا در برابر تروریسم تهیه شده که در آن نامی از کشورهای پاکستان و عربستان به میان نیامده است.

این در حالی است که دو مهاجم تیراندازی‌های مرگبار «سن‌برناردینو» که ماه گذشته 14 نفر به قتل رساندند در این دو کشور زاده شده و پرورش یافته بودند.