محورهای سخنرانی ضرغامی در دانشگاه شیراز+حاشیه‌ها

جلسه سخنرانی عزت‌الله ضرغامی رئیس پیشین صداوسیمای جمهوری اسلامی با عنوان «شورش علیه جمهوریت» خود به مصداقی از نحوه عملکرد آشوب‌طلبان بدل شد.

برخی از محورهای سخنرانی ضرغامی در مراسم «شورش علیه جمهوریت»

رئیس سابق صداوسیما چهارشنبه‌شب در جمع دانشجویان دانشگاه شیراز بابیان اینکه بر اساس آموزه‌های قرآنی، مهم‌ترین وظیفه جبهه انقلاب، خدمت به مردم است تصریح کرد:‌ حق‌الناس مرز ندارد؛ 200 هزار نفر یا 11 میلیون. نتیجه انتخابات محترم است برای همه، به‌خصوص برای مدعیان دمکراسی.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: مردم پشتوانه نظام و عامل مشروعیت آن هستند؛ مقام معظم رهبری جدی‌ترین ضامن حفظ مشروعیت حاکمیت و آرای مردم است. 

رئیس سابق صداوسیما بابیان اینکه تقلب رمز عملیات دشمن بود ادامه داد: وقتی موضوع بازشماری آرا، جدی شد مدعیان این ظلم بزرگ عقب‌نشینی کردند.

ضرغامی افزود:‌ رهبر انقلاب، در دور دوم ریاست جمهوری خود نمی‌خواستند موسوی را مجدداً نخست‌وزیر بگذارند ولی با اشاره امام (ره)، تمکین کردند؛ موسوی باید می‌فهمید که ولایت‌فقیه یعنی این.

رئیس سابق صداوسیما همچنین گفت: رهبری برای رفع فتنه و آگاه‌سازی عمومی، حاضر شدند برخلاف روال معمول، تاریخ اعلام نتیجه قطعی انتخابات را به تأخیر بیندازند تا شمارش مجدد صورت گیرد و بهانه از دست فتنه‌گران خارج شود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد:‌ موسوی با طرح براندازی خارجی کاملاً هماهنگ بود؛ ولی کروبی به دلیل لجاجت و ساده‌لوحی مجبور شد دنباله‌روی موسوی شود؛  حوادث 88 فتنه خواص بود. تاریخ اسلام مشحون از این شخصیت‌هاست. بین بهشت و جهنم یک تار مو فاصله است.

ضرغامی تصریح کرد:‌ مرزبندی با ضدانقلاب کلیدی‌ترین مشورت رهبری به خواص بی‌بصیرت بود. قدر این رهنمود الهی و پیامبرگونه را ندانستند.

وی بابیان اینکه از 25 خرداد به بعد، چند خیابان در تهران مواجه با جمعیت‌های چند صدنفره و بعضاً چند ده‌نفره آشوبگر بود ادامه داد: رسانه‌های خارجی تلاش کردند تا این آشوب‌های ضدانقلابی را به‌عنوان شورش عمومی مردم در سراسر کشور جلوه دهند. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین اظهار داشت: رسانه ملی اجازه نداد تا اعتراضات محدود آشوب‌طلبان، کشور را دچار ناامنی و تهدید کند؛ چراکه  هدف موسوی از برنامه زنده تلویزیونی بدون حضور طرف مقابل، اشاعه فتنه‌گری و قرائت بیانیه نافرمانی مدنی و ادامه حضور در خیابان‌ها بود. 

ضرغامی گفت: ساده‌لوحانی که هنوز همین حرف را تکرار می‌کنند بدانند اگر مقصود موسوی پایان دادن به آشوب‌ها بود، می‌توانست برنامه را به‌صورت غیرزنده اجرا کند؛ صداوسیما برای پایان دادن آشوب‌ها و تخریب خیابانی از این سخنرانی استقبال می‌کرد و به‌کرات آن را پخش می‌کرد. 

رئیس سابق صداوسیما ادامه داد: همین رفتار محدودی از دانشجویان طرفدار فتنه در این جلسه، بهترین دلیل بر هدف موسوی از تریبون یک‌طرفه مستقیم بود. تا آخر عمر از اقدام انقلابی و درست خود در این خصوص دفاع می‌کنم و آن را بهترین و درست‌ترین اقدام رسانه‌ای می‌دانم. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین تصریح کرد: تصمیم‌گیری برای محاکمه سران فتنه بر عهده دستگاه قضایی است ولی بدون تردید نتیجه محاکمه کسانی که مسئول مستقیم کشتار مردم بی‌گناه است جز قصاص چیز دیگری نیست.

ضرغامی همچنین گفت: صفات و ویژگی‌های برجسته‌ی حضرت امام (ره) بی‌بدیل است ولی موضع سازش‌ناپذیری با استکبار، قاطعیت در مقابل دشمنان ملت و تأکید بر اعتقاد و التزام به ولایت‌فقیه محوری‌ترین خصیصه‌ی امام راحل است. هر فردی بخواهد این ویژگی را به حاشیه ببرد خائن و یا جاهل است.

برخی از حاشیه‌های حضور ضرغامی در دانشگاه شیراز

  • تعدادی از دانشجویان حامی سران فتنه که کمتر از 30 نفر بودند در 3 محل جداگانه در سالن نشسته با طرح و برنامه قبلی در مقابل صحبت‌های سخنران جلسه و یا سخنان نمایندگان خود از پشت تریبون رفتارهای خاص و بر هم زننده نظم جلسه انجام می‌دادند.
  • ضرغامی به‌محض ورود به دانشگاه، در مسجد دانشگاه نماز خواند و چنددقیقه‌ای مستمع سخنرانی تریبون مسجد بود.
  • صبوری و ارائه پاسخ‌های مستدل به دانشجویان، همراه با خلق فضاهای شاد و مثال‌های همراه با طنز، فضای جلسه را پرنشاط و دوست‌داشتنی کرده بود.
  • ضرغامی از درب خاص مسئولین وارد نشد. بلکه از درب عمومی همراه دانشجویان و با احوالپرسی و دست دادن با بسیاری از آنان، آرام‌آرام به سمت ردیف اول رفت و در پایان نیز همین رویه را تکرار کرد.
  • دانشجویان معترض که دو بار از تریبون عمومی استفاده کردند، چند برابر فرصت قانونی و اعلام‌شده صحبت کردند و به‌جای طرح سؤال، شعارهای ساختارشکنانه و تند سر دادند تا توسط سایر دوستانشان، با موبایل تصویربرداری شود.
  • آنان برای شنیدن پاسخ ضرغامی به سخنان بی مبنا و توهین‌آمیز خود منتظر نمانده و چون از برهم زدن جلسه ناامید شده بودند جلسه را ترک کردند.
  • رفتار هوشمندانه و انقلابی دانشجویان حزب‌اللهی و بسیجی، اجازه برهم خوردن جلسه پرسش و پاسخ مهندس ضرغامی با موضوع فتنه 88 را به آشوب‌طلبان نداد.