رایزنی نماینده دبیرکل سازمان ملل و معاون وزیر امور خارجه ایران درباره تحولات یمن

در تماس تلفنی ، اسماعیل ولد الشیخ احمد نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن وحسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه آخرین تحولات سیاسی یمن و نتایج مذاکرات گروههای یمنی در سوئیس مورد بررسی قرار گرفت .

نماینده دبیرکل سازمان ملل با اشاره به شرایط دشوار دستیابی به توافق جامع و کامل بین گروههای یمنی شرکت کننده در نشست اخیر در سوئیس، فضای حاکم بر مذاکرات را در مجموع رو به جلو ارزیابی کرد و اظهار داشت: به رغم پیچیدگی ها و دشواری های موجود در این دور از گفتگوها طرفین توانستند راجع به آتش بس، آزادی زندانیان، اقدامات اعتمادساز متقابل و تسهیل ارسال کمک های انساندوستانه به مناطق مختلف یمن رایزنی کرده و به توافقاتی هر چه محدود دست یابند.

ولد الشیخ افزود: ما نیز همچون ایران معتقدیم که حل مساله یمن راهکار نظامی ندارد.  

وی افزود با ادامه مذاکرات  دستیابی به توافق جامع و کامل بین گروههای یمنی امکان پذیر می باشد .

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه دراین تماس گفت برقراری آتش بس پایدار و مستمر و رفع محاصره انسانی عامل مهمی در دستیابی به توافق جامع و کامل بین گروههای یمنی خواهد بود. وی افزود متاسفانه نقض توافق اتش بس ازطریق استمرارحملات هوایی  به موسسات دولتی وخانه های مسکونی موجب ایجاد ناامنی وسوء استفاده جریانهای تروریستی  وپیچیده شدن  وضعیت در جنوب یمن شده است .

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران.  از تلاش های سازمان ملل به منظور پیدا کردن راه حل سیاسی و با نگاه فراگیر باهدف تامین امنیت برای همه کشورهای منطقه استقبال می کند.