نیلی با رانت دولت به خارج رفته/ آخوندی با فحش دادن به دنبال رسیدن به اهداف خود است
وی افزود: من سالهاست تاریخ اندیشه و مکاتب اقتصادی درس می دهم و انواع دیدگاههای اقتصادی در سوسیالیسم را می شناسم.  کار من اساسا بررسی اندیشه های اقتصادی است. بنابراین فکر می کنم که نگاه آقای آخوندی و غنی نژاد نگاهی نا آشنا به جریان علم اقتصاد است.

این اقتصاددان با اشاره به نمونه های دخالت دولت در قیمت گذاری در دنیا عنوان کرد: نظارت دولت در قیمت گذاری در کشورهایی که در اقتصاد به آنها بلوک راست و یا اقتصاد بازار آزاد گفته می شود هم وجود دارد . البته عملکرد سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان را تایید نمی کنم، متاسفانه علی رغم این که وجود این سازمان برای اقتصاد کشور لازم است، تاکنون مدیران ضعیفی داشته است.

پیغامی با انتقاد از افراط و تفریطهای موجود در زمینه اقتصادی بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر در بین یک فضای ناآشنا به ادبیات رایج اقتصادی دنیا و افراط و تفریط اقتصادی قرار داریم .امثال آقای آخوندی و غنی نژاد بدون اینکه تجربه کشورهای دیگر را  در خصوص قیمت گذاری و یا آزادسازی قیمتها در نظر بگیرند این سخنان را به زبان می آورند و گفته های آنها با نیازهای اقتصاد ایران تناسبی ندارد.

غنی نژاد حسابدار است و در اقتصاد تخصصی ندارد

وی خاطرنشان کرد: حرفهای آقای غنی نژاد از لحاظ علمی بی معناست و تنها کارکرد ژورنالیستی دارد. آقای آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی و آقای غنی نژاد به عنوان یک کارشناس تخصصی در زمینه اقتصاد ندارند، چون اساسا اقتصاد نخوانده اند. آقای غنی نژاد بیشتر یک حسابدار هستند تا یک اقتصاددان. این افراد نباید در زمینه اقتصادی حرف بزنند.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: امثال آقای آخوندی و غنی نژاد چون چیزی از اقتصاد نمی دانند راه حلی هم برای حل مشکلات اقتصادی ندارند، بنابراین مدام از آزادسازی قیمتها صحبت می کنند. من با کسانی که صرفا از آزادسازی و کسانی هم که صرفا از کنترل قیمتها حمایت می کنند مخالفم.

پیغامی گفت: برخی در مجلس هفتم و یا هشتم رای به تثبیت قیمتها دادند و کسانی هم مدام از آزادسازی قیمتها دم می زنند در حالی که هر دو گروه ناآشنا به قواعد بازار هستند. در اینجا باید به دنبال راه درست باشیم.

وی با انتقاد از اظهارات غنی نژاد عنوان کرد: آقای غنی نژاد در طول دهه های اخیر بر علیه دانش اقتصاد و اقتصاد اسلامی زیاد صحبت کرده اند. متاسفانه ایشان با این که تخصصی در مباحث معرفت شناسی علم اقتصاد ندارند، وارد اظهار نظر در خصوص این مباحث هم می شوند.

غنی نژاد جرائت بیان مواضع خود در محافل علمی را ندارد

این استاد دانشگاه افزود: زمانی در شبکه چهار سیما یکی از افراد شاخص در رسانه ملی آقای غنی نژاد را به یک مباحثه علمی دعوت کرده بود از من هم دعوت شد تا در خصوص اقتصاد اسلامی با ایشان مناظره کنم. ایشان تشریف نیاوردند. تا به حال به یاد ندارم که آقای غنی نژاد در یک محفل علمی حرفهای خود را به زبان بیاورد. ایشان دوست دارند یک سویه و در یک فضای ژورنالیستی و سیاست زده علیه همه چیز صحبت کنند.

قانون اساسی ما نه گرایش به چپ دارد نه به راست

پیغامی تصریح کرد: ایشان اصلا قانون اساسی ما را نمی شناسند. قانون اساسی ما نه رویکرد چپ گرایانه دارد و نه رویکرد راست گرایانه و حتی امکان تفسیر به هر دو حالت را هم دارد و این ویژگی قانون اساسی ماست. برای این که بتوانیم در زمینه قانون اساسی صحبت کنیم باید در زمینه اقتصاد قانون اساسی تخصص داشته باشیم. قانون اساسی از پویایی بسیار مناسبی برخوردار است و در شرایط مختلف زمانی ومکانی می توان استفاده اقتصادی مناسبی از آن کرد.

وی گفت: وقتی آمریکا وارد بحران اقتصادی می شود دولت جنرال موتورز را تحت حمایت مناسب خود قرار می دهد، با استدلال آقای آخوندی و یا آقای غنی نژاد باید بگوییم که در آمریکا هم سوسیالیستها و یا مارکسیستها حاکم شده اند. آخوندی و غنی نژاد با این اظهار نظرها دانش اقتصاد در کشور را تخریب می کنند. افرادی هم در طرف مقابل هستند که اگر کسی بگوید سرمایه می تواند برای کشور مفید باشد می گویند که وی سرمایه دار و یا زر اندوز و یا زالو صفت است.

آخوندی با فحش دادن و اتهام به دنبال رسیدن به اهداف خود است

این اقتصاددان بیان کرد: واقعا باید به حال کشور تاسف خورد که افرادی با دیدگاههای افراطی و تفریطی سکان دستگاه اجرایی را به دست گرفته اند. امثال آقای آخوندی اهداف خود را با فحش دادن و اتهام زنی جلو می برند. این افراد تعریفی از سوسیالیسم و مارکسیسم ندارند و وقتی سوسیالسم و یا مارکسیسم را می کوبند این مکاتب مظلوم واقع می شود. حتی سرمایه داری هم که آنها از آن دفاع می کنند با تفکرات آنها مظلوم واقع می شود.

غنی نژاد در حد یک تئوریسین نیست

پیغامی خاطرنشان کرد: این افراد گرد و خاک کنندگان جریانی هستند که به دنبال نقسیم قدرت و رانت است. آقای غنی نژاد در حد تئوریسین نیست زیرا کلمه تئوریسین ارزش و احترامی دارد که به سادگی نباید آن را به کار برد. در خصوص امثال آقای غنی نژاد و نیلی باید به مردم سابقه تاریخی داده شود.

وی گفت: کسانی که امروز به اسم تئوریسین اقتصادی دولت معرفی می شوند دهه 60 کجا بودند؟ آقای نیلی دهه 60 کجا بود؟این افراد در آن زمان در تندروترین جریانات با اسامی عجیب و غریب حضور داشتند. امثال آقای نیلی و غنی نژاد از اول هم عالم نبودند که بتوان آنها را در جایگاه تئوریسین اقتصادی دولت قرار داد.

نیلی با رانت دولت به خارج رفته و مدرک دکترای اقتصاد گرفته است

عضو هیات علمی دانشگاه علامه عنوان کرد: اگر کسی با رانت دولت به خارج از کشور برود و فوق لیسانس و دکترا بگیرد تئوریسین نمی شود. گذشته این افراد گویاست که متعلق به چه جریانی هستند و در انقلاب اسلامی چه مسیری را دنبال کرده اند .