بازتاب توهین اردوغان به ایران در رسانه‌های فارسی‌

سخنان ضد ایرانی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در رسانه‌های مختلف غربی منعکس شد.

 

رئیس جمهور ترکیه که خود متهم به هواداری از تروریست‌های داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق است، ایران را به فرقه‌گرایی متهم کرده است.

 

گرچه ترکیه چند ماهی است به ائتلاف ضد داعش پیوسته، اما همچون گذشته خبرها و تصاویر زیادی از کمک این کشور به تروریست‌های داعش منتشر می‌شود. ضمن آنکه اردوغان بارها کردها را از حملات هوایی خود بی‌نصیب نگذاشته است؛ کردهایی که در حال مبارزه با داعش هستند.

 

روز گذشته حجت الاسلام روحانی در مراسم گشایش بیست و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با طرح این سؤال که "این همه خشونت و خونریزی از کجا نشأت می‌گیرد؟" به انتقاد از حمایت کشورهای منطقه از تروریست‌ها پرداخت و گفت: «آیا تخریب سوریه موجب آبادانی ترکیه، اردن، ‌عربستان و یا دیگر کشورها خواهد شد؟ به جز رژیم صهیونیستی و آنهایی که ضد مسلمانان هستند، چه کسی از ویرانی سوریه و عراق خوشحال است؟»

 

 

 

بخش فارسی بی بی سی نوشته است که «رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، ایران را به در پیش گرفتن سیاست‌های "فرقه‌گرایانه" در سوریه متهم کرده است.»

 

به گفته این سایت انگلیسی، سخنان جدید آقای اردوغان تازه‌ترین مورد از موضع‌گیری‌های انتقادی مقام‌های ایران و ترکیه علیه یکدیگر در هفته‌های اخیر است که به تنش در روابط دو کشور منجر شده است.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اردوغان روز یکشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «اگر ایران با انگیزه‌های فرقه‌گرایانه پشت اسد نایستاده بود، شاید امروز ما درباره موضوع سوریه حرف نمی‌زدیم.»

 

بی بی سی در ادامه آورده است: ایران و ترکیه در قبال جنگ داخلی سوریه سیاستی متفاوت را دنبال می‌کنند.

 

ایران حامی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه است و به دولت او در برابر شورشیان و گروه‌های مخالف کمک نظامی و اقتصادی می‌کند، اما ترکیه از ابتدای جنگ داخلی سوریه به صراحت از لزوم کنار رفتن بشار اسد سخن گفته است.

 

اردوغان روز شنبه هم در مصاحبه‌ای گفته بود که پیشنهاد پیوستن به ائتلاف روسیه، ایران، عراق و سوریه را رد کرده و به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفته است که نمی‌تواند در کنار آقای اسد بنشیند چون "مشروعیتش محل تردید است".

 

ائتلافی که اردوغان به آن اشاره کرده در ماه‌های اخیر با هدف جمع‌آوری اطلاعات و هماهنگی عملیات علیه داعش و دیگر گروه‌های شورشی تشکیل شده است.

 

 

 

 

سایت رادیو فردا با انتشار خبری مشابه بی بی سی نوشته است: رسانه‌های ایران ترکیه را متهم کرده‌اند که به اعضای گروه‌های افراطی مانند گروه حکومت اسلامی [تروریست‌های داعش] اجازه عبور از خاک خود را می‌دهد و به مسیری برای فروش نفت قاچاق از سوی این گروه تبدیل شده است.

 

 

 

 

بخش فارسی دویچه وله آلمان با این جمله به استقبال سخنان اردوغان رفت: «رئیس جمهور ترکیه، ایران را متهم کرد به اینکه با حمایت از دولت بشار اسد سیاستی فرقه‌گرایانه در سوریه اتخاذ کرده است.»

 

به نوشته رسانه آلمانی، این نخستین بار نیست که یک مقام ترکیه‌ از "سیاست فرقه‌گرایانه" ایران انتقاد می‌کند. از جمله مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، در ۷ دسامبر (۱۶ آذر) سیاست‌های فرقه‌ای ایران را خطرناک خوانده بود. او در عین حال گفته بود که ترکیه و جمهوری اسلامی در سیاست‌های خود در قبال عراق و سوریه اختلافاتی دارند، اما بحرانی میان آنکارا و تهران وجود ندارد.

 

ترکیه حامی شورشیانی است که علیه اسد می‌جنگند. اردوغان از آغاز جنگ داخلی در سوریه اعلام کرده بود که معتقد است بشار اسد باید از قدرت کناره‌گیری کند. ترکیه همچنین با ائتلاف نظامی ضد داعش به رهبری آمریکا که مواضع داعش در سوریه را بمباران می‌کند در حال همکاری است.

 

رئیس جمهور ترکیه با قرار دادن نام روسیه و ایران و کردهای سوری در کنار نام تروریست‌های داعش گفت که این‌ها همگی در حال "قتل عام بیرحمانه مردم بیگناه" در سوریه هستند.

 

اردوغان گفت که گروه‌هایی چون داعش و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (PYD) "ابزارهای جنگ قدرت جهانی" هستند. او افزود: «آنها مثل "پ‌ک‌ک" در اینجا هستند و فرقی با آن ندارند.»

 

فعالیت حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) در این کشور ممنوع شده است و دولت ترکیه حزب اتحاد دموکراتیک سوریه را شاخه سوری "پ‌ک‌ک" می‌داند.

 

 

 

 

به نوشته سایت صدای آمریکا، فعالان کرد و گروه های حقوق بشر محلی گزارش داده‌اند که در جریان حمله ارتش ترکیه به پ‌ک‌ک در ماه ژوئیه بیش از ۱۰۰ نفر کشته شده‌اند.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی آورده است که از زمان شکسته شدن آتش بس غیررسمی میان ترکیه و پ.ک.ک، دست کم ۲۰۰۰ نفر کشته شده اند.

 

دولت آمریکا و دیگر دولت‌ها غربی در برابر حمله ارتش ترکیه و کشتن تعداد زیادی از کردها، سکوت کرده‌اند.