کری: ایران به بخشی از تعهدات خود از برجام عمل کرد

«جان کری»، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه در بیانیه‌ای  اعلام کرد کشتی حامل بیش از 25000 پوند اورانیوم (حدود 11 تن) ایران را به مقصد روسیه ترک کرد. 

به گفته آقای «کری»، این اقدام، بخشی از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به «برجام»، است که در تیرماه سال جاری میان دو طرف امضا شد.

به گزارش رویترز، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این محموله، حذف آن دسته از مواد هسته‌ای غنی‌شده تا 20 درصد را شامل می‌شود که تا کنون به شکل صفحه‌های سوختی ساخته‌شده برای رآکتور تحقیقاتی تهران نبوده است.»

پیشتر خبرگزاری روسی تاس از قول منابع دیپلماتیک روسیه گزارش داده بود که کار خروج حدود ۸ و نیم تن اورانیوم غنی شده ایران بر اساس برجام به پایان رسیده است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این ادعا را تکذیب کرده بود. 

«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه گفت محموله 25 هزار پوندی که امروز از ایران راهی روسیه شد شامل اورانیوم 5 درصد، اکسید اورانیوم 20 درصد و میله‌های سوختی نیمه‌ساخته بوده است. 

«جان کری» در بیانیه روز دوشنبه، انتقال این مقدار اورانیوم از ایران را «گامی مهم» برای عمل تهران به تعهداتش در راستای نگاه داشتن ذخایر اورانیوم کم‌غنای خود در حد 300 کیلوگرم، طبق تعهدات ایران در «برجام» دانسته است. 

بیانیه وزیر خارجه آمریکا در حالی صادر شده که دولت آمریکا و کنگره این کشور، اخیراً اقدامات خصمانه علیه ایران را شدت بخشیده‌اند. 

مصوبه جدید کنگره آمریکا که به امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهوری این کشور رسید، با ایجاد محدودیت تردد برای سفرکنندگان به ایران نقض دست‌کم یکی از بندهای «برجام» است. 

در حالی که دولت آمریکا در روزهای اخیر، در اقداماتی نمایشی تا اندازه‌ای از این مصوبه فاصله بگیرد رهبران کنگره تأکید می‌کنند، قانون مورد نظر با مشورت‌های قبلی میان کاخ سفید و کنگره تهیه شده است.