نباید برجام را مقدمه دوستی با آمریکا قرار داد

 آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری(ع) اظهار کرد: بهترین برادرانت کسی است که گناه تو را فراموش کند و نیکی‌هایت را به یاد داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: عمل به دستورات اسلام مدینه فاضله را حاصل می‌کند، در مقام دوستی ممکن است خطایی از فردی صورت گیرد، اگر بدی‌ها را به خاطر داشته باشیم، عداوت، دشمنی و دوری از یکدیگر را به همراه دارد که این امر دوستی‌ها را به دشمنی‌ها تبدیل می‌کند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه افراد باید در صورت لغزش و بدی عذرخواهی کنند، گفت: در خوبی‌ها نباید منت بگذاریم، طرف مقابل نیز باید این موارد را داشته باشد، سعی کنیم خودمان اینگونه باشیم، اینگونه رفتارها پیوند خانواده، دوستان و شرکا را محکم می‌کند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به مشکلات کنونی جامعه گفت: در گوشه و کنار کسانی هستند که تصور می‌کنند می‌توان با‌ غربی‌ها دوستی کرد و بیان می‌کنند بیایید بدی‌ها را فراموش کنیم و دست دوستی به غربی‌ها بدهیم.

وی حادثه نیجریه را مورد توجه قرار داد و افزود: این حادثه مصیبت بزرگ جهان اسلام بود که کشته‌شدگان فراوان داشت و به تخریب خانه‌ها و مجروح کردن افراد پرداختند، در حالی که مردم مسلح نبودند و قیامی نکرده بودند، اگر این حادثه در اروپا و آمریکا بود، سر و صدا می‌کردند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: غربی‌ها زمانی که مسلمانان و شیعیان کشته شوند، به دلیل آنکه در مسیر منافع آنها است، سکوت می‌کنند، بنابراین آنها قابل اعتماد نیستند.

وی عنوان کرد: آمریکایی‌ها هر زمان می‌دانند جنایاتی در مسیر منافع آنها است، سکوت می‌کنند، ولی هنوز برخی‌ها خوش‌بین هستند و می‌گویند برجام را مقدمه قرار دهیم و با آنها کنار بیاییم و سفارتخانه آمریکا را در تهران علم کنیم و دست دوستی دهیم.

این مرجع تقلید با طرح این سوال که آیا می‌توان نسبت به این اشخاص خوش‌بینی بود، گفت: باید دوستان و دشمنان را بشناسیم و فریب نخوریم و از خدا مدد بطلبیم تا پیروز شویم، خدا ما را کمک می‌کند.

وی با اشاره به تشکیل اتحادیه ضد تکفیر از سوی عربستان گفت: این اتحادیه را درست کردند ولی می‌دانیم دروغ است، اگر نماینده‌ای به حوزه‌های علمیه و مدارس عربستان فرستاده شود، مشاهده می‌شود که در کتاب‌های آنها هنوز مسائل مربوط به تکفیر تدریس می‌شود و تعلیمات آنها، تکفیری و آموزه‌های محمد بن عبدالوهاب است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: آنها بیان می‌کنند مشرکان زمان ما کسانی هستند که به زیارت قبور پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) می‌روند، این موارد در کتاب‌ها و حوزه‌های علمیه آنها تدریس می‌شود، در حالی که اتحادیه را بر ضد تکفیری‌ها درست کردند.