تحلیل السفیر از شرح حال سردار سلیمانی

 روزنامه السفیر چاپ بیروت نوشت: سردار قاسم سلیمانی ۳۵ سال از عمرش را در جهاد گذرانده است و تا یک دهه اخیر از انظار پنهان بود. پس از حمله آمریکا به عراق و به وجود آمدن اوضاع جدید در منطقه و جهان، فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب با رویدادهای جدید قاطعانه برخورد کرد. به همین علت بود که قاسم سلیمانی از سایه خارج شد و به عنوان یک قهرمان ملی شناخته شد و داستان‌ها و فیلمهای زیادی درباره او منتشر شد. 

 

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب ایران این هفته از آماده شدن بخش نخست یادداشت‌های سردار سلیمانی خبر داد و اعلام کرد این یادداشت‌ها شامل داستان‌ها و خاطراتی از لشکر ۴۱ ثارالله تحت فرماندهی سردار سلیمانی در دهه ۱۹۸۰ است و تازمانی که وی زنده است، منتشر نخواهد شد. 

 

این روزنامه افزود: گروههای تروریستی در سوریه و عراق بیش از ۷ بار برای ترور سردار سلیمانی اقدام کرده‌اند؛ اما موفق نشده‌اند. 

 

السفیر در ادامه نوشت: در سپاه پاسداران انقلاب ایران صد‌ها قاسم سلیمانی وجود دارد. آن‌ها محصول جنگ تحمیلی هستند. قاسم سلیمانی پیشاپیش مجاهدان در میدان حضور دارد و مغز متفکری است که دشمنانش تصور می‌کنند با قتل او اقتدار طرفدارانش در هم خواهد شکست. 

 

نزدیکان سردار سلیمانی، خاطرات زیادی از حضور وی در عملیات کربلای پنج، کربلای شش، و کربلای ۱۰، والفجر یک، والفجر پنج، بدر، خیبر، مرصاد و ده‌ها عملیات دیگر در جنگ عراق با ایران دارند. این خاطرات در ماه مارس در قالب کتابی منتشر خواهد شد. 
داستان‌های سوریه و عراق به سبب مخالفت قاسم سلیمانی مستند سازی نمی‌شود و علت آن برخی ملاحظات امنیتی است. 

 

این روزنامه پس از اشاره‌ای به تاریخچه زندگی سردار سلیمانی افزود: اکنون پس از آنکه مشخص شده است راهبرد سلیمانی بهتر از راهبرد باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در برابر داعش و جبهة النصرة و گروههای تروریستی دیگر است، وی با حفظ سمت به عنوان فرستاده ویژه ولی فقیه برگزیده شد. وی اکنون بر همه مراحل اجرای عملیات از مطالعات و شروع تا پایان و حتی بازدید از مجروحان پس از هر عملیات نظارت دارد. 

 

سلیمانی همواره میان سوریه و عراق در رفت و آمد است و با مبارزان ارتباط نزدیکی دارد. برخی از فرماندهان گروههای وابسته به الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق بیش از ۲۰ سال است که او را می‌شناسند. 

 

یکی از علل موفقیت سردار سلیمانی در عراق دقت وی در حفظ و تنظیم روابط شخصی با آشنایان است. درحالی که آمریکا راهبرد خود را براساس نقشه‌های تئوری دراز مدت تنظیم کرده است سردار سلیمانی راهبرد خود را براساس انتقال تجربیات و سلاح به عراقی‌ها و مداخله در صورت ضرورت برای راهنمائی و فرماندهی و تامین همه امکانات لازم برای پشتیبانی معنوی از رزمندگان عراقی متمرکز کرده است.