روسیه صادرات اس-300 را به ایران آغاز کرده است

 دمیتری روگوزین، معاون نخست وزیر روسیه امروز اعلام کرد کشورش ارسال چندین سامانه موشکی اس-300 را به ایران آغاز کرده است.

 

روگوزین در گفتگو با شبکه "روسیه-24" تصریح کرد: "مسکو توانست اختلافات خود را با تهران درباره تجهیز ایران به سامانه موشکی اس-300 از طریق مذاکرات حساس و طولانی به پایان برساند." وی همچنین از پرداخت مبلغ این قرارداد از سوی ایران خبر داد.

 

وی در این مصاحبه بار دیگر به مسأله شکایت ایران از روسیه پس از خودداری مسکو از ارسال این سامانه، با وجود امضای قرار داد میان دو کشور پرداخت. روگوزین گفت: ما با ارسال سامانه اس-300 به ایران مخالفت کردیم. ایران از این مسأله نگران شد و شکایتی شدیداللحن و خطرناک را علیه ما ارائه کرد؛ اما این شکایت چندان پیش نرفت و ارسال این سامانه انجام نشد. ما هم اکنون توانستیم اختلافات را از مسیر مذاکرات طولانی، پیچیده و حساس به پایان برسانیم.

 

وی همچنین تصریح کرد مسکو در سال 2015 موفق شد  بسیاری از اختلافات قانونی و پیچیده خود را، از جمله درباره ناوهای میسترال با فرانسه حل و فصل کند.

 

روگوزین پیشتر گفته بود ایران بزودی شکایت خود را از روسیه درباره سامانه های موشکی اس-300، در پی دریافت اولین محموله پس خواهد گرفت. وی اعلام کرده بود مسکو تجهیز ایران به این سامانه های موشکی را به پس گرفتن شکایت، بدون هیچ پیش شرطی منوط کرده است. ایران سال 2007 قراردادی را با روسیه برای خرید مجموعه ای از سامانه های موشکی اس-300 امضا کرده بود.

 

روسیه در سال 2010 و در پی صدور قطعنامه شورای امنیت در خصوص ممنوعیت صادرات سلاح های پیشرفته به ایران، ارسال این سامانه های موشکی را به حال تعلیق در آورد. ایران نیز در مقابل با شکایت از روسیه، خواهان پرداخت خسارت 4 میلیارد دلاری شد. در آوریل سال 2015 میلادی ( فروردین) پوتین ممنوعیت صادرات سامانه های موشکی اس-300 را به ایران لغو کرد. همچنین در 26 دسامبر ( 5 دی) "دنیس مانتوروف،" وزیر صنعت و تجارت روسیه اعلام کرد ایران شکایتش را از روسیه درباره سامانه موشکی اس-300 پس گرفته است.