سیلی دیپلماتیک ظریف بر چهره سیاه "سیا"

در جریان نشستی که چندی قبل پیرامون روند مذاکرات صلح‌سوریه در نیویورک برگزار شد، در پاسخ به اظهارات مقامات آمریکایی و هم‌پیاله سعودیشان، اقدامی قاطعانه و متقابل از سوی وزیرامور خارجه کشورمان، این نشست را تحت‌الشعاع قرار داد.

در ادامه نیز نمایندگان عضو کمیسیون امنیت‎ملی و سیاست‌خارجی مجلس از این اقدام قاطعانه وزیر امور خارجه کشورمان تقدیر کرده و اظهارات ضدایرانی عربستان و غرب را نتیجه خصومت دائمی آنان با جمهوری اسلامی ایران عنوان کردند.

*نشست صلح سوریه با تنش‌آفرینی وقیحانه آمریکایی- سعودی

نشریه فارین‌پالیسی(Foreign Policy) چندی قبل در طی گزارش خود پیرامون روند مذاکرات صلح سوریه که روز جمعه برگزار شد، نوشت: آمریکا، روسیه، ایران و عربستان‌ سعودی در مورد این‌که چه کسانی در فهرست گروه‌های تروریستی حاضر در بحران سوریه قرار گیرند، اختلاف نظر جدی دارند.

بر اساس گزارش این نشریه آمریکایی که هر دو ماه یک‌بار و از سوی روزنامه واشنگتن‌پست منتشر می‌شود؛ در نشست مذکور به‌دنبال شیطنت‌ها و اظهارات ایران‌هراسانه برخی از طرف‌های دنباله‌رو کاخ‌سفید، اختلاف نظرها در خصوص اعلام اسامی گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه آن‌قدر بالا می‌گیرد که مذاکرات به یک «نزاع دیپلماتیک» مبدل می‌شود.

به‌نقل از این نشریه آمریکایی، یکی از 20 وزیرخارجه حاضر در نشست نیویورک، اعلام می‌کند که نام "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" نیز باید به‌عنوان یکی از گروه‌های تروریستی درگیر در کشور سوریه ثبت شود. این درخواست گستاخانه که به‌نقل از روزنامه الحیات ازسوی عربستان سعودی مطرح می‌شود، بلافاصله با پاسخ کوبنده و سیلی ‌دیپلماتیک وزیر امور خارجه کشورمان مواجه می‌شود.

 

*اظهارات قابل‌تقدیر ظریف در مقابل ایران‌هراسی آمریکایی- سعودی

در ادامه فارین پالیسی می‌نویسد: «محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران فورا تریبون خود را در اختیار گرفت و با عصبانیت هشدار داد که اگر بحث در مورد تروریسم در سوریه به تلاش برای فشار آوردن به ایران مبدل شود، وی هم آماده است تا لیست خودش را رو کند. وی گفت در صدر این لیست نام آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) خواهد بود.»

 

*کارنامه‌ای سیاه برای سازمان سیا

درواقع اظهارات قاطعانه ظریف در پاسخ به گستاخی وزیرخارجه تازه به‌دوران رسیده سعودی، دقیقا اتاق فتنه‌ها و جنگ‌افروزی‌‌های بین‌المللی را نشانه می‌رود؛ اتاقی که مولد جاسوسی‌ علیه دولت‌ها و نقض‌حاکمیت‌ کشورها بوده و این محور شرارت همان سازمان جاسوسی آمریکا (CIA) می‌باشد.

 

سازمانی که نام آن از بدو پیدایش به جاسوسی و تروریسم‌محوری گره خورده است و لذا اقدامات ضدبشری و سیاه سازمان سیا برای همیشه در اذهان عموم مردم دنیا و حافظه تاریخ ثبت خواهد شد.

آمریکایی که در تاریخ پرفراز و نشیب بحران‌ها و جنگ‌های منطقه‌ای و حتی جهان، یا در پشت‌پرده به مدیریت تنش‌زایی‌ها اقدام کرده و یا به‌صورت مستقیم و با روانه ساختن نظامیانش، به‌طور رسمی کشتار بی‌گناهان و شعله‌ور ساختن آتش‌جنگ را رهبری کرده است.

*واکنش‌ مقامات آمریکایی به حضور سیا در لیست سیاه تروریسم

 

 

بنابر این گزارش‌ها، بعد از شکل‌گیری منازعه طرف‌های حاضر و به‌ویژه آمریکا و انگلیس پیشنهاد می‌کنند که بررسی این مسئله را به بعد موکول کرده و بحث در مورد لیست گروه‌های تروریستی تا زمانی نامعلوم به تعویق بیفتد. موضوع جالب دیگری که در این نشست خودنمایی می‌کند اظهارات وزیرخارجه آمریکاست که بر یک بام‌و‌دو‌هوا بودن سیاست‌های کاخ‌سفید صحه می‌گذارد.

جان کری می‌گوید:«ما بر سر مسئله‌ای که می‌دانستیم در مورد آن اجماع نداریم، وقت زیادی هدر دادیم.»

هم‌چنین یک مقام آمریکایی اظهارات وزیر خارجه ایران را "صحبت‌هایی نیش‌دار" توصیف کرده و گفته است که این اظهارات به عنوان یک پیشنهاد واقعی جدی گرفته نشده است. وی گفته است: «این ناشی از خشم او از وجود نام سپاه در لیست بود. استدلال او هم این بود که چون این یک نهاد دولتی است، پس ما هم سیا را در فهرست قرار می‌دهیم.»

*وحید احمدی: قدردانی از تلاش ظریف برای قرار دادن نام سازمان سیا در لیست گروه های تروریستی

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اقدام آقای ظریف مبنی بر قرار دادن نام سازمان سیا در لیست گروه‌های تروریستی قابل تقدیر است، گفت: عناد آمریکا با سپاه به دلیل مقابله این نیرو با توطئه‌های آمریکا علیه ایران است.

 

وی افزود: وزیر خارجه ایران علاوه بر این‌که باید از منافع جمهوری اسلامی ایران دفاع کند، لازم است که موضع‌گیری شدیدی را علیه آمریکا اتخاذ کند، که بحث قرار دادن نام سیا در لیست گروه‌های تروریستی به‌درستی مطرح شده است.

 

*عوض حیدرپور: پیشنهاد به حق ظریف برای قرار دادن نام "سیا" در لیست گروه های تروریستی

 

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیشنهاد آقای ظریف مبنی بر قرار دادن نام سازمان سیا در لیست گروه‌های تروریستی، سخن به حقی است، گفت: کینه دیرینه آمریکایی‌ها با پیگیری قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی ادامه یافته است.

وی ادامه داد: یکی از سازمان هایی که دنیا را با دخالت های خودش دچار التهاب کرده، سازمان سیا است.

حیدرپور با بیان اینکه ایران بر اساس قانون اساسی خود باید به مستضعفین جهان کمک کند و یاری دادن به سوریه نیز در همین راستا است، متذکر شد: عناد آمریکایی ها با ایران نیز به سبب پیروزی انقلاب اسلامی است که سبب آگاهی ملل جهان شده است لذا آمریکا همواره به دنبال بهانه ای است تا مردم ایران را تحت فشار قرار دهد، اما در نهایت راه به‌جایی نخواهد برد و جمهوری اسلامی ایران سر فرازتر از همیشه به راه خود ادامه خواهد داد.  

 

به‌واقع سیاستمداران کاخ‌سفید و دست‌به‌سینه‌های سعودیشان نمی‌خواهند نام عناصری را که خود برای قتل‌وغارت و جنگ‌افروزی به سوریه گسیل داشته‌اند، حتی در روی کاغذ نیز به‌عنوان "گروه‌های تروریستی" نام ببرند.

 

از طرف دیگر عربستان که نشان قافله‌سالاری اقدامات‌تروریستی منطقه را بر گردن دارد، آهنگ جنگ‌افروزی‌اش با نواخته‌های سیاست خاورمیانه جدید آمریکا و رژیم غاصب‌صهیونیستی هم‌نوایی می‌کند؛ در اظهاراتی وقیحانه و البته ضدایرانی، سپاه‌پاسداران جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان یکی از گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه قلمداد می‌کند. نیرویی که علاوه بر دوشادوشی لحظه‌به‌لحظه با آرمان‌های انقلاب‌اسلامی و امام‌راحل، همواره یاور مظلومان و ستمدیدگان منطقه و خار چشم دشمنان جهان‌اسلام و به‌ویژه صهیونیسم بوده است.

به‌دیگر سخن، مدعیان دروغین حقوق‌بشر به سردمداری آمریکا و نوچه‌های منطقه‌ای آنان به پیش‌قراولی آل‌سعود، با کر و کور انگاشتن افکار عمومی جهان، نشستی را به نام حل بحران‎سوریه برگزار می‌کنند؛ بحرانی که داعیه‌داران غربی حل آن، همان بازیگردانان پروژه جنگ و آواره‌سازی شهروندان سوری هستند که دود آتش تمامی ناآرامی‌ها و تنش‌های منطقه از کُنده سیاست استعماری آنان برمی‌خیزد.