نظارت‌های آژانس براساس برجام است

 حمید بعیدی‌نژاد عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای و مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه امروز (شنبه) در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب «گام به گام با برجام، از آغاز تا فرجام» به قلم خودش در سرای اهل قلم و در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی در خصوص اظهارات آمانو درباره بازرسی‌های بی سابقه از تاسیسات هسته‌ای ایران گفت: در متنی که من دیده‌ام وی از لفظ بازرسی‌های بی سابقه در تاریخ استفاده نکرده است. تفاهمی که ما در خصوص نظارت‌های آژانس داشتیم، کاملا در برجام قید شده و فراتر از آن نخواهد بود و نوع نظارت‌ها منطبق با قواعد اصولی پادمان و پروتکل الحاقی است.

وی همچنین در خصوص اینکه آمانو گفته به ایران اعتمادی نداریم نیز اظهار داشت: مطلبی که از وی بیان شده دقیق نقل نشده زیرا وی گفته است که اساسا کار آژانس براساس اعتماد به کشورها انجام نمی‌گیرد و وظیفه آژانس راستی آزمایی فعالیت‌هاست و درباره ایران هم تلاش می‌کند راستی آزمایی خود را داشته باشد و نتایج را به کمیسیون برجام اعلام کند.

بعیدی‌نژاد اضافه کرد: آمانو گفته وظیفه ذاتی آژانس راستی آزمایی فعالیت‌هاست و برمبنای گزارش کشورها عمل نمی‌کند.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در خصوص اقدامات ضد ایرانی اخیر کنگره آمریکا نیز گفت: باید بین اینکه برجام نقض شود یا اینکه اقداماتی از طرف آمریکا صورت می‌گیرد که در چارچوب سیاست‌های خصمانه این کشور علیه ماست، تفاوت قائل شد. اقدامات آمریکا باید تفکیک شود و قطعا اگر جمهوری اسلامی به این نتیجه برسد که اقدامات آمریکا نقض برجام است، اقدامات متقابل ایران را خواهد داشت. اما هنوز در آن نقطه نیستیم که واقعیت‌ها اثبات کننده این باشد که آمریکا تعهدات خود در برجام را نقض کرده است.

بعیدی‌نژاد اقدامات کنگره آمریکا در خصوص صدور روادید را بسیار نگران کننده خواند و یادآور شد: در سطح بسیار عالی با مقامات آمریکایی صحبت شده و آقای کری وزیر خارجه این کشور تعهد داده که این قانون را به نحوی اجرا کند که با برجام منافاتی نداشته باشد و ما منتظر هستیم ببینیم ترتیبات چطور دنبال می‌شود.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه در خصوص دستبرد به دارایی‌های بانک مرکزی ایران توسط آمریکا نیز گفت: این اقدام آمریکا در نقطه‌ای نیست که نقض برجام تلقی شود. برجام یک تفاهم در خصوص مسائل هسته‌ای است و ما انتظار نداشتیم با برجام تمام سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران پایان یابد و برجام فقط در خصوص مسائل هسته‌ای می‌باشد. ما فعلا با اقدام حادی مواجه نیستیم و منتظر هستیم که ببینیم دیوان عالی آمریکا چه تصمیمی می‌گیرد.

وی عنوان کرد: هیأت عالی ناظر بر برجام نیز تحولات را از نزدیک دنبال می‌کند و هر جا ببینیم نقض برجام صورت گرفته باشد عمل متقابل را انجام می‌دهیم.

بعیدی‌نژاد در خصوص زمان اجرای برجام نیز گفت: تعجیلی برای اجرایی شدن هر چه زودتر برجام به هر شکل نداریم. گام‌های مقدماتی را ایران باید بردارد و همینطور طرف مقابل نیز در حوزه لغو تحریم‌ها باید گام‌هایی بردارد که اگر اجرایی شود، روز اجرا خواهد بود. ما با دقت اقدامات آمریکا را دنبال می‌کنیم و امیدواریم روز اجرای برجام نسبت به امروز خیلی دور نباشد.

وی افزود: روز اجرای اولیه برجام که همه تلاش‌ها برای آن است حداکثر تا پایان دی ماه خواهد بود.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در خصوص نظارت‌های فراپادمانی آژانس درباره تاسیسات هسته‌ای ایران نیز گفت: چارچوبه مقررات نظارتی آژانس در ایران مبتنی بر دو موضوع است که یکی مقررات عمومی پادمان است و دیگری مقررات پروتکل الحاقی و ما نیز این دو را پذیرفته‌ایم و جایی برای تخمین و حدس زدن نیست و همه نظارت‌ها نوشته و ثبت شده و آژانس در چارچوب همان مقررات باید کارها را دنبال کند.