مواضع متناقض درباره برجام/از اعتماد عراقچی تا نگرانی ابوطالبی!

روزنامه وطن امروز نوشت: ابوطالبی با اشاره به انتخابات پیش رو در آمریکا، مسیری که جمهوری‌خواهان طی می‌کنند را خطرناک برشمرد و عنوان کرد: برجام، تفاهم جهانی یک‌ساله و تا پایان دوره اوباما نیست و موضوعی بلندمدت است. ابوطالبی در توئیتر خود نوشت: در انتخابات ٢٠١٦ آمریکا 2 رویکرد در حوزه سیاست خارجی در برابر هم قرار می‌گیرند: رویکرد جنگ‌افروزانه بوش و رویکرد سیاست‌ورزانه اوباما. به گزارش فارس،  معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور عنوان کرد: برجام یکی از مهم‌ترین دستاوردهای چالشی جاری سیاست‌ورزی دموکرات‌ها در آمریکاست؛ آنها با این دستاورد به مبارزات انتخاباتی ٢٠١٦ خواهند رفت. در مقابل، جمهوری‌خواهان می‌کوشند تا اقداماتی را انجام داده و قوانینی تصویب کنند که در یک سال باقیمانده دولت اوباما، نقض برجام

خود به خود صورت پذیرد تا با پیروزی احتمالی‌شان در انتخابات آینده، هم متهم به نقض برجام نشده، هم بر تعهد خود به لغو آن عمل کرده و هم دستاورد دموکرات‌ها را از بین برده باشند. ابوطالبی نوشت: لذا اگرچه برجام نقطه افتراق سیاست در آمریکا خواهد بود اما جمهوری‌خواهان نزاع را در حوزه‌هایی چون تروریسم و موشک و... برای تاثیر بر آن شکل می‌دهند. وی اضافه کرد: این مسیر که جمهوری‌خواهان در حال طی کردن آن هستند مسیر و گام خطرناکی است، که هم برجام را تهدید می‌کند و هم اعتماد، امنیت و ثبات را در عرصه بین‌الملل. معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه برجام، تفاهم جهانی یک‌ساله و تا پایان دوره اوباما نیست، تصریح کرد بلکه - همانند تعهدات ایران- موضوعی بلندمدت است. وی افزود: دموکرات‌ها و دولت مستعجل آمریکا هشیار باشند.

نگرانی ابوطالبی از سرنوشت برجام در دوران پسا اوباما و بویژه اگر جمهوری‌خواهان پیروز انتخابات آتی آمریکا باشند؛ در حالی است که عوامل تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نظری متفاوت از او دارند. این دیدگاه متفاوت در ماجرای امضای مصوبه محدودیت تردد به خاک آمریکا توسط اوباما مشاهده شد. در شرایطی که با امضای اوباما، این مصوبه اکنون قانون رایج در ایالات متحده است؛ اما عباس عراقچی با استناد به نامه جان کری – که ضمانت بین‌المللی هم ندارد! - گفت که این اظهارنظر مانع اجرای این تحریم جدید می‌شود. البته آقای عراقچی اصلا نسبت به پایان دوره وزارت جان کری تا سال آینده ابراز نگرانی نکرد! با این حال اما حمید ابوطالبی نسبت به رفتار دولت آینده آمریکا با برجام و نیز نحوه رفتار با ایران ابراز نگرانی کرده است.