پس از اقدام خصمانه رژیم سعودی در اعدام روحانی آزادیخواه عربستانی آیت‌الله شیخ نمر، سراسر مسلمانان جهان خشم و انزجار خود را از این اقدام سعودی‌ها ابراز کردند؛ مردم ایران اسلامی نیز با انتشار پیام ها و پست هایی در شبکه های اجتماعی اعتراضات شدید خود را نسبت به این اقدام جنایتکارانه سعودی ها ابراز داشتند.

همچنین دیروز حوالی عصر عده‌ای از مردم تهران با تجمعی خودجوش در مقابل سفارت عربستان نسبت به اقدام جنایتکارانه رژیم دست نشانده سعودی اعتراض کردند. این تجمع در نهایت آرامش و به صورت کاملا مسالمت آمیز برگزار شد.

همچنین تجمع مشابهی نیز در مقابل کنسولگری عربستان در شهر مشهد مقدس برگزار شد و تجمع مزبور نیز عاری از هرگونه تشنج و اصطکاک بود.

تجمع کنندگان هم در تهران و هم در مشهد با سردادن شعارهایی ازجمله «الله اکبر»، «مرگ بر آمریکا»، «مرگ براسرائیل»، «شهید راه شیعه شهادتت مبارک» و «شیخ نمر راهت ادامه دارد» خشم خود را نسبت به شهادت شیخ نمر ابراز کردند.

اما آنطور که برخی منابع خبری اعلام کرده اند، در تجمع دیشب مردم مقابل سفارت عربستان در خیابان فرمانیه تهران، بخشی از سفارت طعمه حریق شده است؛ علت این آتش سوزی و عاملان آن هنوز مشخص نشده است.

 

آتش سوزی سفارت عربستان+تصاویر/ علت مشخص نیست؛ پرتاب  کوکتل مولوتف از سوی تجمع کنندگان یا شیطنت سفارت نشینان

 

اما آنچه که مشخص است این است که  ماموران انتظامی شماری از تجمع کنندگان مقابل سفارت عربستان در تهران را بازداشت کرده اند و پس از دخالت ماموران انتظامی معترضین به تجمع خود پایان داده‌اند و پس از متفرق کردن تجمع کنندگان توسط نیروی انتظامی، حوالی ساعت 1:30 بامداد اوضاع در مقابل سفارت عربستان آرام بود و تنش ها فروکش کرده بود.

سردار حسین ساجدی نیا فرمانده انتظامی پایتخت دیشب در حاشیه تجمع مقابل سفارت عربستان، اظهار کرد: "متاسفانه تعدادی افراد خودسر حوالی ساعت 22:20 در مقابل سفارت عربستان تجمع کرده و اقدام به شعار دادن علیه کشور سعودی کردند."

 

آتش سوزی سفارت عربستان+تصاویر/ علت مشخص نیست؛ پرتاب  کوکتل مولوتف از سوی تجمع کنندگان یا شیطنت سفارت نشینان

 

فرمانده انتظامی پایتخت گفت: "به دنبال این تجمع، عده ای از این افراد اقدام به پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف به ساختمان سفارت کردند که باعث آتش سوزی قسمتی از ساختمان سفارت عربستان شد."

وی با بیان اینکه متاسفانه در این اقدام غیرقانونی و خودسر تعدادی از نیروهای پلیس نیز زخمی شدند، افزود: در جریان این اتفاق تعدادی از این افراد وارد ساختمان سفارت شدند که با توجه به اقدامات پلیس عده ای از آنها دستگیر شدند.

 

آتش سوزی سفارت عربستان+تصاویر/ علت مشخص نیست؛ پرتاب  کوکتل مولوتف از سوی تجمع کنندگان یا شیطنت سفارت نشینان

 

واکنش وزارت خارجه به تجمعات در مقابل نمایندگی های عربستان در ایران

حسین جابر انصاری، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای ضمن اعلام محکومیت مجدد اعدام ناعادلانه عالم دینی شیخ نمر النمر، بر ضرورت تامین امنیت اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد مقدس تاکید و اعلام کرد وزارت امور خارجه با درک احساسات پاک مردم مسلمان کشورمان خواستار جلوگیری از هرگونه تجمع در مقابل این اماکن است.

خبر اخراج سفیر ایران در عربستان مورد تایید نیست

همچنین یک منبع آگاه در وزارت خارجه درباره اخبار منتشر شده مبنی بر این که سفیر ایران از عربستان اخراج شده و دولت عربستان دستور تعطیلی سفارت ایران در این کشور را داده است، عنوان کرد: هنوز این خبر برای ما قابل تایید نیست و اینها اخباری است که صرفا در فضای مجازی منتشر شده است.

مسئول روابط عمومی سازمان بسیج دانشجویی: تجمع امروز دانشجویان مقابل سفارت عربستان برگزار می شود

رسول هادی پور مسئول روابط عمومی سازمان بسیج دانشجویی از برگزاری تجمع امروز (یکشنبه 13 دی) دانشجویان بسیجی مقابل سفارت عربستان در اعتراض به اعدام شیخ نمر روحانی برجسته شیعه خبر داد و گفت: از سوی سازمان بسیج دانشجویی مجوز این تجمع اخذ شده و اتفاقات دیشب مقابل سفارت عربستان در برگزاری تجمع امروز تاثیری ندارد.