موگرینی در پی اعتراضات در تهران با ظریف گفت و گو کرد

 فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه در تماس تلفنی با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، خواستار تلاش همه طرف‌ها برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه شد.

در این بیانیه آمده است: «صبح امروز، در پی خشونت‌های پیش آمده پس از اعدام شیخ نمر النمر در عربستان سعودی، فدریکا موگرینی تلفنی با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران گفت‌وگو کرد. در طول این مکالمه طولانی، موگرینی در جریان حادثه سفارت عربستان و گام‌های برداشته شده توسط مقامات ایرانی برای کاهش تنش‌ها و محافظت از دیپلمات‌های سعودی، قرار گرفت.»

این بیانیه می‌افزاید: «آن‌ها در این زمینه که طرف‌ها نباید از هیچ تلاشی برای تحت کنترل نگه داشتن اوضاع و جلوگیری از تشدید تنش‌های قومیتی فروگذار کنند،‌ اتفاق نظر داشتند. موگرینی تأکید کرد که اکنون بحث امنیت و ثبات تمام منطقه است که پیش از این هم با تهدیدات بزرگی مواجه بوده است. جامعه بین‌الملل و بازیگران اصلی منطقه فعالانه برای حمایت از راهکاری سیاسی برای بحران سوریه و ایجاد اتحاد در نبرد با گروه‌های تروریستی همکاری می‌کنند و این تلاش‌ها نباید با یک ناآرامی جدید، در معرض خطر قرار گیرد.»

در پایان بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: «فدریکا موگرینی و جواد ظریف همچنین در مورد اقدامات جاری در جهت رسیدن به روز اجرا صحبت کرده و پیشرفت‌های مهمی را که تاکنون حاصل شده، مرور کردند.»

عربستان سعودی روز گذشته 47 نفر، از جمله شیخ نمر از روحانیون برجسته سعودی را اعدام کرد. این اقدام با واکنش‌های گسترده جهانی از جمله در ایران روبرو شده است. در جریان اعتراضات شب گذشته در برابر سفارت عربستان در تهران، گروهی از معترضان وارد سفارت شدند.