ریاض حیاتش را در بحران آفرینی می‌بیند/فاجعه منا هنوز مفتوح است

حسین جابرانصاری سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) در نشست خبری خود با خبرنگاران به سؤالات آنها که اکثرش حول محور قطع روابط دیپلماتیک ریاض و تهران می‌چرخید، پاسخ داد.

* عربستان حیاتش را در تنش می‌داند

وی در خصوص اقدام عربستان در قطع رابطه با تهران به تشریح اقدامات عربستان در منطقه و جهان پرداخت و با بیان اینکه اقدامات عربستان به افزایش درگیری‌ها و تنش آفرینی در منطقه منجر شده و موج تروریسم تکفیری را مورد حمایت قرار داده، اظهار داشت: این کشور از گروه‌های تروریستی موجود در داخل اراضی سرزمینی ایران هم حمایت کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه تلاش برای تنش آفرینی و درگیری در منطقه و تحمیل جنگ خونین به یمن و پیگیری سیاست‌های به هم ریختن امنیت و ثبات منطقه را در تعداد قابل توجهی از کشورها را از دیگر اقدامات و سیاست‌های عربستان برشمرد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد عربستان نه نتها منافع خود بلکه حیات خود را در ادامه این تنش‌ها و درگیری‌ها می‌داند و سعی می‌کند مجموعه مشکلات داخلی خود را از طریق فراکنی و صادر کردن آن به خارج از محیط عربستان حل کند.

جابرانصاری افزود: برخورد تند با خواسته‌های اصلاحی و آزادیخواهانه در داخل عربستان که آخرین مورد آن سخن گفتن با زبان اعدام و سرکوب و گردن زدن مخالفان داخلی عربستان از جمله شهید آیت الله باقر النمر هست و همه اینها حاکی از این است که عربستان در حالی که خود را در انواع بحران‌های داخلی و بیرونی می‌بیند، سیاستی مبتنی بر افزایش تنش و درگیری در منطقه را دنبال می‌کند.

*متعهد به حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌ها هستیم

وی با بیان اینکه موضوع اتفاقی که برای سفارت عربستان و نمایندگی‌های عربستان افتاده اولین اتفاقی نیست که در دنیا در مورد نمایندگی‌های دیپلماتیک می‌افتد، اظهار داشت: آنچه مهم است این است که دولت میزبان به تعهدات قانونی خود براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی باید عمل کند و جمهوری اسلامی ایران به وظایف خودش در این زمینه برای کنترل امواج احساسات گسترده مردمی که وجود داشته اقدام کرده و متعهد به حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌ها براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی است. اما عربستان به دلیل اینکه حیات و منافع خود را در بحران آفرینی می‌بیند، از این موضوع به عنوان بهانه‌ای برای افزایش تنش و درگیری استفاده کرده است.

جابرانصاری گفت: فکر می‌کنیم جامعه بین المللی، کشورهای منطقه و جهان با اتخاذ سیاست‌های مناسب به عربستان اجازه نخواهند داد برای اینکه در ادامه تنش آفرینی و ایجاد درگیری در منطقه که باعث ناامنی و بی ثباتی در منطقه و جهان شده بتواند سیاست‌های خود را پیش ببرد و به نتایج اسفناک بیش از آنچه تاکنون اتفاق افتاده برسد.

*تأکید مقامات ترک بر گسترش روابط با ایران

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تحرکات مشکوک آنکارا و ریاض در شمال عراق و منطقه اظهار داشت: مسائل مختلف را نباید با یکدیگر مخلوط کرد و یک تفسیر واحد ارائه داد. آخرین مواضعی که از رئیس جمهور ترکیه شنیده‌ایم این بوده که به صراحت بر رابطه همسایگی و گسترده با ایران تاکید کرد. سیر روابط دو جانبه ترکیه با کشورهای دیگر مختص به طرفین این گونه روابط می‌باشد و آنچه برای جمهوری اسلامی اهمیت دارد این است که دولت‌های اسلامی و بین‌المللی با اتخاذ سیاست‌ها و تدابیر منطقی در این شرایط حساس که جریان تروریسم تکفیری با پشتیبانی برخی دولت‌هایی که سیاست‌های جاهلانه و نابخردانه‌ای را در سطح منطقه‌ای دنبال می‌کنند، به بازیگرانی که درصدد ایجاد بحران‌های جدید در منطقه هستند اجازه ندهند و در همین چارچوب رابطه جمهوری اسلامی با کشورهای منطقه و ترکیه دنبال خواهد شد.

* نظام قانونی تاریخ گذشته عربستان

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره معیار حمایت ایران از اپوزیسیون در یک کشور گفت: اگر گروه‌های قانونی وجود داشته باشند در روابط سیاسی و دیپلماتیک دنیا ارتباط با گروه‌های قانونی یک امر عادی است و به طور طبیعی رابطه با گروه‌های تروریستی و غیرقانونی مشمول قوانین بین‌المللی و محدودیت‌های خاص است.

جابرانصاری ادامه داد: آنچه در برخی کشورهای منطقه مانند عربستان وجود دارد این است که نظام قانونی عربستان متعلق به دورانی است که تاریخ آن گذشته است. نظام‌هایی که متکی بر افراد و خانواده‌ها هستند، بدون قانون اساسی می‌باشند و در آن‌ها برخورد و سرکوب متوجه همه گروه‌های سیاسی و اجتماعی است که خواهان تحول در وضعیت می‌باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: پاسخ دادن به مطالبات مردمی با زبان گلوله برخورد  و نقض گسترده حقوق بشر سیاست عقیمی است که نه فقط نتیجه بخش نیست، بلکه پیامدهای منفی خواهد داشت و به نقض خود منجر خواهد شد که این یک امر بدیهی می‌باشد.

* پیگیری وضعیت شیخ زکزاکی

جابرانصاری در پاسخ به سوالی مبنی بر پیگیری وضعیت شیخ زکزاکی نیز اظهار داشت: مجموعه حوادثی که در برخی کشورهای منطقه رخ داد در امتداد سیاست بحران آفرینی است که برخی کانون‌های منطقه‌ای دنبال می‌کنند و سیاست‌های تفرقه افکنانه و تشدید درونی درگیری‌ها را تشویق می‌کنند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه دولت نیجریه تدابیر هوشمندانه اتخاذ کنند و متوجه خطراتی که جریان تکفیری ایجاد کرده، باشد، یادآور شد: امیدواریم اجازه پیش رفتن خط سیاسی که برخی کشورها در جهت افزایش تنش‌ها دنبال می‌کنند، داده نشود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: موضوع از طریق مجامع دیپلماتیک در حال پیگیری است.

* عربستان به دنبال بهانه‌جویی برای ادامه سیاست‌های نابخردانه خود در جهت افزایش تنش‌های منطقه‌ای

به گزارش فارس، حسین جابرانصاری سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات دستگاه دیپلماسی ایران برای عدم تکرار وقایع مقابل سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد گفت: ایران متعهد به تعهدات بین‌المللی براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی ناظر بر حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌ها می‌باشد و در این خصوص وزارت خارجه و نهادهای انتظامی و قضایی تدابیر لازم را برای کنترل حادثه اتفاق افتاده و برخورد با کسانی که از حدود قانون خارج شده‌اند، اتخاذ کرده‌اند.

وی افزود: با صراحت می‌گوییم که جمهوری اسلامی نسبت به حفظ حرمت و مراعات قوانین بین‌المللی برای حفاظت از کلیه اماکن دیپلماتیک اقدامات لازم را انجام داده و خواهد داد.

جابرانصاری با ذکر این نکته که اقدام عربستان زمانی اتفاق افتاد که همه امور تحت کنترل بوده و هیچ تهدیدی متوجه اماکن و دیپلمات‌های عربستان نبوده است، یادآور شد: دولت عربستان بیشتر به دنبال بهانه جویی برای ادامه سیاست‌های نابخردانه خود در جهت افزایش تنش‌های منطقه‌ای است. جمهوری اسلامی پیگیری‌ها و رایزنی‌های دیپلماتیک خود با کشورهای منطقه و بین‌المللی را انجام داده و می‌دهد تا این سیاست عربستان سعودی امکان پیشروی بیشتر نیابد.

* فهرست گروه‌های ترویستی در سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص فهرست گروه‌های تروریستی در سوریه نیز گفت: در این زمینه براساس تصمیم گرفته شده و کمیته‌ای که در این باره تشکیل شده رایزنی‌ها با کشورهای عضو کمیته در جریان است و جمهوری اسلامی هم در زمینه تهیه لیست و هم رایزنی با دیگر اعضا برای وصول به یک جمع‌بندی در حال پیگیری اقدامات است.

وی ابراز امیدواری کرد که این کمیته به وظایف خود به درستی عمل کند چرا که به نتیجه رسیدن آن بخش عمده‌ای از مقدمات مسیر مهار بحران سوریه را فراهم خواهد کرد.

* عربستان به دنبال خروج از انزوا

جابرانصاری در پاسخ به این سوال که برای عدم تاثیرپذیری دیگر کشورها از عربستان چه اقداماتی در حال انجام است؟ نیز گفت: دولت عربستان به دلیل اینکه احساس می‌کند در فضای بین‌المللی به عنوان متهم درجه یک حمایت از تروریسم در نوعی از انزوا قرار داشته و در روند تحولات به سمتی است که منجر به انزوای بیشتر او خواهد شد، سیاست مبتنی بر افزایش تنش را در دستور کار قرار داده و در همین چارچوب فشارهایی را به برخی کشورها وارد آورده تا خود را از انزوا خارج کند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: جمهوری اسلامی سیاست آشکار خود مبنی بر گسترش همکاری با همه کشورها را دنبال می‌کند و از روابط سطح عالی با همه کشورهای منطقه و عرصه بین‌الملل برخوردار است.

جابرانصاری ابراز امیدواری کرد که با تدابیر درست کشورهای منطقه سیاست عقیم عربستان دستاوردی نداشته باشد.

وی ادامه داد: در همین راستا آقای ظریف با تعدادی از وزرای خارجه کشورهای عربی تماس‌های تلفنی و رایزنی‌های دیپلماتیک داشت و این سیاست ادامه خواهد یافت.

* برخورد صریح با افراد قانون شکن

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که اقدام ایران در واکنش به ارجاع موضوع حمله به سفارت سعودی به شورای امنیت از سوی عربستان چه خواهد بود نیز گفت: اینکه قصد پیگیری موضوع را دارند در چارچوب همان سیاست مورد اشاره است که عربستان خود را در یک شرایط نزدیک به انزوا می‌بیند که در محتوای اقدامات خود همراهی در دنیا ندارد و تلاش می‌کند برای اقدامات غیرمنطقی خود پوششی بین‌المللی ایجاد کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی به وظایف خود عمل می‌کند و در برخورد قانونی با برخی افراد قانون شکن بسیار صریح بوده تا مدیریت بحران را در دست بگیرد و هم پس از آن برای دستگیری‌ آن‌ها اقداماتی انجام داده است.

جابرانصاری گفت: ایران به وظایف قانونی خود عمل کرده و دولت عربستان با این اقدامات سیاسی و موج آفرینی قادر نخواهد بود سیاست خود را به سیاست دیگر کشورها تحمیل کند که مواضع اولیه دیگر کشورها در درون خود توجه به این موضوع را به همراه دارد.

* دیپلمات‌های ایران از عربستان خارج نشده‌اند/ فاجعه منا هنوز مفتوح است

به گزارش فارس، حسین جابرانصاری سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی عنوان کرد: دیپلمات‌های ایران از عربستان خارج نشده‌اند و تدابیر اجرایی لازم در حال انجام است تا ترتیبات انتقال محترمانه آن‌ها فراهم شود.

وی افزود: عربستان از یک بحران به بحران دیگری می‌رود که تائید کننده سیاست‌های متعمدانه کور عربستان برای بحران آفرینی است. زیرا بحران یمن هنوز در جریان است، آتش تروریسم تکفیری که از سوی عربستان حمایت می‌شود در منطقه وجود دارد، فاجعه منا هنوز مفتوح است و باز عربستان در مسیر سیاست خود بحران‌های جدیدی را خلق می‌کند.

وی یادآور شد: تعامل ما در نقطه مقابل نه براساس بازیگری که خود را منزوی احساس می‌کند و جریان‌های تروریستی را متوجه خود می‌داند، بلکه همواره با تدبیر و عقلانیت با منطقه و دنیا بوده است تا سیاست‌های عربستان عقیم بماند.

* تنش آفرینی در منطقه خط قرمز ایران

جابرانصاری در خصوص دلیل عدم پیش دستی ایران در مقابل عربستان نیز گفت: دولت جمهوری اسلامی خود را در شرایط انزوا و خطر احساس نمی‌کند، زیرا یک نظام سیاسی بارور مبتنی بر انقلاب مردمی است و براساس ساختارهای قانونمند، سیاست‌های داخلی خود را دنبال می‌کند و با راهنمایی منافع ملی و امت اسلامی، پیگیری سیاست‌های مبتنی بر تنش‌ آفرینی در منطقه خط قرمز ما می‌باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با ذکر این نکته که دولت عربستان سیاست‌هایی را دنبال می‌کند که در یک دهه اخیر شکست خورده، گفت: طی یک دهه اخیر در عراق وضعیت جدیدی به وجود آمد که عربستان آن را به رسمیت نشناخت و تمام تلاش خود را برای پیشبرد سیاست‌هایش در این کشور دنبال کرد و امروز سفارتش را دایر می‌کند که به زبان خودشان به ورشکستگی سیاست‌هایشان علیه دولت عراق اعتراف کرده‌اند.

جابرانصاری ادامه داد: ایران در مسیر تنش‌آفرینی که مطلوب عربستان است حرکت نمی‌کند و هیچ نیازی نیز به تنش‌آفرینی احساس نمی‌کند و براساس عقلانیت در منطقه و دنیا سیاست‌های خود را دنبال می‌کند، زیرا کشوری که سیاست‌های غیرمنطقی را در منطقه دنبال می‌کند نتایج آن را دیر یا زود خواهد دید.

*تا زمانی که سیاست عربستان بر این بنیان استوار است هیچ امکانی برای تحول در روابط وجود ندارد

وی همچنین در خصوص پیشنهاد میانجیگیری در روابط ایران و عربستان نیز گفت: اگر سیاست‌های عربستان مبتنی بر منطق و عقلانیت بود هیچ نیازی به میانجیگری در روابط دو همسایه وجود نداشت و تا زمانی که سیاست عربستان بر این بنیان استوار است هیچ امکانی برای تحول در روابط وجود ندارد.

جابرانصاری ادامه داد: آنچه مهم است پیگیری‌های دیپلماتیک و مدیریت امور به نحوی است که سیاست‌های مبتنی بر تنش آفرینی عربستان نتیجه بخش نباشد و ما از همه امکانات خود در روابط با کشورهای منطقه استفاده خواهیم کرد تا سیاست‌های عربستان پیش نرود.

* برخی کشورها از جمله عربستان سیاتشان را در تشدید بحران می‌دانند

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص تحولات بحران سوریه و تاثیر روابط ایران و عربستان بر این بحران نیز گفت: بحران سوریه هم نمونه دیگر شکست سیاست‌های مبتنی بر حمایت از تروریسم و به هم ریختن ثبات کشورهای منطقه است. اگرچه این بحران زمینه‌های داخلی داشته، اما به طور متعمدانه از سوی برخی کشورها به ویژه عربستان افزایش تنش، به یک جنگ داخلی شدید منجر و مدت‌هاست که شکست آن مشخص شده و براساس آن کنفرانس‌های متعددی برای خروج از این وضعیت برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که اراده واضح و اجماعی بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم نباشد، برخی کشورها نظیر عربستان، سیاست‌ خود را در تشدید بحران می‌دانند.

جابرانصاری عنوان کرد: این سیاست‌های عقیم نه بحران درونی عربستان و نه بحران‌های منطقه‌ای آن را حل نخواهد کرد و امیدواریم با همراهی جامعه بین‌الملل و کشورهای منطقه با اتخاذ سیاست واحد در مقابله با تنش‌ها و کانون‌های تنش در منطقه امکان خروج از بحران فراهم شود.

* تلاش‌های عربستان و رژیم صهیونیستی برای عدم حصول برجام

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ارتباط اقدامات ضد ایرانی عربستان با برجام نیز گفت: بدون تردید این موضوعات با هم مرتبط است. دو کانون منطقه‌ای رژیم صهیونیستی و عربستان در تمام دو سال گذشته به دلیل اینکه منافعشان در ادامه درگیری در منطقه است تمام تلاش‌هایشان را کردند تا توافق برجام حاصل نشود و پس از توافق نیز همه تلاش‌ها را برای تخریب روندهای شکل گیری آن دنبال خواهند کرد.

وی افزود: از دلارهای گسترده نفتی مثل همیشه برای تخریب استفاده می‌کنند و ما امیدواریم با تدابیر صحیح از سوی اطراف و شرکای برجام زمینه‌های پیشرفت و اجرای کامل آن را شاهد باشیم.

جابرانصاری ادامه داد: ایران با حسن نیت بخش مهمی از اقدامات خود را انجام داده و آخرین آن منوط به نوع تعامل طرف مقابل است.

*وزارت خارجه مجری سیاست‌ها

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مرجع عالی کشوری نظارت بر برجام هرگونه تصمیمی اتخاذ کند وزارت خارجه و دولت و نهادهای دیگر به عنوان مجری سیاست خارجی آن را دنبال خواهند کرد، افزود: بهتر است بر تاریخ برجام خیلی متوقف نشویم زیرا مهم روند جریان آن است. اگر توافقاتی که طرفین داشته‌اند با دقت دنبال شود ما به نقطه نهایی که شروع اجرای برجام است خواهیم رسید که تعهدات طرف مقابل به ویژه در زمینه تحریم‌های اقتصادی ظالمانه علیه جمهوری اسلامی را خواهد داشت و هرگونه اقدامی در این مسیر براساس تصمیمات ملی در کمیته نظارت بر برجام انجام خواهد گرفت و وزارت خارجه مجری آن خواهد بود.