نصیحت معاون اول روحانی به سعودی ها

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور صبح امروز در سی‌امین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌‌های ملی بخش کشاورزی، طی سخنانی اظهار داشت: متأسفانه گاهی اوقات معرفی‌های نمونه‌ها و شاخص‌ها آنطور که باید باشد صورت نمی‌گیرد و به همین دلیل اثر خودش را نمی‌گذارد.

وی افزود: در قانون اساسی تصریح شده که دولت می‌تواند به افراد نشان اعطا کند. افرادی که به عنوان نمونه در جامعه و در بخش خاصی شناخته می‌شوند که دولت می‌تواند به آنها نشان اعطا کند که نشان می‌دهد این فرد اقدام بزرگی در جامعه انجام داد که این نشان به وی تعلق گرفته است.

معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: اگر کسانی که به آنها نشان تعلق گرفته و جامعه الگوهای مدیریت آنها را می‌پذیرفت بسیار می‌توانست در جامعه مؤثر واقع شود.

جهانگیری تأکید کرد: در دوره‌ای آنقدر بد عمل کردیم که از طنزهای تاریخ به شمار می‌رود که عده‌ای دور هم می‌نشستند و به هم نشان اعطا می‌کردند و این اقدام‌شان آنقدر زشت شد که بعدا می‌گفتند خبرش هم کار نشود.

جهانگیری گفت: نمونه‌ها و افرادی که باید به آنها نشان اعطا شود شما کشاورزان هستید که در این جا اعلام می‌کنیم در هر هکتار چه مقدار تولید می‌کنید و این کار شما باید به عنوان الگو معرفی شود و حتما هم حرکت آفرین خواهد بود.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه کشور ما در شرایط اقتصادی و سیاسی ویژه‌ای قرار گرفته و نیازمند اقدامات جدی هستیم، افزود: ما هم‌اکنون با دو و سه چالش روبه‌رو هستیم که مهمترین آن معضل بیکاری است.

جهانگیری ادامه داد: ما یک کشور جوان هستیم و جمعیت جوان‌مان زیاد بوده و این مسئله به عنوان یک فرصت تلقی می‌شود که اگر نتوانیم مشکلات جوانان را حل کنیم و یک آینده مطمئن برای آنان ترسیم کنیم این فرصت می‌تواند به تهدید تبدیل شود.

وی با تأکید بر اینکه ایجاد اشتغال یکی از مطالبه به حق جوانان است، گفت: این چالش به جز افزایش تولید و سرمایه‌گذاری موثر نیست.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه در جلسه روز گذشته دولت بررسی برنامه ششم توسعه در دستور کار هیأت وزیران قرار گرفت، تصریح کرد: به احتمال فراوان جلسات مستمری فردا و یا پس فردا خواهیم داشت تا این برنامه را نهایی کنیم.

جهانگیری با اشاره به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و الزام به ایجاد رشد 8 درصدی با بیان اینکه در برنامه چشم‌انداز 20 ساله افق کشور پیش‌بینی شده است، گفت: حدود 10 سال از برنامه چشم انداز گذشته و فاصله و شکاف ما با کشورهای منطقه که رقیب ما بوده‌اند بیشتر شده است و آنها از ما جلوترند.

وی افزود: در این شرایط جوانان از ما سوال می‌‌کنند که علت این عقب‌ماندگی چیست و می‌گویند در این سال‌ها که درآمدتان خیلی بالا بود چرا از این فرصت استفاده نکردید که بنده باید تأکید کنم کشور راهی جز ایجاد مدیریت صحیح ندارد زیرا منابع و امکانات در اختیار و موجود با بر سر کار آمدن مدیران ناکارآمد هدر می‌رود و عزت یک ملت آسیب می‌بیند.

وی تأکید کرد: افزایش قدرت و عزت یک ملت به پول و منابع طبیعی و امکانات نیست بلکه مدیریت صحیح در آن تأثیرگذار است و یک مدیریت صحیح می‌تواند تمام منابع را برای رونق و توسعه و پیشرفت در یک مسیر مشخص قرار دهد.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط فعلی تحقق رشد 8 درصد بسیار دشوار است، گفت: در چهار سال اول برنامه پنجم رشد اقتصادی ما منفی نیم بوده و حالا گفته می شود در هشت سال پیاپی باید به رشد اقتصادی مثبت 8 برسیم. البته باید تأکید کنم منابع انسانی و طبیعی موجود در ایران قادر است این مهم را تحقق ببخشد و ما به رشدهای بالای 8 درصد برسیم.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: به هر حال مدیری هم که بر سر کار می‌آید باید عملکرد گذشته را ارزیابی کند و بر اساس آن برنامه‌ریزی کرده و پیش برود که طی محاسباتی به این نتیجه رسیدیم که برای رشد 8 درصدی اقتصادی نیازمند افزایش 3 درصدی بهره‌وری هستیم و این مهم تحقق شدنی است و باید سیاست‌گذاری و فرهنگ‌گذاری شود.

جهانگیری افزود: همچنین بر اساس محاسبات صورت گرفته برای به دست آوردن رشد 5 درصدی نیز نیازمند سرمایه‌گذاری 800 هزار میلیارد تومانی هستیم که این 5 درصد به علاوه رشد 3 درصدی بهره‌وری رشد 8 درصدی ما را تحقق می‌بخشد.

جهانگیری افزود:‌ برای تحقق همین 5 درصد رشد اقتصادی به وسیله سرمایه‌گذاری‌ها پیش‌بینی شده که در سال بانک‌ها باید 187 هزار میلیارد تومان منابع جدید به بخش سرمایه‌گذاری تخصیص دهند که اکنون رقم‌های بسیار پایینی به این بخش تزریق می‌شود. همچنین گفته شده بازار سرمایه باید 189 هزار میلیارد تومان سرمایه بیاورد و گفته شد بودجه عمرانی دولت سالی 70 هزار میلیارد تومان باید باشد در حالیکه بودجه عمرانی امسال دولت حدود 30 هزار میلیارد تومان خواهد بود که بر همین اساس اگر جلو برویم با کسری 280 هزار میلیارد تومانی روبه‌رو می‌شویم

 که این رقم باید از منابع خارجی تأمین شود.

وی با بیان اینکه 280 هزار میلیارد تومان معادل 80 میلیارد دلار می‌شود، گفت: تجربه خودمان در بهترین سال‌های استفاده از منابع خارجی حدود 12 میلیون دلار بود و کشورهای موفق هم که از منابع خارجی بهره بردند هیچ وقت نتوانستند از این مقدار استفاده کنند.

جهانگیری تأکید کرد: یکی از راه‌ها این بود که بگوییم تحقق این رشد 8 درصدی امکان ندارد و یکی از راه‌های دیگر هم این بوده که اعلام کنیم تحقق این مسئله شدنی است و در کنار آن الزامات را هم بگوییم.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما مصمیم که رشد 8 درصدی محقق شود که دارای برخی الزامات در بخش‌های سیاست داخلی،‌خارجی، فرهنگی و ... است و همه هم باید از آن تبعیت کنند و به آن الزامات پایبند باشند. اگر به ایران علاقمند هستند و به جوانان و به آینده کشورمان علاقمند هستند باید این الزامات را عملیاتی کنند و همه باید بسیج شوند. اینطور نمی‌شود که کسی بگوید می‌خواهم روابط را درست کنم و کسی دیگری برود و سفارت بگیرد.

جهانگیری گفت: باید ببینم که دولت چه مسیری را در پیش گرفته و اگر حرکتی که دولت در پیش گرفته مورد تأیید رهبری است در آن راستا حرکت کند و همه باید در آن مسیری قرار بگیرند که مسیر سربلندی و عزت ایران باشد و ما قصد داریم د راین مسیر حرکت کنیم و هم‌اکنون هم مشغول تهیه برنامه ششم توسعه هستیم.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ایران کشور قدرتمند منطقه است، گفت: به سعودی‌ها نصیحت می‌کنم دست از کارهای خرابکارانه خود بردارید و دست از کارهای عجولانه بی منطق و احساسی و دور از مدیریت بردارد و این شما هستید که در قطع رابطه با ایران ضرر می‌کنید.

جهانگیری ادامه داد: ببینید در ٣ ماه گذشته چه آشوب‌هایی در منطقه بپا کردید، این کارتان در راه اندازی گروه‌های تروریستی جز بهم ریختن منطقه جز به آشوب کشیدن دارایی‌های مردم سوریه و عراق چه نتیجه‌ای دربرداشت.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: اقداماتتان در یمن جز نابود کردن مردم و زیرساخت‌های آن کشور، همینطور اقداماتی که در بحرین و همچنین شهید کردن یک روحانی مجاهد انجام دادید، این رفتارها چه نتیجه‌ای داشت.

جهانگیری خاطرنشان کرد: این هم از کار عجولانه دیگرتان که باید بدانید این شما هستید که در قطع رابطه با ایران ضرر می‌کنید، ایران کشور بزرگ منطقه است و باید با بزرگی با آن رفتار کنید وقتی ایران با خویشتن داری با شما رفتار می‌کند یاد بگیرید و مدیران کاربلد خود را بر سرکار بگذارید.