قطع ارتباط با ایران به ضرر کشورهاست

محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه همایش سراسری ائمه جمعه در جمع خبرنگاران و در خصوص قطع ارتباط عربستان و کشورهای دیگر با جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: مسلما اقداماتی از این قبیل بیش از هر کشور دیگری به ضرر کشورهای دیگری است که خود را از فرصت ارتباط با جمهوری اسلامی ایران محروم می‌کنند و به هیچ‌وجه آنها را به هدف تغییر و انحراف توجه افکار عمومی جهان از جنایتی که در اعدام یک رهبر روحانی مجاهد و دلسوز صورت گرفته نمی‌رساند. 

وی ادامه داد: هم‌اکنون در سراسر جهان یعنی جهان اسلام و کشورهای دیگر این اقدام مورد اعتراض قرار گرفته است و آن را محکوم کرده است. اینگونه ماجراسازی و ماجراجویی‌ها حتما به ضرر این کشورهاست. 

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران مورد توجه و اقبال جهانی است، افزود: همه کشورها مایلند با ایران گسترش روابط داشته باشند، متاسفانه برخی کشورها در منطقه ما از توسعه ارتباطات و حضور ایران در صحنه جهانی ناراحت بوده است؛ چرا که با لغو تحریم‌ها حضور اقتصادی ایران در اقتصاد جهانی قوی‌تر و شکوفا‌تر از گذشته دیده خواهد شد. 

نهاوندیان یادآور شد: کسانی که بر سر راه اصول این توافق سنگ‌اندازی می‌کردند  و هزینه‌های فراوانی را برای مانع‌تراشی در توافق برجام صرف کردند،  هم‌اکنون تلاش می‌کنند تا مانع اجرای برجام شوند؛ ولی آنها مطمئن باشند که این ماجراجویی‌ها حاصلی نخواهد داشت و حضور ایران در صحنه بین‌المللی موثرتر از گذشته خواهد بود و ضرر و زیان نصیب کسانی است که خود را از این فرصت محروم کرده‌اند. 

وی در پاسخ به این پرسش که برنامه ششم توسعه چه زمانی آماده می‌شود و با توجه به تحولات منطقه آیا این برنامه دستخوش تغییرات خواهد شد، گفت: سیاست‌های اصولی برنامه ششم توسعه بر مبنای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در حال برنامه‌ریزی است و در دولت آخرین مراحل خود را می‌گذراند. 

رئیس دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: مسلما واقع‌بینی سیاست‌ها و تصمیات اجرایی تصمیم‌گیری می‌شود؛ اما روندها و اصول کلی برنامه ششم توسعه همان اصول ثابت نظام است.

نهاوندیان با بیان اینکه مطمئنا با لغو تحریم‌ها که با اجرایی شدن برجام انجام خواهد شد شاهد حضور گسترده‌تر ایران در اقتصاد بین‌المللی خواهیم بود، جهت‌گیری درون‌زا و برون‌گرا بودن که در اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفته است، در برنامه ششم توسعه تجلی خواهد کرد. ممکن است برخی کشورها از اینکه ایران روز به روز حضور موثرتر و درخشان‌تری در صحنه و اقتصاد جهانی دارد، ناراحت باشند بنابراین مانع‌تراشی می‌کنند؛ اما این مانع‌ها به عزم جمهوری اسلامی ایران در مسیر پیش رو و در برنامه‌های ما اثری ندارد. 

وی تاکید کرد: با دسترسی به سرمایه‌های داخلی و خارجی و بازارهای گسترده‌تر خارجی مطمئنا  آینده شکوفاتری خواهیم داشت. همچنان که می‌دانیم موسسات تحقیقاتی بین‌المللی برای سال 95 ایران، رشد بالای 5 درصد را پیش‌بینی کرده‌اند که با همه محاسبات از متوسط رشد اقتصادی منطقه بالاتر است. دوستان ایران از این پیش‌بینی خوشحال هستند؛ اما کسانی که خیلی به مصالح ایران علاقه‌مند نیستند، ناراحت هستند. 

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به تحولات اخیر منطقه ارزیابی شما از قیمت نفت چیست، گفت: به طور کلی روند بازار جهانی نفت با توجه به اینکه قیمت‌های پایین قسمتی از عرضه‌کنندگان را خارج کرده است، با بهتر شدن وضعیت رشد اقتصاد جهانی طرف مقابل نیز رشد خواهد کرد و وضعیت موجود نمی‌تواند به صورت بلندمدت ادامه پیدا کند و روند آتی باید به سمت متعادل شد قیمت نفت و بازار جهانی پیش برود. 

نهاوندیان در پاسخ به این پرسش که آیا شما قانون جدید کنگره آمریکا مبنی بر محدودیت ویزا را نقض برجام می‌دانید، اظهار داشت: آنچه  که از نظر ایران در مناسبات بین‌المللی ملاک است اعلام و اقدام دولت ایالات متحده آمریکاست و طبق اظهار رسمی که وزیر امور خارجه آمریکا به صورت مکتوب به وزیر خارجه ما داشته، گفته است که به هیچ وجه اقدامی نخواهند کرد که موجب نقض برجام شود. 

وی تاکید کرد: ما براساس توافق بین‌المللی که به امضای قدرت‌های جهانی و به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده است، باید اتکا کنیم و اظهارات و اقدامات برخی از اعضای کنگره برای ما ملاک عمل نیست.