روحانی: ایران خواهان افغانستانی امن است

حجت الاسلام حسن روحانی عصر سه شنبه در دیدار عبدالله عبدالله رییس هیات اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان اظهار داشت: اراده جمهوری اسلامی ایران، توسعه روابط و همکاری ها با همسایگان؛ از جمله کشور دوست و برادر افغانستان، در تمام عرصه های مورد علاقه است.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت افزایش همکاریهای مرزی در مسیر تقویت مبادلات اقتصادی دو ملت، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای نهایی کردن سند جامع همکاریها با افغانستان آماده است و امیدوارم این سفر، نقطه عطفی در این زمینه و توسعه روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی میان تهران – کابل باشد.

روحانی با اشاره به روابط دیرینه و برادرانه دو ملت ایران و افغانستان گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ملت و دولت ایران همواره و در همه فراز و نشیب ها در کنار ملت افغانستان بوده اند.

رییس جمهور در ادامه گفت: هم اکنون صدها هزار دانش آموز و دهها هزار دانشجو و طلبه افغانستانی در ایران مشغول تحصیل هستند و این آمار دلیل روشنی بر ارتباط دوستانه دو ملت است و امیدوارم این دانش آموزان و دانشجویان با گذراندن مدارج عالی تحصیلی بتوانند به کشور و ملتشان به بهترین شکل خدمت کنند.

روحانی همچنین امنیت را نیاز اصلی افغانستان و منطقه دانست و اظهارداشت: خواست ایران اسلامی، افغانستانی امن، باثبات و متحد است.

رییس جمهور استقرار دولت وحدت ملی در افغانستان را مثبت و دستاوردی ارزنده دانست و گفت: تلاش برای حفظ و تداوم این وحدت، نشانه بلوغ سیاسیون افغانستان است که راهی برای وحدت و وفاق میان همه اقوام افغانستان ایجاد کردند و امیدواریم این وحدت پایدار بوده و به رشد و توسعه بیش از پیش افغانستان بیانجامد.

روحانی سپس به معضل تولید و قاچاق مواد مخدر برای کشورهای منطقه اشاره کرد و افزود: حل معضل مواد مخدر، نیازمند جدیت و همکاری همه جانبه است.

رییس هیات اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان نیز در این دیدار، با قدردانی از حمایت های بی شائبه جمهوری اسلامی ایران از مردم و دولت افغانستان اظهارداشت: افغانستان در دهه های گذشته با مشکلات بسیاری مواجه بوده و ملت افغانستان هر زمانی که نیاز به حمایت داشته اند، دولت و ملت ایران را در کنار خود دیده اند.

عبدالله عبدالله با تشکر از فراهم شدن امکان ادامه تحصیل دانش آموزان و دانشجویان افغانستانی در ایران، گفت: نوجوانان و جوانان افغانستانی در ایران بدون محدودیت مشغول تحصیل در رشته های مورد نظر افغانستان هستند و بی تردید اگر دولت افغانستان می خواست در این زمینه ها متخصص تربیت کند، نیاز به سرمایه و زمان بسیار طولانی داشت.

وی شفاف شدن شمار و حضور قانونمند اتباع افغانستانی در ایران را خواسته مشترک دو کشور عنوان کرد و اظهارداشت: امیدواریم هر چه سریعتر بتوانیم شرایط مساعدی را برای بازگشت محترمانه مهاجران به کشورمان فراهم کنیم.

رییس هیات اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان با بیان اینکه عزم و اراده سیاسی جدی برای مبارزه با مواد مخدر وجود دارد، ادامه داد: فضای روابط میان دو کشور بسیار دوستانه و توام با احترام متقابل است و این روحیه برای پیشبرد روابط و همکاریهای دو کشور و غلبه بر تمام موانع کافی است.

عبدالله همچنین بر سرعت بخشیدن به تدوین سند جامع همکاریهای دو کشور و تشکیل کمیسیون مشترک بررسی همکاری در زمینه منابع آب و محیط زیست تاکید کرد.