بررسی دلایل تشدید تنش ها میان عربستان، روایت مطبوعات سعودی از وضعیت اخیر روابط تهران- ریاض، ادعای آزمایش یک بمب هیدروژنی توسط کره شمالی، تحرکات جدید داعش پس از شکست در رمادی، بازتاب رونمایی از انبار موشکی در ایران و بررسی ممنوعیت ورود دونالد ترامپ به انگلیس، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. 

 

بازتاب رونمایی از انبار موشکی جدید ایران/ تحرکات جدید داعش پس از شکست در «رمادی»

 

به گزارش «تابناک»، تنش های به وجود آمده در روابط ایران و عربستان، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی را تشکیل می دهد. روزنامه «هافینگتون پست» در مطلبی به بررسی این موضوع پرداخته که چرا روابط ایران و عربستان به این سطح از تیرگی رسید؟ این روزنامه چنین استدلال می کند که این دو کشور، هرگز دوست یکدیگر به شمار نمی رفتند، اما افزایش تنش ها در ماه های اخیر، بیش از هرچیز به آمریکا مرتبط است؛ زیرا سعودی ها از بهبود روابط ایران و غرب در پی توافق هسته ای ناراضی بوده و نگران هستند که این توافق، سبب نزدیک شدن آمریکا به ایران و رها کردن عربستان باشد. با این حال، به عقیده هافینگتون پست، مذاکرات صلح سوریه که 25 ژانویه برگزار می شود، می تواند به محلی برای آشتی دادن دو کشور هم تبدیل شود.

 

بازتاب رونمایی از انبار موشکی جدید ایران/ تحرکات جدید داعش پس از شکست در «رمادی»

 

اما مطابق انتظار، مطبوعات انگلیسی زبان سعودی کل ماجرا را به گونه ای دیگر و به نفع خود روایت کرده و درصدد تشدید فشارها بر ایران هستند. روزنامه «عرب نیوز» از این جمله است که می نویسد محکومیت بین المللی حملات به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد، طی روز سه شنبه نیز ادامه داشت؛ به گونه ای که اعضای شورای امنیت سازمان ملل، ترکیه، پاکستان، مالزی و کویت، اعتراض خود را به این موضوع اعلام کردند. در این مطلب همچنین اشاره شده که قرار است شورای همکاری خلیج فارس، یک نشست اضطراری را با همین موضوع در ریاض برگزار کند که ریاست این نشست بر عهده عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان خواهد بود. 

 

بازتاب رونمایی از انبار موشکی جدید ایران/ تحرکات جدید داعش پس از شکست در «رمادی»

 

ادعای کره شمالی درباره آزمایش یک بمب هیدروژنی، موضوع مهم دیگری است که در شمار زیادی از مطبوعات و رسانه ها بازتاب داشته است. به نوشته سایت شبکه خبری «سی ان ان»، دولت کره شمالی مدعی شده که برای نخستین بار، یک بمب هیدروژنی را با موفقیت آزمایش کرده است. ایالات متحده از اظهارنظر فوری درباره این موضوع خودداری و اعلام کرده که برای تأیید یا رد این ادعا، چند روز زمان لازم است. از سوی دیگر، کشورهای منطقه شرق آسیا به شدت این اقدام را محکوم کرده و برای بررسی موضوع، ملاقات های اضطراری ترتیب داده اند. بمب هیدروژنی قدرتمندتر از سلاح های پلوتونیومی است که کره شمالی در آزمایش های هسته ای قبلی خود از آن ها استفاده کرده بود.

 

بازتاب رونمایی از انبار موشکی جدید ایران/ تحرکات جدید داعش پس از شکست در «رمادی»

 

در خبری از عراق، روزنامه «واشنگتن پست» به تحرکات گروه تروریستی داعش پس از شکست در رمادی پرداخته و می نویسد اعضای این گروه، در یکی از بخش های کلیدی غرب عراق اقدام به انجام حملاتی مرگبار علیه نیروهای امنیتی کرده اند. حملاتی که به شکل مجموعه ای از انفجارها و همچنین تصرف منطقه ای نزدیک یکی از بزرگترین سدهای عراق نمود پیدا کرده است. حملات داعش در شهر «حدیثه»، شماری از شدیدترین درگیری های ماه های اخیر را در این منطقه رقم شده که در پی شکست داعش در رمادی رخ می دهد. منطقه حدیثه، یک منطقه استراتژیک در حدود 90 مایلی شمال غرب رمادی و محل استقرار دومین سد بزرگ عراق است. پایگاه آموزشی نیروهای عراقی توسط آمریکا در «عین الاسد» نیز در 20 مایلی این شهر قرار دارد. 

 

بازتاب رونمایی از انبار موشکی جدید ایران/ تحرکات جدید داعش پس از شکست در «رمادی»

 

رونمایی از یک انبار موشکی جدید در ایران، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز به شمار می رود. خبرگزاری «رویترز» می نویسد ایران روز سه شنبه از یک انبار موشکی جدید رونمایی کرد و تلویزیون دولتی این کشور موشک های «عماد» را نشان داد که در محلی انبار شده اند. موشک هایی که آمریکا مدعی است قادر به حمل کلاهک هسته ای بوده و نقض قطعنامه سال 2010 شورای امنیت سازمان ملل به شمار می رود. این اقدام مبارزه جویانه، بی تردید سبب آزردگی آمریکا خواهد شد که اکنون بحث لغو تحریم های مرتبط با موضوع هسته ای ایران را در دستور کار دارد. با این وجود، مقامات آمریکایی گفته اند با وضع تحریم های جدید به آزمایش موشک عماد پاسخ می دهند.

 

بازتاب رونمایی از انبار موشکی جدید ایران/ تحرکات جدید داعش پس از شکست در «رمادی»

 

در نهایت، روزنامه «نیویورک دیلی نیوز» از بررسی ممنوعیت ورود دونالد ترامپ به انگلیس در پارلمان این کشور خبر داده است. پارلمان انگلیس روز 18 ژانویه به بحث درباره این موضوع پرداخت که آیا دونالد ترامپ، نامزد پیشرو جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اجازه ورود به خاک انگلیس را دارد یا خیر. روز سه شنبه، یکی از کمیته های مجلس عوام انگلیس تصمیم گرفت این موضوع را مورد بررسی قرار دهند. بر اساس قوانین، نمایندگان پارلمان انگلیس باید هر عریضه مردمی که بیش از 100 هزار امضا جمع کرده باشد را مورد بررسی قرار دهند و عریضه درخواست ممنوعیت ورود ترامپ، بیش از 568 هزار امضا جمع کرده است. یکی از اعضای پارلمان انگلیس گفته در جلسه بررسی، طیفی از دیدگاه های مختلف مورد بحث قرار خواهد گرفت.