سناریوی بعدی عربستان علیه ایران/اعدام یک رهبر دیگر

 «بروس ریدل» کارشناس ارشد آمریکایی در وبگاه خبری تحلیلی المانیتور در گزارشی مسئله‌ای را مطرح کرد که به گفته او امکان دارد عربستان از آن علیه ایران برای فضاسازی و متهم‌سازی ایران استفاده کند.

مسئله مورد اشاره این کارشناس ماجرای بازداشت «احمد ابراهیم المغسل» فردی موسوم به فرمانده جناح نظامی «حزب‌الله حجاز» است.

چهارم شهریور امسال مقامات سعودی گفتند که تئوریسین انفجار پایگاه نیروهای آمریکایی در شهر «الخُبَر»  عربستان (در سال 1996) بازداشت شده است.

روزنامه سعودی «الشرق الاوسط»، به نقل از منابع رسمی گزارش داده بود که مأموران امنیتی بعد از 19 سال موفق شدند «احمد ابراهیم المغسل» که متهم به مهندسی انفجار خُبَر است، در بیروت بازداشت کنند.

این منابع ادعا کرده‌اند که المغسل در لبنان شناسایی شده و در بیروت بازداشت و به عربستان منتقل شده تا زمینه برای محاکمه او فراهم شود. بر اساس این گزارش، عربستان مدعی است که این فرد که شهروند عربستان است مدتی در ایران پنهان شده بود.

در 25 ژوئن سال 1996 میلادی (4 تیر 1375) در پی انفجار یک کامیون بمب‌گذاری‌شده در پایگاه نیروهای آمریکایی در شهر خُبَر عربستان، 19 سرباز آمریکایی کشته و حدود 400 تن زخمی شدند.

ادعاهای مکرر عربستان درباره دست داشتن ایران در این انفجار در حالی مطرح شده  که حتی «ویلیام پری»، وزیر دفاع آمریکا در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون در سال 2007 اعلام کرده بود، واشنگتن به این نتیجه رسیده‌ که بمب‌گذاری کار القاعده بوده نه ایران.

حالا کارشناس آمریکایی اندیشکده بروکینگز، در بخشی از یادداشتش در المانیتور به موضوع «احمد ابراهیم المغسل» اشاره و تصریح کرد: «یکی از زندانیان شیعه سعودی که اعدام نشد، احمد ابراهیم المغسل است؛ کسی که تابستان 2015 در بیروت ربوده شد. او مغز متفکر حمله سال 1995 به پرسنل نیروی هوایی آمریکا در الخُبر در استان شرقیه عربستان بود».

وی در ادامه نوشت: «المغسل یک رهبر ارشد گروه حزب‌الله سعودی است که روابط نزدیکی با اطلاعات ایران و حزب‌الله لبنان دارد. او از زمان بازداشت،‌ تحت بازجویی گسترده‌ای قرار داشته است».

ریدل با اشاره به تاکید ایران و انصارالله در یمن مبنی بر اینکه عربستان تاوان ریختن خون آیت‌الله نمر باقر النمر را خواهد داد، نوشت: «اگر سعودی‌ها بخواهند تنش‌ها را تشدید کنند، امکان آن است که المغسل آورده شود تا قبل از اعدامش، درباره گذشته‌اش "اعتراف" کند».

این کارشناس آمریکایی پیش‌بینی کرد که از نظر عربستان این فرد می‌تواند اعتراف‌هایی بکند که علیه ایران باشد.

ریدل نوشت: ارزش دانش و درک او از عملیات‌های اطلاعات ایران در خلیج (فارس)، ‌شاید تنها عامل بازدارنده‌ای باشد که ولی‌عهد حالا این کار را نمی‌کند».

عربستان و آمریکا پس از انفجار «الخبر» مدعی شدند که ایران در این حادثه دخیل بوده است؛ اتهامی که ایران آن را کاملا رد کرده و بی‌اساس خوانده است اما به نظر می‌رسد پس از تنش به وجود آمده میان ریاض و تهران به دلیل اعدام نماد معترضان عربستان در شرق این کشور، و اعتراض‌های مردمی در نقاط مختلف دنیا به آن، اکنون ریاض بخواهد با تکرار اتهامات قبلی از آن برای فشار بیشتر به تهران استفاده کند.