ناکامی ریاض در تشکیل ائتلاف علیه ایران

"موفق الربیعی" سیاستمدار و مشاور سابق امنیت ملی عراق به تلاش‌های عربستان برای بحرانی کردن اوضاع در منطقه اشاره کرد و گفت: چند هفته پیش از اعدام آیت الله شیخ نمر باقر النمر منطقه در مسیر کاهش تنش‌های مذهبی و سیاسی به‌خصوص در مسئله سوریه و یمن و همچنین پرونده هسته‌ای ایران قرار گرفته بود و به‌طور کلی باید گفت که شاهد تحرکات مثبتی بودیم.

وی افزود: متأسفانه اقدام خودسرانه، بی‌تدبیری و تحریک آمیز مؤسسه مذهبی سعودی و برخی افراطیون موجود در خاندان سلطنتی در اعدام شیخ نمر النمر اوضاع را متشنج کرد، آنان ضمن اعدام شیخ نمر سعی کردند او را با قرار دادن کنار اعدامی‌های القاعده و جبهه النصره و داعش از نظر معنوی نیز اعدام کنند.

موفق الربیعی با تأکید بر وجود بحران داخلی گسترده در عربستان گفت: جبهه گیری‌های مذهبی و سیاسی شکل گرفته در منطقه که حاصل اقدام خودسرانه سعودی‌ها بود نشان دهنده وجود بحران در داخل عربستان و تلاش مسئولان این کشور برای صادر کردن این بحران به خارج از کشورشان است.

او در ادامه گفت: عربستان سعی دارد با بحرانی کردن اوضاع منطقه و روابط خود با ایران از حکومت خود محافظت کند زیرا سعودی‌ها در داخل کشور با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند و سعی دارند مشکلات داخلی خود را به خارج صادر کرده و دیگران را مورد سرزنش قرار دهند.

این سیاستمدار برجسته عراقی در ادامه تصریح کرد: در علم سیاست هنگامی که مشکلات داخلی یک کشور زیاد می‌شود حاکم سعی می‌کند تا مشکلات را به خارج از کشور صادر کند.

موفق الربیعی درباره عملکرد عربستان گفت: به‌نظر من عربستان در شدت بخشیدن به جبهه بندی‌های مذهبی و ایجاد کینه میان شیعیان و سنی‌ها موفق عمل کرده است و این مسئله بر آینده منطقه تأثیرگذار خواهد بود.

وی در پایان درباره عدم‌موفقیت رژیم سعودی در جمع کردن هم‌پیمانانش برای رویارویی با ایران گفت: بیش از 22 کشور عرب‌زبان و 50 کشور اسلامی در جهان وجود دارند، تنها تعداد بسیار کمی از این کشورها (سه کشور) به فشارهای عربستان برای موضع گیری در برابر جمهوری اسلامی ایران و قطع روابط دیپلماتیک با تهران پاسخ مثبت دادند و این نشان دهنده عدم‌موفقیت ریاض در تشکیل ائتلاف علیه ایران است.