وزیر دفاع عربستان: وقوع جنگ بین ایران و عربستان فاجعه ای منطقه ای است

«محمد بن سلمان» پسر شاه سعودی و جانشین ولی‌عهد این کشور در مصاحبه‌ای اعلام کرد که اجازه نمی‌دهد میان ایران و عربستان جنگی رخ بدهد.

«بن سلمان» که با نشریه انگلیسی «اکونومیست» گفت‌وگو کرده است، گفت که جنگ (با ایران) آغاز فاجعه‌ای بزرگ در منطقه است که عربستان هرگز اجازه نمی‌دهد چنین چیزی رخ بدهد.

او درباره اعدام‌های اخیر این کشور که به اعتقاد اکثر تحلیلگران در برهه زمانی حساسی انجام شده نیز اظهار نظر کرد. 

«بن‌سلمان»، در پاسخ به سوال خبرنگار این نشریه، درباره دلیل اینکه چرا ریاض، سال‌ها پس از حملات تروریستی در خاک این کشور، اکنون این حکم‌ها را اجرا کرده است، از روندهای رسیدگی به پرونده‌های مورد نظر، دفاع کرد.

وی مدعی شد تمامی افراد اعدام‌شده در دادگاه‌های قانونی محکوم شده‌ و از سه لایه رسیدگی‌های قضایی عبور کرده‌اند. 

 اظهارات پسر شاه سعودی در حالی مطرح می‌شود که واشنگتن، از نزدیکترین متحدان عربستان، نیز می‌گوید از روال‌های قانونی رسیدگی به پرونده متهمان در دادگاه‌های این کشور نگران است.

عربستان سعودی روز شنبه اعلام کرد 47 نفر را به جرم ارتکاب اقدامات «تروریستی» اعدام کرده است. «شیخ نمر باقر النمر»، رهبر شیعیان عربستان و از فعالان سیاسی این کشور، یکی از نفراتی بود که نامش در میان 46 نفر دیگر اعلام شد.

ناظران، اقدام ریاض در اعلام نام شیخ «النمر»، همراه با محکومان اقدامات تروریستی را عملی نمایشی برای نشان دادن غیرفرقه‌ای بودن این محاکم قضایی عنوان کرده‌اند.

بن‌سلمان، در مصاحبه با اکونومیست، از همین «اقدام نمایشی» (به گفته تحلیلگران) برای دفاع از غیرفرقه‌ای بودن دادگاه‌های صادرکننده این احکام استفاده کرد.

وی گفت: «دادگاه، در هیچ مرحله‌ای تمایزی بین اینکه فرد مورد نظر شیعه یا سنی بود قائل نشد. آنها جرایم را بررسی می‌کنند، بعد دادرسی، بعد دادگاه، بعد احراز جرم و بعد اجرای حکم.»

«بن‌سلمان» در واکنش به سوال خبرنگار «اکونومیست» درباره اعتراضات در ایران پس از اجرای حکم شیخ نمر، گفت: «ما اینها و اینکه در ایران علیه عربستان تظاهرات برگزار شود را پدیده‌ای عجیب می‌دانیم.»

«بن‌‌سلمان» با بیان اینکه شیخ نمر شهروند عربستان بوده و در این کشور مرتکب جرم شده، ایران را به تلاش برای گسترش نفوذ در خاورمیانه متهم کرد. 

خبرنگار اکونومیست از بن‌سلمان پرسید: «آیا شما با قطع روابط دیپلماتیک با ایران، به نحوی غیرمنصفانه به تنش‌ها دامن نزدید؟»

جانشین ولی‌عهد عربستان در پاسخ به این سوال گفت: «برعکس، ما فکر می‌کردیم که تنش‌ها (در صورت عدم قطع رابطه) بیشتر تشدید می‌شدند. تصور کنید اگر یک دیپلمات سعودی یا یکی از خانواده‌ها و فرزندان آنها در ایران مورد حمله قرار می‌گرفت. وضعیت ایران خیلی سخت‌تر می‌شد. بنابراین، ما از اینکه ایران مجبور به تحمل این شرمساری شود، جلوگیری کردیم.»

بن‌سلمان در بخش دیگری از این مصاحبه، احتمال درگیری مستقیم با ایران بر سر تنش‌های فعلی را رد کرد.

خبرنگار اکونومیست: منظور شما ایت است که درگیری بین ایران و عربستان - درگیری مستقیم- احتمال دارد؟

بن‌سلمان: به خاطر این ماجرا؟

خبرنگار اکونومیست: و پیامدهای ناشی از آن.

بن‌سلمان: اگر به خاطر این ماجرا است، فکر نمی‌کنم که بتواند عامل تشدید تنش‌ها بین عربستان سعودی و ایران شود. چون تشدید تنش‌ها با ایران، همین الان هم به سطوح بسیار بالا رسیده است و ما تا آخرین حد ممکن برای دامن نزدن به تنش‌ها تلاش می‌کنیم. ما تنها با اتفاقات و گامهایی که علیه ما برداشته می‌شودف مقابله می‌کنیم.

بن‌سلمان، در ادامه همچنین احتمال جنگ مستقیم بین ایران و عربستان را هم رد کرد و گفت کسانی که این موضوع را القاء می‌کنند، عاقل نیستند.

پسر شاه سعودی گفت: «این چیزی است که ما اصلا پیش‌بینی نمی‌کنیم و هر کسی که اوضاع را به این سمت هدایت می‌کند، عقل سالم ندارد.»

بن‌سلمان اضافه کرد: «چون جنگ بین عربستان سعودی و ایران، آغاز فاجعه‌ای عظیم در منطقه است.»