شرکت نکردن در آزمون خبرگان به منزله انصراف نیست

نجات‌‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که صبح امروز در محل این شورا برگزار شد، ضمن محکومیت حکام سعودی در به شهادت رساندن آیت‌الله شیخ نمر گفت:‌ این عمل خلاف اخلاق و قواعد شناخته شده بین‌المللی است.

وی با اشاره به مصوبات شورای نگهبان در یک ماه اخیر تصریح کرد: اصلاح قانون انتخابات کشور از مهمترین مصوبات بررسی قانون فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی بود که با توجه به ایرادات وارده به نتیجه نهایی نرسیده است.

ابراهیمیان افزود: در بررسی اصلاح قانون انتخابات کشور به چند ابهام برخورد کردیم که بعد از رفع آنها از سوی مجلس نظر نهایی شورا اعلام خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه امروز آخرین مهلت شکایت داوطلبان داوطلبان رد صلاحیت شده دوره دهم مجلس شورای اسلامی است گفت: از فردا به مدت 7 روز هیئت‌های نظارت استان‌ها به همراه هیئت مرکزی نظارت به این امر اعتراض‌ها رسیدگی خواهند کرد.

ابراهیمیان ادامه داد: نظارت هیئت مرکزی هم شامل داوطلبان تأیید صلاحیت شده و هم رد صلاحیت شده خواهد بود تا بررسی‌ها دقیقتر انجام شود.

وی افزود: به موجب قانون، 5 نفر برای عضویت در هیئت مرکزی نظارت انتخاب شده‌اند که باید دارای سه شرط مسلم بودن، مطلع بودن و مورد اعتماد بودن باشند. در ضمن اعضای هیئت نظارت استان‌ها را نیز همین 5 عضو هیئت مرکزی انتخاب می‌کنند.

 

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: بخشی از اطلاعات داوطلبان از طریق استعلامات به عمل آمده از مراجع 4 گانه در پرونده‌هایشان درج شده و بخشی به موجب قانون حاصل تحقیقات انجام شده در محل خواهد بود.

 

وی افزود: شورای نگهبان طبق بررسی‌ها و ارزیابی‌های انجام شده از سوی هیئت‌های اجرایی و اطلاعاتی که بدست آمده بررسی‌های خود را انجام خواهد داد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: طبق اعلام وزارت کشور در انتخابات امسال حدود 8 هزار داوطلب ثبت نام کردند که سابقه حضور در فعالیت‌های سیاسی را ندارند.

ابراهیمیان ادامه داد: به موجب قانون انتخابات و ماده واحده مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، تأیید صلاحیت شدگان هم باید در مرجع نظارتی موضوع اظهار نظر قرار بگیرند تا اگر احیانا به علت عجله و یا عدم دقت کوتاهی صورت گرفته باشد در بررسی‌های نهایی مشخص شود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: گاهی اوقات فردی سابقه محکومیت کیفری ندارد و صلاحیت آن در هیئت‌های اجرایی تأیید می‌شود، اما به علت برخی تخلفات اداری باید در مرجع نهایی نظارت مورد بررسی بیشتر قرار گیرد تا بتوان با قاطعیت تمام اظهار کرد که آیا این فرد با این محکومیت اداری می‌تواند مسئولیت بزرگ قانون‌گذاری را به عهده بگیرد یا خیر.

 

وی افزود: همه ما موظف به رعایت قانون هستیم لذا باید در بحث احراز و تأیید صلاحیت‌ها دقت بیشتری کنیم تا هیچ تردیدی باقی نماند. 

 

ابراهیمیان با اشاره به اینکه بین صلاحیت نداشتن و احراز صلاحیت نشدن تفاوت‌هایی وجود دارد ادامه داد: از لحاظ حقوقی عدم صلاحیت با عدم احراز متفاوت است.

 

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در روند احراز صلاحیت نشدن، سیستم اجرایی موفق به شناسایی داوطلب نشده است. چرا که این فرد حضور فعالی در عرصه سیاسی نداشته، اما ممکن است در آینده با فعالیت بیشتر بتواند در این عرصه حضور پیدا کند.

ابراهیمیان ادامه داد: صلاحیت نداشتن به این معنی است که فرد شرایط حضور در انتخابات را چه الان و چه هرگز نخواهد داشت.

 

سخنگوی شورای نگهبان افزود: اگر تردید مشروعی در بررسی صلاحیت داوطلبان ایجاد شود، طبق قانون صلاحیت فرد محرز نخواهد شد. چرا که قرار است مسئولیت بزرگ قانون‌گذاری به این افراد سپرده شود. 

ابراهیمیان با بیان اینکه در انتخابات خبرگان شأن و احترام اشخاص بستگی به لباس و جایگاه آنها ندارد چرا که همه داوطلبان از علما و فضلا هستند، گفت: چنین افرادی چه به مجلس خبرگان وارد شوند و چه نشوند چیزی به آنها اضافه و یا کم نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ما باید در این مسائل با متانت و وزانت برخورد کنیم، خاطرنشان کرد: شأن و جایگاه این افراد را نباید زیردست و پای تیترهای هیجانی رسانه‌ها مخدوش کرد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: رسانه‌ها چه در بحث انتقاد از افراد و چه در حمایت از آنها نباید اصول و آداب را زیرپا بگذارند، با داوطلبان خبرگان نباید همانند دعواهای سیاسی معمولی و پیش پا افتاده برخورد کرد چرا که این بخش با دین و اعتقادات مردم ارتباط دارد.

ابراهیمیان در ادامه با اشاره به شیوه ارزیابی شرط علمی داوطلبان یا اجتهاد گفت: اجتهاد معنی ویژه و محدودی دارد اجتهاد در حد تجزی است این افراد باید برخی از مسائل را استنباط کنند و بتوانند در مورد رهبری واجد شرایط اظهار نظر کنند.

وی با انتقاد از برخی تیترهای رسانه‌ها همانند «کنکور مجتهدین» گفت: رسانه‌ها با بکارگیری چنین تیترهایی تصاویر درستی از این انتخابات و بررسی شرایط اجتهاد نمی‌دهند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: به موجب تبصره 1 ماده 3 قانون انتخابات مجلس خبرگان مرجع تشخیص شرایط اجتهاد فقهای شورای نگهبان هستند.

وی افزود: ترتیباتی که برای احراز شرط اجتهاد داوطلبان درنظر گرفته شده موضوع قانون نیست و فقهای شورای نگهبان ممکن است در هر دوره‌ای شیوه‌ای جدید برای احراز این شرط پیش ‌بینی کنند و هر ابزاری که در نظر گرفته می‌شود به منظور اغنا و یقین فقهاست.

ابراهیمیان ادامه داد: برگزاری آزمون کتبی و مصاحبه ابزارهایی است که فقهای شورای نگهبان امسال برای احراز شرط اجتهاد داوطلبان در نظر گرفته‌اند.

وی ادامه داد: قبل از برگزاری آزمون اخیر طبق مصاحبه‌هایی که با صداوسیما و باشگاه خبرنگاران جوان داشته‌ام اعلام کردم که قانون مرجع نهایی تشخیص اجتهاد را برعهده فقها گذاشته است و این افراد در استفاده از ابزار آزاد هستند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: قبل از برگزاری آزمون اطلاعیه‌ای صادر شد و طبق آن از همه داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان به جز چند گروه دعوت بعمل آمد تا در آزمون علمی شرکت کنند.

ابراهیمیان ادامه داد: عدم شرکت در آزمون یاد شده به موجب قانون به معنای انصراف نیست چرا که این انصراف باید کتبا به وزارت کشور یا فرمانداری‌ها اعلام می‌شد لذا هیچ انصراف ضمنی مورد پذیرش نیست. 

 

 

این خبر تکمیل می شود...