علیه ایران دست به کارمی شویم/معطل اوباما نمی مانیم

«پائول رایان» رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه گفت قانونگذاران آمریکایی قصد دارند به زودی تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران تصویب کنند.

رایان در توئیتر نوشت: «مجلس منتظر اقدام رئیس‌جمهور نمی‌ماند. هفته آینده (بعد از یکشنبه) ما تحریم جدید علیه ایران را به رأی می‌گذاریم.»

در حال حاضر دستکم 9 طرح مختلف علیه ایران در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در دست بررسی است، که به بهانه‌های مختلف از جمله مسئله موشکی و حقوق بشر در دستور کار قرار گرفته است.

روز چهارشنبه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان طرحی را تصویب کرد که در صورت تبدیل شدن به قانون، یعنی عبور از صحن اصلی مجلس نمایندگان، سنا و بعد امضای رئیس‌جمهور، رفع تحریم‌های ضدایرانی را دشوار می‌کند.

رایان همزمان یادداشتی به قلم «مایکل شاپیرو» را در وبلاگش منتشر کرده که در آن ضمن انتقاد از خودداری دولت باراک اوباما از اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران به بهانه آزمایش موشک بالستیک «عماد»، آمده است «مجلس نمایندگان منتظر اقدام رئیس‌جمهور باقی نخواهد ماند. هفته آینده ما طرح پیشنهاد "استیو راسل" برای محدود کردن توانایی رئیس‌جمهور برای رفع تحریم‌های ایران را که همچنان به اقدامات غیرقانونی ادامه می‌دهد، به رأی خواهیم گذاشت. ما متعهد به جلوگیری از یک ایران هسته‌ای هستیم و هر کاری برای محافظت از ایالات متحده و شرکایمان از دست این رژیم خطرناک لازم باشد، انجام خواهیم داد.»

دو هفته قبل رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که واشنگتن قصد دارد یازده شخص و شرکت را در پاسخ به آزمایش موشکی ایران تحریم کند، اما کاخ سفید یک روز بعد در تصمیم خود تجدید نظر کرد و گفت فعلا تحریم‌ها را اعمال نمی‌کند. این اقدام با واکنش شدید جمهوری‌خواهان مواجه شده است.

بر اساس توافقی که 23 تیر ماه امسال در شهر وین اتریش میان ایران و گروه 1+5 به دست آمد، 6 کشور متعهد شدند بعد از تکمیل تعهدات ایران، تحریم‌های هسته‌ای را رفع کنند.