متعهد به پرداخت خسارت دولت عربستان هستیم

"علی آهنی" سفیر ایران در فرانسه در گفتگو با این شبکه اعلام کرد: جنگ و تنش در بردارنده منافعی برای هیچ کس نیست، بر عکس،‌ما در واقع به دنبال رابطه خوب و حسن همجواری با همه کشورهای منطقه هستیم و متاسفیم از سیاست‌های غلطی که از سوی عربستان دنبال شده و منجر  به تنش‌های اخیر به خصوص بعد از اعدام شیخ نمر که یک شخصیت محبوب مذهبی است،شده است.

وی در این خصوص گفت: احتمال دارد که اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته عربستانی توسط ریاض، تعمدا با هدف تنش‌آفرینی صورت گرفته باشد.

آقای آهنی افزود: ما این پیش‌بینی را می‌کردیم که اعدام چنین شخصی واکنش‌های تندی را در کشورهای جهان، به خصوص کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی به دنبال داشته باشد و به همین خاطر هم تلاش‌هایی شد برای جلوگیری از این اقدام و حتی سازمان ملل و برخی از سران کشورها هم هشدار داده بودند به مقامات سعودی که وارد چنین اقدام خطرناکی نشوند.

سفیر ایران در پاریس ادامه داد: متاسفانه گوش ندادند و شاید هم عمدی داشتند، برای اینکه تنش جدیدی را ایجاد کنند، چون از چند بابت آنها ناراحت بودند و هستند،‌ در رابطه با بحث هسته‌ای و از پیشرفت مذاکرات ایران و 1+5 اصلا خوشحال نبودند و تلاش‌های زیادی هم از روش‌های مختلف انجام دادند تا این توافق به نتیجه و سرانجام نرسد.

وی افزود: ولی از زمانی که این توافق به نتیجه رسید، با تاسف و عصبانیت زیاد سعی کردند حداقل کاری کنند که اگر قرار است توافق اجرا شود و برداشتن تحریم‌ها قدرت مانور و فضایی برای ایران ایجاد کند تا در عرصه منطقه‌ای و جهانی قدرتمندتر عمل کند، آن را در برابرش مانعی ایجاد کنند.

آهنی ادامه داد: فکر می‌کنم که این تنش‌ها در راستای همان هدف باشد و نکته دیگری که برای آن‌ها خیلی سنگین بود، این بود که ایران در واقع کلیدی‌ترین کشوری است که با تروریسم، داعش و القاعده مبارزه می‌کند، که این خوشایند آنها نبود،‌ چراکه منشا و منبع الهام ایدئولوژیک داعش مشخص است که کجاست، لذا وارد این معرکه شدند. متاسفانه این اقدام دارای منفعت نبوده و می‌تواند به وحدت اسلامی لطمه بزند، می‌تواند به وحدت در مبارزه با تروریسم لطمه بزند. امیدواریم با اصلاح سیاست‌ها و روش‌هایشان بتوانیم این مرحله حساس را پشت سر بگذاریم.

سفیر ایران در پاریس در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد حمله به سفارت عربستان در تهران، گفت: اقدامی که رخ داد ،‌ بسیار مایه تأسف بود و در ایران در بالاترین سطح محکوم شد. آقای رئیس‌جمهور کتبا از رئیس قوه قضائیه درخواست کردند و وزیر کشور را مأمور کردند تا کمیته‌ای را برای بررسی این قضیه تشکیل دهند تا از این اتفاقات در آینده جلوگیری شود.

وی در پایان گفت: ما کشور متعهد و مسئولی هستیم و به تعهدات بین‌المللی خود پایبند هستیم و حادثه‌ای هم که رخ داد، حتی به زخمی شدن برخی از نیروهای پلیس ما منجر شد که غافلگیر شدند و تلاش کردند که به دیپلمات‌های سعودی کوچکترین آسیبی وارد نشود و این جای خوشحالی دارد. قطعا در پرداخت خسارت‌های مربوط به دولت عربستان بر اساس نرم بین‌الملل متعهد هستیم و امیدوار هستیم با دستورات اخیری که صادر شده،‌ دیگر به هیچ وجه شاهداینگونه حرکات نباشیم.