کسی حجتی ندارد که بگوید از دعوتش برای آزمون خبرگان مطلع نبوده

الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به پروژه فشار به شورای نگهبان در آستانه انتخابات هفتم اسفندماه درباره تائید صلاحیت‌ها، اظهار داشت: هیأت‌های نظارت بر انتخابات چه در سطح استان و چه در سطح ملی و همچنین شورای نگهبان، مسئولیت حفاظت از حقوق مردم در تائید صلاحیت‌ها را بر عهده دارند.

وی افزود: این نهادها باید در تائید صلاحیت‌ها حداقل اعتمادی را نسبت به داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به دست آورند، مبنی بر اینکه این افراد چارچوب‌های قانون اساسی را رعایت می‌کنند و صلاحیت فردی را برای ورود به عرصه رقابت‌های انتخاباتی دارند.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: با توجه به اینکه داوطلبان مجلس خبرگان رهبری باید از سطح بالاتری در تائید صلاحیت‌ها به واسطه مسئولیت‌های مهمی که بر عهده دارند، برخوردار باشند، لذا این شرایط ایجاب می‌کند شورای نگهبان همه جوانب موضوع را با دقت کافی و به صورت متقن در نظر بگیرد.

نادران تأکید کرد: شورای نگهبان باید به گونه‌ای عمل کند که مردم وقتی لیست‌های انتخاباتی را می‌بینند، دیگر نیازی به تحقیقات درباره داوطلبان را نداشته باشند، به این معنا که این دغدغه برای مردم به وجود نیاید که آیا این کاندیداها صلاحیت دارند یا نه.

شورای نگهبان با نظارت استصوابی نشان داده در تائید صلاحیت‌ها با کسی تعارف ندارد

وی یادآور شد: تجربه انتخابات گذشته هم نشان داده که شورای نگهبان با نظارت استصوابی و صیانت از حق‌الناس مردم برای انتخاب نامزدهایی که صلاحیت‌های حداقلی را از نظر قانون اساسی و فردی داشته باشند، با هیچ کس تعارف ندارد.

شورای نگهبان در خصوص تعلقات سیاسی افراد در چارچوب نظام هیچ تنگ‌نظری را از خودش نشان نداده است

نماینده تهران در مجلس متذکر شد: نکته اساسی در این است که شورای نگهبان در خصوص تعلقات سیاسی افراد در چارچوب نظام هیچ تنگ‌نظری را از خودش نشان نداده است، هم نمایندگان مجلس ششم از فیلتر شورای نگهبان رد شدند و هم نمایندگان مجلس هفتم، این امر نشان می‌دهد که شورای نگهبان در تائید صلاحیت‌ها به گرایش‌های سیاسی افراد توجهی ندارد و صلاحیت‌های فردی و التزام آنان به قانون اساسی و اصل ولایت فقیه را در نظر می‌گیرد.

عده‌ای می‌گویند از دعوت‌شان به آزمون علمی خبرگان مطلع نبودند باید پرسید چطور آن 400 کاندیدا مطلع شدند؟!

وی همچنین گفت: فقهای محترم شورای نگهبان در مورد انتخابات مجلس خبرگان رهبری ضوابط و مقرراتی را تعیین کردند، ولی عده‌ای می‌گویند از دعوت‌شان به آزمون علمی مطلع نبودند، باید پرسید چطور آن 400 کاندیدایی که در آزمون علمی شرکت کردند، مطلع شدند اما بقیه مدعوین مطلع نشدند؟! البته شاید آنان «نخواستند» در آزمون شرکت کنند.

کسی حجتی ندارد که بگوید از دعوتش برای شرکت در آزمون خبرگان مطلع نبوده است

نادران اضافه کرد: تعیین آزمون برای احراز شرط علمی داوطلبان خبرگان رهبری جزء اختیارات و حقوق فقهای شورای نگهبان است که ساز و کارش از قبل تعریف و اعلام شده بود، اگر کاندیدایی هم در اینکه آیا باید امتحان بدهد یا ندهد، تردید داشت می‌توانست پیگیری و سؤال کند، فقهای شورای نگهبان رسماً طی اطلاعیه‌ای 3 گروهی که لازم نبود آزمون بدهند را معرفی و اعلام کرد، ولی سایر داوطلبان بدون استثنا باید در آزمون علمی شرکت می‌کردند، بنابراین کسی حجتی ندارد که بگوید برای شرکت در آزمون خبرگان به من اطلاع داده نشده بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شورای نگهبان باید به وظیفه خودش عمل کند و تاکنون هم نشان داده تحت تأثیر فشارها قرار نمی‌گیرد و مصلحت‌اندیشی‌های فردی و جناحی روی نظر این شورا تأثیری ندارد، امیدواریم این دوره از انتخابات هم فضای رقابتی سالمی داشته باشد تا افراد بتوانند در چارچوب قانون اساسی، کارآمدی خودشان را به منصه ظهور بگذارند و مردم به هر کسی که اعتماد کردند رأی دهند.