ظریف: تا کنون با عربستان خویشتندارانه برخورد کردیم

"گرهارد شرودر" صدر اعظم پیشین آلمان با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان پیرامون تحولات روابط دوجانبه و منطقه بحث و تبادل نظر کردند.
در این دیدار ظریف با اشاره به نزدیک شدن به مراحل نهایی برجام اظهار داشت: ما با نهایی‌شدن برجام وارد مرحله جدید مناسبات خود با آلمان خواهیم شد و تطبیق برجام، نتایج فراوانی در تغییر معادلات منطقه به سمت صلح و توسعه به همراه خواهد داشت.
وزیر امور خارجه کشورمان با تبیین آثار افکار افراط‌گرایانه عربستان سعودی در بی ثبات‌سازی منطقه اظهار داشت: افکار تکفیری و افراط‌گرایی تهدید اصلی منطقه است که منشاء و منابع فکری و مالی آن از عربستان سعودی نشات می‌گیرد.
ظریف با اشاره به تحولات ناشی از ایران هراسی عربستان سعودی خاطرنشان کرد: در نامه‌ای که به وزرای خارجه کشورهای مختلف جهان نوشتیم رویکردها و اقدامات ایران هراسانه عربستان سعودی را طی دو سال گذشته به طور واقعی تبیین ساختیم هرچند در این مدت همواره با اتخاذ سیاست‌های خویشتندارانه تمامی اقدامات منفی آن‌ها شامل تعرض به دو نوجوان ایرانی و حادثه منا که پیامدهای بدی در احساسات مردم ایران به جای گذاشت را به طور عقلائی هضم کردیم.
وی افزود: ما رویکردهای تشنج‌آفرین عربستان سعودی را نمایش‌های تبلیغاتی در اینجا و آن‌جا و آن را رفتاری خام و انفعالی قلمداد می‌کنیم.
وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص بحران سوریه نیز اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره رویکرد مسئولانه و سازنده را در حل بحران سوریه دنبال کرده و می‌کند و از دیدگاه ما راه حل واقعی بحران سوریه فقط راه حل سیاسی بوده و در مقابل آن راهبرد سعودی است که همواره بر نجات سوریه از طریق رویکردهایی نظامی تاکید نموده که نتیجه آن تشدید خونریزی‌ها و تحمیل هزینه‌های فاجعه‌آمیز به مردم بی گناه سوریه بوده است.
بر اساس این گزارش، صدراعظم پیشین آلمان نیز با ابراز خرسندی در خصوص نزدیک شدن به اجرای نهائی برجام گفت: ما چشم‌انداز خوبی را برای مناسبات جمهوری اسلامی ایران با آلمان شاهدیم و صاحبان و مدیران شرکت‌های آلمان آمادگی مشارکت در تمامی عرصه‌های اقتصادی و صنعتی را دارند.
گرهارد شرودر با تشریح موقعیت‌های جدید در پرتو نتایج برجام اظهار داشت: آلمان و اروپا امیدوار است پس از بسته شدن پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از نقش و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در حل بحران‌های منطقه، حداکثر استفاده را ببرد.
در این دیدار صدر اعظم پیشین آلمان از دیدگاه‌های وزیر امور خارجه کشورمان پیرامون آخرین تحولات روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان، بحران سوریه و یمن و چگونگی برون‌رفت از بحران‌های منطقه‌ای آگاه شد.