نقشه عربستان برای استفاده از موشک های پاکستان علیه ایران

اندیشکده آمریکایی «واشنگتن» در تحلیلی سفر مقام ارشد آل سعود به پاکستان را برای تقویت نظامی در مواجهه با ایران بر شمرد.

«سایمون هندرسون» تحلیلگر این اندیشکده نوشت: از دید واشنگتن فعالیت دیپلماتیک بین دو متحد یعنی عربستان و پاکستان  در هم و برهم به نظر می‌رسد. عربستان سعودی دوست مهم پاکستان است  و اغلب حمایت‌های مالی از این کشور می‌کند. اما ریاض احتمال زیاد آْن‌چه از اسلام‌ اباد می‌خواهد موشک و دیگر جنگ افزار برای مواجهه با ایران است و هرگونه تلاش برای متوقف کردن چنین  همکاری منجر به درهم ریختن توازن سیاسی، نظامی شکننده در پاکستان می‌شود.

هندرسون در ادامه با اشاره به سفر «محمد بن سلمان» وزیر دفاع عربستان به پاکستان و دیدار با سران سیاسی و نظامی این کشور و واکنش‌های صورت گرفته چون تاکید رییس ستاد مشترک پاکستان در جانبداری از عربستان سعودی در صورت تهدید واقع شدن این کشور  و خوش آمدگویی نخست وزیر پاکستان  به مقام عربستانی و موافقت  برای همکاری‌های امنیتی بین طرفین  برای مغلوب کردن جریان افراط گرایی و نوشت: البته هنوز معین نیست که اسلام آباد به ائتلاف عربستان ملحق شود.

این تحلیلگر آمریکایی در خاتمه نوشت: سفر وزیر دفاع عربستان سعودی به پاکستان  نشان داد که او هنوز از تلاش برای وارد کردن پاکستان  برای مواجهه با نفوذ ایران در یمن و مکان‌های دیگر دست نشده اما چنین همکاری دشوار است  زیرا از منظر تاریخی ارتش پاکستان، ایران را به عنوان دشمن بالقوه نمی‌شناسد.