وقتی روزنامه آمریکایی امام(ره) را اخمو و سید حسن را میانه‌رو می‌خواند

روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله‌ای نوشت: کشمکش میان میانه‌روها و تندروها در مسیر بروز در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان قرار دارد؛ کشمکشی که می‌تواند تعادل سیاسی در ایران در سال‌های آتی را شکل بدهد.

این روزنامه می‌افزاید: مقام‌های آمریکایی که با دقت مانورهای پیش از انتخابات را دنبال می‌کنند، انتظار دارند در صورتی که تندروها نتیجه انتخابات را با حذف کاندیداها تغییر ندهند انتخابات هفتم اسفند ماه «دستاورد اندکی» برای اردوگاه میانه‌روهای اطراف حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و تداوم حرکت در مسیر گشایش به سوی غرب داشته باشد.

واشنگتن پست نوشت: فشارسنج سیاسی که آمریکایی‌ها به آن دقیق شده‌اند، سرنوشت کاندیداتوری حسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی، است که اگرچه به طور مستقل شرکت کرده اما به عنوان یکی از حامیان سیاست‌های روحانی شناخته می‌شود.

روزنامه آمریکایی در ادامه می‌نویسد: کشمکش فعلی با بررسی صلاحیت کاندیداها توسط شورای نگهبان شدت خواهد گرفت. تندروها احتمالاً می‌کوشند راه را برای خود هموار کنند اما میانه‌روها با ثبت نام حدود 12 هزار داوطلب که رد صلاحیت جمعی‌شان اعتبار انتخابات را زیر سؤال می‌برد آمادگی خود را به نمایش گذاشته‌اند.

این روزنامه در پایان نوشت: شکاف سیاسی روزافزون در ایران در تضاد با آنچه مقام‌های آمریکا از آن به عنوان تمرکز قدرت در خاندان سلطنتی در عربستان سعودی نام می‌برند قرار دارد. کشمکش قدرت در ریاض در ماه اکتبر میان ولیعهد شاهزاده محمد بن نایف و معاون سی ساله سرسخت او پرنس محمد بن سلمان آغاز شد. رودررویی اخیر ریاض و تهران یادآور این نکته است که سی و هفت سال پس از انقلاب در ایران هنوز پس لرزه‌های آن خاورمیانه را می‌لرزاند. جالب است که چهره میانه‌روی انتخابات اسفند ماه در ایران، نوه آیت‌الله اخم‌رویی است که این انقلاب را به پا کرد.