روز دوشنبه فازهای 15 و 16 میدان گازی پارس جنوبی که از آنها به عنوان ایرانی‌ترین پروژه این میدان گازی نام برده می‌شود، با حضور دکتر روحانی افتتاح شد.

 

ایرانی‌ترین پروژه گازی جنوب کشور را بشناسید

 

هدف از طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین به منظور تامین سوخت مورد نیاز کشور به ویژه در حوزه مصارف خانگی، تجاری، صنعتی، تولید روزانه ۸۰ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی برای عرضه به صنایع پالایشگاهی و صادرات و ۴۰۰ تن گوگرد، سالانه یک میلیون تن اتان برای تامین خوراک صنایع پتروشیمی و بیش از یک میلیون تن گاز مایع به منظور صادرات است.

 

از دیگر محصولات پالایشگاه این فاز، در این فاز تولید سالانه یک میلیون و ۵۰ تن گاز مایع LPG (پروپان و بوتان) برای صادرات و یک میلیون تن گاز اتان است که این حجم از تولیدات در راستای تامین خوراک مورد نیاز صنایع پتروشیمی به ویژه مجتمع های پتروشیمی واقع شده در مسیر خط لوله اتیلن غرب و نیز واحدهای طراحی شده در قطب دوم پتروشیمی های عسلویه اختصاص خواهد یافت.

 

با احتساب نفت بشکه‌ای ۴۰ دلار، با راه‌اندازی فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی درحالی روزانه حدود ٢٠ میلیون دلار به درآمد ارزی کشور اضافه می‌کند که سهم بخش ایرانی در ساخت پالایشگاههای این فازهای مشترک گازی بیش از ٥٢ درصد است.

 

علاوه بر این، توسعه این پروژه به منظور برداشت گاز از موقعیت مخزنی میدان مشترک پارس جنوبی توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های ایرانی به مرحله اجرا درآمده است.

 

 

ایرانی‌ترین پروژه گازی جنوب کشور را بشناسید

 

دکتر روحانی در آیین گشایش رسمی بهره‌برداری از فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی اظهار داشت: افتتاح فاز 15 و 16 میدان گازی پارس جنوبی نماد همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف اجرایی و عملیاتی کشور است.

 

وی با بیان اینکه کار این فاز مهم را قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به عهده گرفت و آنرا به اتمام رساند، افزود: کار ارزشمند این قرارگاه به معنای هماهنگی و همکاری بین دولت و نهادهای این کشور از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

 

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: افتتاح فاز 15 و 16 به معنای آن است که توطئه تحریم نمی‌تواند خللی بر اراده این ملت بزرگ ایجاد کند.

 

رئیس جمهور کشورمان یادآور شد: ما در شرایط تحریم شدید جهانی علیه ایران مظلوم فاز 12 را در سال گذشته افتتاح کردیم و امسال نیز در همین شرایط فاز 15 و 16 را افتتاح می‌کنیم.

 

وی همچنین خاطرنشان کرد: با همت و تلاش جوانان غیور، مسئولین و تلاشگران این سرزمین طبق برنامه‌ای که سال گذشته مسئولین پارس جنوبی به ما ارائه کردند، امسال شاهد افتتاح 15 و 16 هستیم و همانطور که سال گذشته فاز 12 افتتاح شد، ان‌شاءالله سال آینده هم ملت ایران شاهد افتتاح چند فاز دیگر از جمله فاز 17 و 18 خواهند بود.

 

 

ایرانی‌ترین پروژه گازی جنوب کشور را بشناسید

 

رکن‌الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در این مراسم با بیان این که بخش خشکی فازهای ١٧ و ١٨ هم اکنون به ظرفیت کامل رسیده است، افزود: در صورت رهایی از بحران مالی، باقیمانده فازهای پارس جنوبی نیز تا پایان دولت یازدهم به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به این که پارس جنوبی به عنوان یکی از دو قطب تولید انرژی کشور است، گفت: با قیمتهای کنونی نفت، ممکن است درآمد این میدان از درآمد تولید نفت بیشتر باشد.

 

وی با اشاره به این که فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی پروژه ای است که در کمتر از یک سال گذشته در پارس جنوبی به بهره‌برداری رسیده است، یادآور شد: سهم ساخت داخل در اجرای این پروژه ٧٠ درصد است و برای تکمیل پروژه و پیش راه اندازی فازهای ١٥ و ١٦ در دولت یازدهم ٧٠٠ میلیون دلار هزینه شده و ٤٥ میلیون نفر ساعت در طول ٢٨ ماه گذشته در این فازها فعالیت کرده اند.

 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: با اولویت‌بندی پروژه‌های پارس جنوبی در ابتدای دولت یازدهم شاهد شتاب در اجرای این پروژه‌ها بوده‌ایم.