طرح عربستان برای انزوای ایران شکست خورد

روزنامه البناء لبنان در مقاله خود به ارزیابی رویکرد ضد ایرانی مسئولان سعودی در منطقه درپی جنایت اعدام آیه الله شیخ نمر باقر النمر روحانی بارز شیعه در عربستان و میزان موفقیت و شکست آن پرداخت.

این روزنامه نوشت: عربستان درپی ترور شیخ نمر باقر النمر بر شدت حملات خود علیه ایران افزود و در نهایت امر دو دیدار جداگانه با وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس و وزیران خارجه عرب برگزار کرد؛ به این امید که درخواست برای برگزاری نشست اضطراری وزیران خارجه سازمان کنفرانس اسلامی مطرح شود و با این کار از روابط کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و سایر کشورهای عربی گرفته تا کشورهای اسلامی قطع شود و –همانطور که سوریه از طرف اتحادیه عرب اخراج شد- ایران را از این سازمان اخراج شود و سپس در مرحله بعدی،  پیش نویس قطعنامه ای اسلامی برای تعلیق رفع تحریم های ایران توسط وزیران خارجه پاکستان و ترکیه و عربستان به شورای امنیت برود؛ همانطور که وزیران خارجه قطر و عربستان پیش نویس قطعنامه  عربی علیه سوریه را چهار سال پیش بردند.

اما ریاض از نوع واکنش و موضعگیری کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و سپس العربی به درخواست خودش دچارناامیدی و یاس شده است. از جمله این واکنش ها و مواضع، مواضع ترکیه و پاکستان است که نشانه ای مهم از سمت سوی موضع کشورهای اسلامی است.

قبلا از همه اینها نیز موضع آمریکا است که بر مبنای سه محور استوار است؛ یعنی درخواست برای آرام کردن اوضاع و هشدار درباره تخریب شدن مسیر سیاسی برای حل بحران سوریه و بسترسازی برای تعهداتی است که در تفاهم با ایران درباره پرونده هسته‌ای این کشور - در خصوص رفع تحریم ها- آمده است و این همان چیزی است که عربستان از طریق حملات خود بدنبال ناکام گذاشتن و از بین بردن آن بوده است.