رفع تحریم‌ها و سردرگمی تاجران

روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی» با اشاره به پایبندی ایران به تعهداتی که طبق برجام برعهده داشت، گزارش کرد که ایران تمامی شرایط توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهان را عملی کرده است و احتمالاً اوایل هفته آینده، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران رفع می‌شود.

این روزنامه آمریکایی ادامه داد، با اینحال هنوز مشخص نیست که وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار است به بانک‌ها و تاجران خارجی اجازه تجارت با ایران در چه زمینه‌هایی را بدهد.

طبق این گزارش، یک مسئله به طور قطع وجود دارد و آن این است که حدود 56 تا 100 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران با رفع تحریم‌ها آزاد می‌شود.

«علی آلفونه» کارشناس مدیریت ایران در بنیاد دفاع از دموکراسی که یک اندیشکده واشنگتن است، تصریح کرد که «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران امیدوار است که رفع تحریم‌ها به همراه افزایش صادرات نفت به حامیانش کمک کند که در انتخابات ماه آینده مجلس ایران کمک کند.

وی ادامه داد، از آنجایی که بعید است رفع تحریم‌ها تأثیر فوری بر اقتصاد ایران بگذارد، روحانی در توجیه مردم ایران در این خصوص که مشکلات مردم ایران را با توافق هسته‌ای با آمریکا رفع کرده با مشکل مواجه می‌شود.

ایران روز دوشنبه هفته جاری اعلام کرد که قلب رأکتور اراک را برداشته است و طبق توافق هسته‌ای، آن را با بتون پر کرده است. این آخرین گام از چندین گامی است که ایران تکمیل کرده است. گام‌های دیگر شامل برچیدن دستگاه فرآوری سوخت هسته‌ای و انتقال ذخایر اورانیوم می‌شود تا در قبال آن تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا لغو گردد.

طبق گزارشات، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است اواخر هفته جاری، پیشرفت‌های ایران در زمینه اجرای برجام را اعلام و تأیید کند.

با اینحال، اکثر تحریم‌های آمریکا علیه ایران تا زمان گام‌های بیشتر ایران در اجرای برجام باقی می‌ماند و بنابراین سرمایه‌گذاران بین‌المللی، شعبه‌های خارجی شرکت‌های آمریکا و بانک‌های خارجی منتظر دستورالعمل وزارت خزانه‌داری آمریکا برای ورود به تجارت با ایران بدون نقض قوانین آمریکا هستند.

«پاتریک کلاوسان» مدیر تحقیقات موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن می‌گوید، در توافق هسته‌ای، «آمریکا خود را برای لغو  بخش بسیار کوچکی از تحریم‌ها و سپس صدور بیانیه‌های بزرگ درباره تسهیل تجارت متعهد می‌کند. بزرگترین خطر برای تاجران عدم ارتباط میان آنچه که دولت آمریکا در نظر دارد انجام دهد با آنچه که مردم سراسر جهان فکر می‌کنند که دولت آمریکا می‌خواهد انجام دهد، می‌باشد.

یو اس ای تودی همچنین ادامه داد که مسئله‌ای که همچنان باقی مانده این است که رهبران جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره و کاخ سفید همچنان درگیر بحث‌هایی در این زمینه هستند که آیا آزمایشات موشک‌های بالستیکی اخیر ایران نقض به حساب می‌‌آید و متضمن تصویب تحریم‌های جدید است یا خیر.

سناتور «کریس کونس» از ایالت «دیلاور» و یکی از اعضای کمیته روابط خارجی سنا روز دوشنبه به خبرنگاران اعلام کرد که از اوباما خواسته تا تحریم‌های جدیدی را به دلیل آزمایشات اخیر موشک بالستیک، علیه ایران وضع کند.

این در حالی است که اوباما روز دوشنبه اعلام کرد که هرگونه تحریم‌های جدید کنگره علیه ایران را وتو خواهد کرد.