جنگنده ایرانی رژیم صهیونیستی را به هراس انداخت

رژیم صهیونیستی از تصمیم ایران برای تجهیز ارتش این کشور به سلاح های پیشرفته روسی بویژه جنگنده سوخو 30 به شدت ابراز نگرانی کرد.

روزنامه صهیونیستی "یدیعوت احارنوت" در شماره روز گذشته خود با انتشار خبری زیرعنوان "سلاح های روسی در مسیر ایران"، این امر را برای رژیم صهیونیستی نگران کننده توصیف کرد.

این روزنامه نوشت: جنگنده سوخوی 30 روسیه، در این میان مهم ترین چیزی است که اسرائیل را بیشتر نگران می کند.
" آلیکس فیشمان " تحلیلگر نظامی روزنامه یدیعوت احارنوت در این خصوص گفت: هرچند که هنوز تحریم ها علیه ایران برداشته نشده است؛ اما رایزنی طرف های خارجی برای به روز کردن تجهیزات نظامی ارتش ایران، بسیار جدی و رقابتی شده است.

این نشریه اسرائیلی ادعا کرد که با نزدیک شدن زمان برداشتن تحریم ها علیه ایران، دولت این کشور از عزم خود برای هزینه کردن 21 میلیارد دلار در بخش تجهیزات نظامی خبر داده است که این روزها روس ها در ابتدای صف رقبا برای انعقاد قرارداد نظامی با ایران قرار گرفته اند.

این روزنامه همچنین ادعا کرد که هیات امنیتی روسی حتی این روزها رایزنی و گفت وگو درباره فروش جنگنده های سوخو 30 به ایران و ازسرگیری خط تولید تانک "تی 72" در ایران را به پایان می برد.

یدیعوت احارنوت افزود: روس ها درباره فروش تانک های پیشرفته "تی 90" به ایران نیز با مقام های این کشور گفت وگو می کنند و ممکن است طرفین قرارداد فروش موشک های پیشرفته خشکی به دریا "یاخونت" و دیگر تجهیزات نظامی را منعقد کنند.
این روزنامه ادعا می کند که گفت وگوهای بین روسیه و ایران درباره فروش جنگنده سوخو30 از ماه مارس گذشته آغاز شده است.
به ادعای این نشریه اسرائیلی، فرانسوی ها بعد از روس ها در صف رقبای فروش تسلیحات نظامی به ایران قرار دارند و نمایندگان آنها اینک با ایرانی ها در حال گفت وگو برای فروش جنگنده "رافال" هستند.

جنگنده چند ماموریتی سوخوی 30 در حقیقت گونه بسیار ارتقاء یافته از هواپیمای سوخوی 27 روسیه است. این هواپیما در اواخر حاکمیت شوروی سابق و به عنوان یک جنگنده چند ماموریتی سنگین و به نوعی شبیه به برنامه F-15E آمریکایی ساخته شد.

تا به امروز حدود 12 مدل از جنگنده سوخوی 30 ساخته شده و به غیر از نیروی هوایی روسیه، در ارتش های 10 کشور دیگر جهان مشغول به خدمت است. در زمان حاضر و بر اساس اطلاعات موجود، مدل های MK،M2 و SM از این جنگنده در روسیه در حال تولید است که البته مدل MKI  آن  که مخصوص نیروی هوایی هندوستان طراحی شده در داخل خود هند در حال ساخت است و از قطعات ساخت هند و فرانسه در ساخت آن استفاده می شود.