عذرخواهی سرباز آمریکایی «رسمی» نبوده است

 «مارک تونر» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امشب در خصوص بازداشت تفنگداران دریایی کشورش در خلیج‌فارس و عذرخواهی تلویزیونی سرباز آمریکایی از مردم ایران سخن گفت.

تونر ابتدا به برنامه کاری «جان کری» وزیر متبوعه‌اش پرداخت و گفت که کری امروز عصر به لندن می‌رود و تا پس‌فردا در این شهر می‌ماند؛ سخنگو ادامه داد: «جان کری در لندن با عادل الجبیر (وزیر خارجه سعودی) دیدار و در خصوص ایران و سوریه با وی رایزنی می‌کند.»

در ادامه صحبت به 10 تفنگدار دریایی آمریکا کشید که امروز به دلیل نقض مرز آبی ایران، توسط مرزبانان سپاه پاسداران دستگیر شدند و با مشخص شدن سهوی بودن این کار، پس از عذرخواهی یکی از سربازان در برابر دوربین، در آب‌های آزاد رها شدند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ابتدا تأکید کرد که هیچ عذرخواهی رسمی از ایرانیان صورت نپذیرفته و بر اساس ارزیابی‌های اولیه، رفتار ایرانی‌ها با این 10 نفر «انسانی» بوده است.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص رفتار بد ایرانیان با این 10 تفنگدار گفت که هنوز هیچ نشانه‌ای از این مورد دریافت نشده است.

خبرنگار آسوشیتدپرس اصرار داشت که نشانه رفتن سلاح به سمت نظامیان آمریکایی از سوی کماندوهای سپاه پاسدانر انقلاب اسلامی، نمونه بارز «رفتار بد» است که سخنگو گفت این یک مطلب حقوقی است و علاوه بر این، صحت ویدئوهای منتشر شده هنوز تأیید نشده است.

یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص تصاویر مربوط به عذرخواهی سرباز آمریکایی در برابر دوربین ایرانیان از سخنگو سوال پرسید که جان کربی گفت: «این عذرخواهی، رسمی نبوده و باید بررسی شود که آیا این سرباز تحت فشار بوده یا نه.»

کربی تماس تلفنی سریع «جان کری» با همتای ایرانی‌اش را یکی از دلائل حل این موضوع دانست و گفت که در طی 10 ساعت، کری 5 نوبت با وزیر خارجه ایران از طریق تلفن، گفت‌وگو کرده است.

جان کربی به سوالی در خصوص احتمال تأثیرگذاری منفی اتفاقات امروز خلیج‌فارس بر اجرای برجام هم پاسخ داد و گفت: «شفاف بگویم؛ این هیچ تأثیری بر روز اجرا نخواهد داشت.»

سخنگو البته موضع همیشگی آمریکایی‌ها را فراموش نکرد و گفت: «ما حتی پس از اجرای برجام هم توانایی اعمال تحریم‌های یکجانبه و حتی تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران به دلیل رفتار بد این کشور را برای خودمان حفظ خواهیم کرد؛ قرار نیست بعد از اجرای برجام، به یکباره همه درها برای همکاری بین‌المللی با ایران باز شود.»